Millitært anlegg Dyngeland?

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

geir
Posts: 16
Joined: 10 Nov 2010 6:50

Re: Millitært anlegg Dyngeland?

Post by geir »

arnewa wrote:Litt artig å se dette. Som vanlig er Norge ekstremt gammeldags når det gjelder teknologi for omformerstasjoner.
Alle andre land med samme strømsystemet som oss, 15kV 16 2/3Hz, Sverige, Tyskland, Østerrike og Sveits, har i årevis brukt Solid-State (elektroniske) omformere, uten bevegelige deler. Norge må selvfølgelig bruke utdatert teknologi med omformere av motor-generator typen, hvor en enorm synkron-motor driver en enfase-generator, med elektro-mekanisk styring.
Med de gamle lokene til NSB ga ikke dette noen nevneverdige problemer. Men, på slutten av 1990-tallet, under prøvekjøring av de sveitsisk-designede El.18-lokene ble det en del problemer. Disse lokene bruker fasespalter-teknologi. Dette betyr at forsyningsstrømmen blir likerettet og kjørt igjennom trefasegeneratorer med frekvensstyring til trefasemotorer. Disse lokene ble også forsynt med anti-spinn på alle aksler, slik at dersom et hjulpar begynner å spinne, så blir pådraget redusert til det slutter å spinne. Deretter økes pådraget til valgt pådrag eller hjulspinn, hvorpå sekvensen starter om igjen. Dette gir så raskt varierende belastning for omformerne at styringen bokstavelig får fnatt og stenger ned.
Selvfølgelig, så er det ingen slike problemer med de elektroniske utgavene.

Jeg vet jeg går svært dypt inn i materien her, så dersom det blir for mye teknologi, så bare be meg holde kjeft. - Jeg blir ikke fornærmet. :)
Takker for all info.utrolig så mye kystfortmedlemer har kunnskaper om.er imponert.takker så mye
arnewa
Posts: 15
Joined: 03 May 2012 11:57
Location: Bergen

Re: Millitært anlegg Dyngeland?

Post by arnewa »

Takker for de hyggelige ord.
Kom forøvrig til å tenke på det fundamentet du skrev om for en måned siden. Du har ikke mulighet til å ta et skjermbilde fra kart.gulesider.no eller maps.google.no, og merke inn på kartet hvor du fant fundamentet? Da kunne jeg eventuelt ta en kikk og se om jeg kan finne ut noe.
Eventuelt, hvis du bor i nærheten av Helldalen så kunne vi eventuelt treffes og ta en kikk sammen.

Når det gjelder kunnskaper, så er jeg ingeniør med elektrofaglig bakgrunn, i tillegg til at jeg ikke er redd for å bruke internett til å skaffe meg info om jeg lurer på noe. I tillegg er jeg blitt gammel nok til å få en ekstra ferieuke. (Skjønner ikke helt hva jeg skal bruke den til.) Skjønt de fleste jeg kjenner tror jeg bløffer på alderen.

Arne W :bra:
unzane
Posts: 8
Joined: 13 Jul 2011 23:13

Re: Millitært anlegg Dyngeland?

Post by unzane »

Kan i hvert fall utelukke at hallen har noe med eventuell bunkers på Dyngeland som jeg er på jakt etter.

Ser ut til at jeg fant svaret nå..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “HORDALAND”