Millitært anlegg Dyngeland?

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

unzane
Posts: 8
Joined: 13 Jul 2011 23:13

Millitært anlegg Dyngeland?

Post by unzane »

Husker fra da jeg var en liten drittunge at det var noen bunkerser eller lignende på dyngelandsfjellet,
bak dyngelandsveien 118 / 120 mener jeg å huske.
Noen som kjenner til dette og har mer info?
Simplex
Posts: 7
Joined: 04 Dec 2011 15:53

Re: Millitært anlegg Dyngeland?

Post by Simplex »

Kan det være den lille firkanten mellom Dyngelandsvegen 120 og Hardangervegen?
Skjermbilde 2011-12-04 kl. 15.09.39.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

Re: Millitært anlegg Dyngeland?

Post by zwentzen »

Der ligger en betongkonstruksjon på nedsiden av veien - dette er en brønn. Måtte ned for å sjekke ....
På Ulsmåg, på vei rundt svingen og ned mot "go cart-senteret" er der et høydedrag, som er "fjellet" over mot Dyngeland. Her finnes restene av en enkel stilling med løpegrav og brystvern av stein. Rett ned er flaggstang og forskjellige tyskerbrakker. Til venstre flere brakker - og en messe! Her er utsikten derfra - tell brakker! http://www.torvetua.no/wp-content/uploa ... 2-copy.jpg
zwentzen,
Bergen
arnewa
Posts: 15
Joined: 03 May 2012 11:57
Location: Bergen

Re: Millitært anlegg Dyngeland?

Post by arnewa »

Hei folkens
Kanskje litt sent svar, men likevel.
I det området som er vist på kartet er det, så vidt jeg vet, ingen bunkere.
Men, det skal være et høl i fjellet nær toppen på åsryggen i øvre venstre hjørne av kartet. Dette er i forbindelse med Hells Angels sin klubbtunnel som kan skimtes på den tappen ut fra Hardangervegen, retning midten av kartet. Denne tunnelen rommet en omformerstasjon for NSB. Denne var i drift fra elektrifiseringen av Vossebanen på begynnelsen av 50-tallet til den ble fjernet rundt midten av90-tallet, like før veterantoget begynte å kjøre til Midttun.
Det omtalte hullet ble brukt for nødlufting av anlegget i tilfelle overoppheting av maskineriet. Da startet kraftige vifter i luftekanalen opp, og blåste varmluften ut oppe i fjellet.
Dette var i realiteten en dyd av nødvendighet, da varmeutviklingen i omformeren selv ved normal drift var enorm. Et eksempel på dette er at under byggingen av anlegget rant flere små fosser inne i tunnelen, som laget en del problemer for betongarbeidet. En uke etter driftsstart var hele anlegget knusktørt.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Re: Millitært anlegg Dyngeland?

Post by Erik H »

Kanskje litt sent svar, men likevel.
aldri for seint. det er det som gjør forumet så bra :)

ErikH
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
arnewa
Posts: 15
Joined: 03 May 2012 11:57
Location: Bergen

Re: Millitært anlegg Dyngeland?

Post by arnewa »

Erik H wrote:
Kanskje litt sent svar, men likevel.
aldri for seint. det er det som gjør forumet så bra :)

ErikH
Ja, i motsetning til Facebook :wink:
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Re: Millitært anlegg Dyngeland?

Post by Erik H »

:bravo
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
geir
Posts: 16
Joined: 10 Nov 2010 6:50

Re: Millitært anlegg Dyngeland?

Post by geir »

arnewa wrote:Hei folkens
Kanskje litt sent svar, men likevel.
I det området som er vist på kartet er det, så vidt jeg vet, ingen bunkere.
Men, det skal være et høl i fjellet nær toppen på åsryggen i øvre venstre hjørne av kartet. Dette er i forbindelse med Hells Angels sin klubbtunnel som kan skimtes på den tappen ut fra Hardangervegen, retning midten av kartet. Denne tunnelen rommet en omformerstasjon for NSB. Denne var i drift fra elektrifiseringen av Vossebanen på begynnelsen av 50-tallet til den ble fjernet rundt midten av90-tallet, like før veterantoget begynte å kjøre til Midttun.
Det omtalte hullet ble brukt for nødlufting av anlegget i tilfelle overoppheting av maskineriet. Da startet kraftige vifter i luftekanalen opp, og blåste varmluften ut oppe i fjellet.
Dette var i realiteten en dyd av nødvendighet, da varmeutviklingen i omformeren selv ved normal drift var enorm. Et eksempel på dette er at under byggingen av anlegget rant flere små fosser inne i tunnelen, som laget en del problemer for betongarbeidet. En uke etter driftsstart var hele anlegget knusktørt.
hei er medlem i klubben.for 2 år siden gravde jeg frem noe som ser ut til å være grunnmur med betong gulv ca 30 meter fra inngangen til tunnelen.ca 100k kvadrat meter.

har du peiling på ka dette kan være?.kan ikke finne noen bilder noen steder fra stedet når det var i drift
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

Re: Millitært anlegg Dyngeland?

