HKB 63./977 Nordheim

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Re: HKB 63./977 Nordheim

Post by rhandber »

har liten kjennskap til flak kwk, men hadde disse avtagbare løp for avkjøling? ser ut til å være kjølebad på de bildene.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: HKB 63./977 Nordheim

Post by KOS »

rhandber wrote:har liten kjennskap til flak kwk, men hadde disse avtagbare løp for avkjøling? ser ut til å være kjølebad på de bildene.
Kjølekar er korrekt ja, lurte på det samme :?:
Paul S. wrote:Skal se om ikke jeg finner ett bilde i morgen så kan man se likeheten el forskjellen.
Det hadde vært artig. Lite å studere på i Lervik tråden ser jeg :(

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: HKB 63./977 Nordheim

Post by Paul S. »

Hei
Vedlagt noen bilder av de to Kwk/flak stillingene på Leirvik.
Ikke de beste bilder, men det er nå det det er :-)
mvh
Paul
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: HKB 63./977 Nordheim

Post by KOS »

Fine bilder det Paul , som viser at det ikke er helt likt - ihvertfall ikke med restene vi ser i dag.

Vi må nok ta turen med skikkelig utstyr (les: spade Kai ;-) for å komme til bunns i dette, bokstavelig talt :D

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Re: HKB 63./977 Nordheim

Post by bactuz »

Eneste som er forskjellen på stillingen på Nordheim og Leirvik for kwk/flak er jo senterplaten. Ellers er jo stillingene så godt som identiske.
Stillingen på Leirvik mangler forøvrig kjølekaret som er på Nordheim-versjonen.

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: HKB 63./977 Nordheim

Post by KOS »

Noe kjent formål for disse bøylene som finnes i oppholdsbunker/nordligste kanon(1) ?

Noe lignende noe sted ?

mvh
KOS
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Re: HKB 63./977 Nordheim

Post by Arquebus »

KOS wrote:Noe kjent formål for disse bøylene som finnes i oppholdsbunker/nordligste kanon(1) ?

Noe lignende noe sted ?

mvh
KOS
Samme bunker har maleri av bl.a. en fugl med ett brev i munnen. Er dette et postkontor eller skriveste og at disse har noe med distribusjon av post eller papir å gjøre?
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Re: HKB 63./977 Nordheim

Post by Vevang »

Tenker stavhåndgranat når jeg ser disse opphengene :) Har sett tilsvarende andre steder.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: HKB 63./977 Nordheim

Post by KOS »

Stavhåndgranater, passer - enig, tenkte jeg også. Men, hvorfor bare her ?
mvh/KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Re: HKB 63./977 Nordheim

Post by Arquebus »

Vevang wrote:Tenker stavhåndgranat når jeg ser disse opphengene :) Har sett tilsvarende andre steder.
Hvorfor skulle de henge 18 - 20 stavhåndgranater på veggen?

Det lå forøvrig ofte håndgranater i selve stillingene- og når de rykket ut skulle de ha andre ting i hendene som våpen, utstyr, osv.
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Re: HKB 63./977 Nordheim

Post by Vevang »

Du kan gjerne utdype det med skrivestue først :) Hvordan desse er oppheng for papir eller brev?
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Re: HKB 63./977 Nordheim

Post by Stutzpunkt »

Ville man virkelig ha brukt betong til "feldpostamt" eller en skrivestue som ellers kunne ha blitt plassert i ei brakke?
Mvh
Tormod
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Re: HKB 63./977 Nordheim

Post by Vevang »

Mulig jeg tar feil :rodme:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Re: HKB 63./977 Nordheim

Post by Arquebus »

Vevang wrote:Mulig jeg tar feil :rodme:
Jo, ser poenget i den rekonstruksjonen du har bilde av... men jeg syes det var mye granater på veggen i en så liten oppholdsbunker som den på Nordheim. Men jeg har ikke noen bedre forklaring enn deg :)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: HKB 63./977 Nordheim

Post by KOS »

Takk for innspill og engasjement :-)

Kanskje å 'se det fra en annen vinkel' kan hjelpe til med flere 'fungerende idéer' :)

mvh
KOS
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
Post Reply

Return to “HORDALAND”