HKB 51./977 Innstrandi (Hardangerfjorden)

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

HKB 51./977 Innstrandi (Hardangerfjorden)

Post by TAL »

På vegen mellom Norheimsund og Strandebarm (riksveg49) så jeg en del bunkere og stillinger på venstre side av vegen. Hadde ikke tid til og stoppe. Noen som vet noe om disse?
Last edited by TAL on 21 Jun 2008 18:24, edited 1 time in total.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

Det er HKB Innstrandi Som ligger langs veien.
Paul S.
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Post by TAL »

Paul S. wrote:Det er HKB Innstrandi Som ligger langs veien.
Ok, takk. Lurer på om jeg lokaliserte disse på pos. N 6683082 Ø 340788.
Hva inneholdt batteriet utenom 4*10,5 cm K 331 (f) da? Får ta meg en tur innom her neste gang jeg er i området.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

Hei
Sånn i farten så hadde de bla 3X2 cm flak. En stilling, + en ammobunker etter dette er fremdeles synlig, sør og øst for batteriet. De hadde også en(to?) pak.
Paul S.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

Innstrandi ligger derimot på veien (4-5km fra Ljones), så kan det muligens ha vært et fjellanlegg der (har ikke vært der selv, men har sett av andre innlegg på forumet, at det ikke er mye igjen der)?
Mulig det er min kommentar (
En stilling, + en ammobunker etter dette er fremdeles synlig
) som har fått Natter til å tenke at der er lite igjen på Innstrandi. Min kommentar var angående de to flakstillinger som lå på ett høydedrag ovenfor batteriet.
Hvis ikke noe er skjedd der nylig så er mesteparten inntakt. Der er 3(4) kanonstillinger, kommandobunker, brakkefundamenter, ammobunkere, personellbunkere, flak(kwk stillling?), mg stillinger osv på stedet.
For noen år siden skulle veien utvides og da ble ett brakkefundament fjernet. Tunneller i batteriområdet ble da åpnet for sjekke om der lå ammo m.m igjen før man startet arbeidet. Sist jeg var der ble veien utvidet på nytt ved offfisersboligen og da ble den store tunnellen åpnet og sjekket, og mesteparten av denne ble sprengt bort ved utvidelsen. Det som var igjen ble så dekket til.
Ser ikke bort ifra at det kan være dennne tunnellen det er snakk om når det gjelder torpedoene fra Ljones. Skulle jo tro at det burde være kai i nærheten av den evnt tunnellen. Kai er det på Innstrandi, rettt nedenfor batteriet. Men det er ett stykke å ta ett tunnellanlegg og gjøre det til ett torpedoverksted.
For de som liker en tur kan jeg anbefale en rundtur med stopp i Norheimsund for å titte på bunkerne der, videre til Innnstrandi og torpedobatteriet på Ljones. På Innstrandi blir batteriet brukt som beiteområde for kyr, og på Ljones må man på privat grunn og rett på bolighus. Så begge plasser bør man vise hensyn.
mvh
Paul S.
Last edited by Paul S. on 14 Jan 2009 16:10, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

Paul S. wrote:Mulig det er min kommentar(
En stilling, + en ammobunker etter dette er fremdeles synlig
) som har fått Natter til å tenke at der er lite igjen på Innstrandi.
Det stemmer nok ja, men kjekt å se at det ikke var riktig. Da blir det vel en tur utover der en gang når tid og værforhold tillater det :-)
Takk for info/presisering.
dennis
Posts: 113
Joined: 31 Jul 2008 12:31
Location: Bergen

Post by dennis »

Var på rekognosering i dag i området fra Bakka til Norheimsund. Hadde samtaler med flere lokale informanter for å finne ut mer om et eventuelt torpedoverksted i området. Opplysningen herom (som kom fra Tyskland) er neppe korrekt. En pensjonert militær født og oppvokst på Bakka var 11 år i 1940 og kommenterte mitt spørsmål slik: Hadde det vært tilfelle så hadde vi gutter visst om det. Et annet spørsmål som dukker opp er naturligvis at torpedobatteriet på Ljones må ha vært oppsatt med flere torpedoer enn de to som sto klar i rørene og disse må ha vært lagret et sted. Det vil kanskje en ekskursjon til Ljones gi svar på.
Var innom HKB 51/977 Innstrandi og tok en del bilder. tatt i betraktning at tyskerne demonterte alt i august 44 finnes naturlig nok lite av tekniske etterlatenskaper. Kommandobunker, kanonstillinger, ammo/personellbunkere,brakkegrunnmurer etc. er der en del av. Tyskerne satte forøvrig opp atrapper da de dro. Mye er murt igjen, men kommandobunkeren som er inndelt med separat inngang til to oppholsrom sto åpen. Kanonstillinger og kommandobunker er enkle og neppe noe regelbau. Prøver å legge ut noen fotos. Det ser ikke ut som jeg lykkes med det.
dennis
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