Post by zwentzen »

Må vel være etterlatenskaper fra NSB? Hør med togfolkene her http://bergen-sporveis-historie.origo.no/, for eksempel? Kanskje trafoen i tunnellen stod ute før?
zwentzen,
Bergen
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Re: Millitært anlegg Dyngeland?

Post by Tarjei »

Vedlagt et meget lite bilde fra byggingen, som visstnok befinner seg på Norsk Jernbanmuseum. Er det noen av bygningene på bildet?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
arnewa
Posts: 15
Joined: 03 May 2012 11:57
Location: Bergen

Re: Millitært anlegg Dyngeland?

Post by arnewa »

Bare litt dateringer, foreløpig. Det bildet er sannsynligvis tatt en gan i løpet av vinteren 1952/53, da jeg var en stadig større og tyngre bør for min mor. Anlegget var ferdig, og ble satt i drift i forbindelse med åpning av elektrisk drift på Vossebanen i 1954, og forsynte strekningen Bergen-Dale med strøm frem til omformerstasjonen i Bergen ble satt i drift på 90-tallet.

I 1964, da jeg var 11, ble persontrafikken lagt ned på strekningen, så jeg har egentlig ikke så mye peiling på hverken bygninger eller annet i driftstiden. Fikk heller ikke lov å bevege meg så langt nedover i dalen, da Midttunskogen var tilholdssted for sigøynere om sommeren.

Jeg kan forresten også nevne at tunnelen ikke hadde normal sportilknytning, men hadde et sidespor som endte like ved hovedsporet, så ble det brukt noen spesielle skinner, som ble lagt over skinnene i hovedsporet, slik at de kunne skifte omformervognene ut av og inn på sidesporet.

Som en avslutning for dem som ikke vet hvorfor de hadde omformerstasjoner. Lysnettet i Europa er i alt hovedsakelig 220-230V / 50Hz. Kraftoverføring foregår ved høyspenning med samme frekvens, vanligvis trefase. Tidlig på 1900-tallet ble det eksperimentert en god del, spesielt i Sveits, som har mengder av vannkraft, og null fossilt brensel. Preussen var tidlig ute med forsøk med trefase på en militærjernbane (Passer godt til oss), gjennom tre kjøreledninger plassert over hverandre. Motorvognen oppnådde en hastighet på 210km/t i 1903.
Image
Dette var definitivt et blindspor, og ikke brukbart i stordrift. Noen år gikk. Første verdenskrig begynte..... og sluttet, og sveitserne hadde store problemer med å holde togene gående med svært redusert tilgang på kull (det sorte, ikke det hvite). Så sveitserne bestemte seg for å prøve å bygge et system for elektrisk jernbanedrift, uten å gå i den fellen naboene gikk i. Italia startet med trefase med to kjøreledninger, for senere å lære av trikkedrift i likhet med BeNeLux og Frankrike. Det ble briukt likestrøm med en spenning på 1500V eller 3000V, altså svært sterke strømmer og stort spenningstap i kjøreledningen.
Sveitserne, derimot satset på vekselstrøm og svært høy spenning, som selvfølgelig ga dem nye problemer. Rundt 1920 fantes ikke noen enfase vekselstrømsmotorer på mange hundre hester, teknologien til å bygge dem fantes heller ikke. Men de fant en løsning, den samme brukte Märklin i sine modellmotorer. De bygget kraftige likestrømsmotorer, men i stedet for permanentmagneter i statoren, brukte de elektromagneter, slik at magnetfeltet roterte i fase med strømmen i rotoren. Men på grunn av de store elektromagnetene klarte ikke disse motorene å følge med på nettfrekvensen på 50 Hz. Dermed valgte sveitserne et strømsystem på 15kV, enfase, 16 2/3 Hz, som gir 1/3 av nettfrekvensen. Dette ble brukt av Sveits, Østerrike, Tyskland, Sverige og Norge.
Så kommer vi til omformerstasjonene. I dag bruker de fire andre nasjonene solid-state omformere, hvor de likeretter forsyningsspenningen, kjører denne gjennom høyeffektoscillatorer for deretter å transformere spenningen opp. Ola Dunk skal selvfølgelig være en etternøler, så her blir det utelukkende brukt roterende omformere sombestår av tre vogner. Første vogn inneholder en svær trefase transformator. Vogn 2 inneholder en trefase synkron-motor og en enfase generator, Siste vogn inneholder styreelektronikk, sikringer, brytere o.l. samt sannsynligvis en trafo for å få spenningen opp til 15 kV.
Et bilde av en slik omformerstasjon finnes i følgende pdf.
http://www.jernbaneverket.no/PageFiles/ ... anlegg.pdf

OK gutter - håper jeg ikke har kjedet dere ihjel :cool: :blee: :sjef:
geir
Posts: 16
Joined: 10 Nov 2010 6:50

Re: Millitært anlegg Dyngeland?

Post by geir »

takker så mye for svar og bildet.hulen er solid bygget.det var to gigantiske porter i hule åpningen,som du kan stenge hele inngangen.betong veggene i hule åpningen er nesten to meter tykke.ellers overlapper betongveggene i hule gangene værandre,sånn att du må gå i sikk sakk.ellers er det den største viften jeg har sett som står i taket i tunnelen.når vi stårter den senker lyse seg i hele helldalen.kan det ha vært et bombemål under den kalle krigen?portene er fulle av elvesten. kan det være for utligne trykket etter en eksplosjon?noen som vet nokke?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
arnewa
Posts: 15
Joined: 03 May 2012 11:57
Location: Bergen

Re: Millitært anlegg Dyngeland?

Post by arnewa »

Hei Geir
Artig å se innsiden i bunkeren igjen. :bra:
Selvfølgelig ville en omformerstasjon vært et verdig mål under den kalde krigen. Dersom en bombe kunne satt stasjonen ut av drift, ville all elektrisk drift ha stoppet mellom Bergen og Dale. Gjerne ikke så stort problem på den tiden, da NSB hadde nok av damplok til godt ut på 60-tallet. Dampen var i bruk frem til 1971. I tillegg var der nok diesel-lok, skiftelok og motorvogner til å holde en begrenset drift for en periode.
Hadde omformeren blitt bombet, så hadde den mest sannsynlig blitt reddet av den steinfylte gitterporten. Porten ville nok blitt forvandlet til en steinrøys, og strømmen ville forsvunnet. Men omformeren ville etter alle solemerker overlevd et angrep, og høyspentmontører ville hatt et par dagers arbeid med å strekke nye høyspentkabler tvers over dalen.
Og politiet, som klager over alt for små ressurser, hadde råd til 60 timers overvåkning av :gutta: i tunnelen, som ubudne overnattingsgjester for å prøve politistatens utgave av partycrashing.
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Re: Millitært anlegg Dyngeland?

Post by Tarjei »

På følgende sider finner man bilder og info om tilsvarende (nesten identiske) stasjoner i nabolandet.

http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... index.html

http://www.elmuseum.se/?/tillberga_omformarstation.htm
arnewa
Posts: 15
Joined: 03 May 2012 11:57
Location: Bergen

Re: Millitært anlegg Dyngeland?

Post by arnewa »

Litt artig å se dette. Som vanlig er Norge ekstremt gammeldags når det gjelder teknologi for omformerstasjoner.
Alle andre land med samme strømsystemet som oss, 15kV 16 2/3Hz, Sverige, Tyskland, Østerrike og Sveits, har i årevis brukt Solid-State (elektroniske) omformere, uten bevegelige deler. Norge må selvfølgelig bruke utdatert teknologi med omformere av motor-generator typen, hvor en enorm synkron-motor driver en enfase-generator, med elektro-mekanisk styring.
Med de gamle lokene til NSB ga ikke dette noen nevneverdige problemer. Men, på slutten av 1990-tallet, under prøvekjøring av de sveitsisk-designede El.18-lokene ble det en del problemer. Disse lokene bruker fasespalter-teknologi. Dette betyr at forsyningsstrømmen blir likerettet og kjørt igjennom trefasegeneratorer med frekvensstyring til trefasemotorer. Disse lokene ble også forsynt med anti-spinn på alle aksler, slik at dersom et hjulpar begynner å spinne, så blir pådraget redusert til det slutter å spinne. Deretter økes pådraget til valgt pådrag eller hjulspinn, hvorpå sekvensen starter om igjen. Dette gir så raskt varierende belastning for omformerne at styringen bokstavelig får fnatt og stenger ned.
Selvfølgelig, så er det ingen slike problemer med de elektroniske utgavene.

Jeg vet jeg går svært dypt inn i materien her, så dersom det blir for mye teknologi, så bare be meg holde kjeft. - Jeg blir ikke fornærmet. :)
Post Reply

Return to “HORDALAND”