dennis wrote:Opplysningen herom (som kom fra Tyskland) er neppe korrekt.
Det tror jeg helt sikkert du kan gå ut fra ja. Ikke vet jeg hvordan tyskerne organiserte seg, men de hadde jo et stort torpedoverksted/lager i Bakervågen på Askøy. Skulle tro at dette anlegget forsynte batteriene i området (Kvarven, Herdla, Lerøy og Ljones)? Hvis vi legger til grunn de vedlikeholdsrutiner vi benyttet på T1 frem til utfasingen på slutten av 90-tallet (vil overraske meg om ikke disse i stor grad var bygd på tyske vedlikeholdsbestemmelser), kunne torpedoene ligge stridsklar i rørene i 3mnd av gangen (ukentlige rutiner kunne man nok utføre ved batteriet). Det er vel ikke urealistisk å anta at en rullerte torpedoer (vha. fraktebåt) mellom batteriene og anlegget på Askøy?
dennis wrote:torpedobatteriet på Ljones må ha vært oppsatt med flere torpedoer enn de to som sto klar i rørene og disse må ha vært lagret et sted. Det vil kanskje en ekskursjon til Ljones gi svar på.
Uten at jeg har førstehåndskjennskap til det, så tviler jeg på at de hadde særlig stor beholdning på disse små batteriene (Ljones, Rutledal og Angelshaug). De kunne vel kanskje ha plass til et par ekstra inne i batteriet, men ellers ligger vel ikke forholdene til rette på disse stedene mtp. å frakte/håndtere torpedoer på inntil 1500kg (avh. av klargjøringsstatus) - annet enn fra "kaien" i front?
Korshavn/Porsøy, som er større anlegg hadde vel ikke mer enn 6 torpedoer i sin krigsbeholdning - dvs. 2 komplette salver.

Igjen uten å ha faktakunnskap, vil jeg tro at taktiske vurderinger lå til grunn mht. å fastsette (den lave) torpedobeholdningen. Disse batteriene var jo relativt enkle fortifikatoriske anlegg, med veldig liten evne til å tåle beskytning. Så snart man fyrte torpedoer måtte man nødvendigvis anta at en var "avslørt", og ville bli engasjert av skipsartilleri. Slik sett var det vel ikke realistisk å få avgårde mer enn et par salver før man tok bena fatt...?

Våre etterkrigsanlegg (i varierende grad av bedre fortifikatorisk stand) hadde en beholdning på 12 "fisker". Man så det ikke som særlig realistisk å etterforsyne disse utover denne beholdningen (ikke at vi hadde særlig mye kapasitet heller, mtp. forsyning også til UVB'er og MTB'er).
Torpedobatteriene var jo et tilbaketrukket element i dybdeforsvaret av en inntrengingsakse, og når disse først kom i kamp burde en ikke ha behov for så mange torpedoer (ellers var vel løpet egentlig kjørt uansett...). For de kontrollerbare minefeltene (i norsk etterkrigs KA) som evt. lå bak som siste skanse, hadde man - naturlig nok - enda mindre (0) etterforsyningskapasitet.

Uansett: Det kunne absolutt vært interessant å få tilgang til info om tysk taktikk ift. torpedobatteriene (om ikke annet for å slippe å spekulere så mye :-) )!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

Ser at JEF har laget en tråd med merknader ift. torpedobatteriene på Vestlandet (usedvanlig bra timing... :-) ):
http://www.kystfort.com/forum/topic2165.html
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

Legger ved noen bilder fra Innstrandi og Ljones.
Innstrandi er ikke lett å fotografe skikkelig sommerstid. Løvet er tett og dekker mye av stillingene.
KO først.
mvh
Paul S.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

Paul S. wrote:Legger ved noen bilder fra Innstrandi og Ljones.
Innstrandi er ikke lett å fotografe skikkelig sommerstid. Løvet er tett og dekker mye av stillingene.
Januar har jo hatt noen flotte dager for bunker-fotografering her i Bergen. Jeg har selv vært ute de to siste helgene (er akkurat kommet tilbake fra dagens tur til Marøy), og lurer litt på å ta turen til Innstrandi i morgen. Er dette ferske bilder?
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

Noen av stillingene.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

Januar kan være fin, og morgendagen sies jo å bli meget bra :-)
De første er fra 2007, de siste er fra 2003.
To siste bilder er fra torpedobatteriet på Ljones.
mvh
Paul S.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

Paul S. wrote:morgendagen sies jo å bli meget bra :-)
Ja, får håpe det gode varselet slår til (fra mandag blir det vel snø og frost igjen...).
Takk for fine bilder i alle fall :-)
Cicero
Posts: 36
Joined: 27 Dec 2011 16:25

Re: HKB 51./977 Innstrandi (Hardangerfjorden)

Post by Cicero »

Her var det mye stoff. Mulig jeg kan legge til en del opplysninger, samt bilder. Det kommer jeg tilbake til.
Cicero
Post Reply

Return to “HORDALAND”