Fjell Festning idag

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Zetex »

Flytt gjerne denne posten om den er lagt feil, men dette var det nærmeste eg kunne finne.

*** OPPDATERT ***

Eg har gått over det eg kunne finne om Fjell festning og lagt det inn på Open street Map (egen post her på forumet). Noko er basert på flyfoto, noko på informasjon fra forumet og til slutt turen eg endelig tok i går. Skal opp igjen om kort tid for å få verifisert dei siste "usikre" objektene.

Er det noen steder eg ikkje har dekket enda?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Re: Fjell Festning idag

Post by Erik H »

Hei. Hørte rykte fra Hovland om at han hadde fått ein kar til kartlegge området. Det må være deg.

Har sett mange kart over fjell, men dette må vel være det første digitale? Har selv gått med videokamera over området (3 fulle dager) Selv med en yngre medhjelper (som sprang mye rundt om i sør) fikk jeg ikke alt med meg. Det var rundt kanon og kommandotårnet jeg tråkket mest, men jeg vet det er noe i nord som jeg skulle ha vært å sett på. Da tenker jeg på den skrenten som er mellom wurzburg og kommandobunker. Den som går nedover mot bygda. Der må det ha vært en del forsvarstillinger.

Kjempeflott at vi har flere datagale mapmakers. Slikt tar tid. Ser du har flere andre prosjekter også. Bare lurer på om du har registrert mer på Sotra? Sør for Møvik har vi ei bygd som heter Nese. Der skal det være en del stillinger.

Håper du holder ut på Fjell.. har du vurdert å logge inn løpegraver? Det er jo mange stillinger som er knyttet til løpegraver. Kan gi et bedre bilde for den som lurer på om det er noe system bak stillingene. ps. Jeg ser det er en 58c som mangler.. rett øst for 629sk (den pak garasjen som er rett syd for kanonen). + ved radare Freya helt nord så ser det ut som du har en lyskaster. Trur dette er en mindre flakstilling. Men ser posten din er fra Mai 2017, jeg regner med at du har en ny og oppdatert sak :). kjempeflott arbeide!
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Zetex »

Erik H wrote:Hei. Hørte rykte fra Hovland om at han hadde fått ein kar til kartlegge området. Det må være deg.
Det kan nok stemme.
Erik H wrote:Har sett mange kart over fjell, men dette må vel være det første digitale? Har selv gått med videokamera over området (3 fulle dager) Selv med en yngre medhjelper (som sprang mye rundt om i sør) fikk jeg ikke alt med meg. Det var rundt kanon og kommandotårnet jeg tråkket mest, men jeg vet det er noe i nord som jeg skulle ha vært å sett på. Da tenker jeg på den skrenten som er mellom wurzburg og kommandobunker. Den som går nedover mot bygda. Der må det ha vært en del forsvarstillinger.
Planen er å få trålt området systematisk og få lagt inn det som finnes av stillinger og forsvarsverk, få plottet det med GPS (ønsker meg ein sånn en: Arrow) og deretter lagt ut i OSM. Bruker en egen android-app (Vepucci) til dette i felt og JOSM til større rettinger hjemme.
Erik H wrote:Kjempeflott at vi har flere datagale mapmakers. Slikt tar tid. Ser du har flere andre prosjekter også.
Hittil har eg fått kartlagt en del fra Kristiansund til Jæren. Det hele startet litt tilfeldig som ein måte å få dagene til å gå i påvente av ny jobb (ble rammet av oljekrisen som mange andre på vestlandet), og ein gammel interesse ble vekket til live igjen. Masse tid til research og turer ute i felt i Hordaland. "Desverre" fikk eg ny jobb i sommer og har fått litt mindre tid enn først antatt til prosjektet. Men det er på ingen måte lagt på is.
Erik H wrote:Bare lurer på om du har registrert mer på Sotra? Sør for Møvik har vi ei bygd som heter Nese. Der skal det være en del stillinger.
Anlegget på Nese og ett par andre i nærområdet har eg fått lagt inn i OSM via opplysninger her fra forumet samt det som er tilgjengelig av kart og flyfoto. Neste steg er å ta turen ut dit og få verifisert dei siste stillingene.
Erik H wrote:Håper du holder ut på Fjell..
Det var meningen det. Bor 45 min kjøring unna.
Erik H wrote: har du vurdert å logge inn løpegraver? Det er jo mange stillinger som er knyttet til løpegraver. Kan gi et bedre bilde for den som lurer på om det er noe system bak stillingene. ps. Jeg ser det er en 58c som mangler.. rett øst for 629sk (den pak garasjen som er rett syd for kanonen). + ved radare Freya helt nord så ser det ut som du har en lyskaster. Trur dette er en mindre flakstilling. Men ser posten din er fra Mai 2017, jeg regner med at du har en ny og oppdatert sak :). kjempeflott arbeide!
Løpegraver har sin egen tag i OSM og eg har begynt å legge disse inn også. I løpet av arbeidet har det blitt laget tagger for flere typer stillinger, helt ned på enkeltmanns nivå. I utgangspunktet kan man tagge hva man vil, men det beste er å holde seg innefor eit etablert system og utvikle det videre derifa.

58c - ser ut til at eg må opp igjen en tur snart :-) Eg kan se den inntegnet på plakaten du har laget. Henger bak meg her.

"Lyskasteren" har eg hentet her fra forumet, men all tilbakemelding og korrigering er velkommen.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: Fjell Festning idag

Post by TommyG »

Hadde vært morsomt å gjort noe slags systematisk kartlegging av kystfort med drone og laget høyoppløselige 3D-bilder av områdene med http://opendronemap.org/ . Lurer på om det ev. er innenfor det man har lov til å gjøre uten noe form for spesialtillatelse.
--
Tommy
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Sindre »

Artig idé med drone - men det er vel forskjellig fra fort tll fort om man har lov å fly der. Fjell festning er for eksempel innenfor kontrollsonen til Flesland, og man kan dermed ikke fly der uten tillatelse fra tårnet - samt, selvsagt, grunneier(e). I tillegg skal man holde seg unna turgåere etc - så det blir fort litt komplisert å få til uten at man har lisens for kommersiell drift med godkjent operasjonsmanual og tilhørende velsignelse fra Luftfartstilsynet.
Sindre
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: Fjell Festning idag

Post by TommyG »

Tja, man går vel klar av forbudssonen rundt Flesland på Fjell: http://saas.avinor.no/dronerestriksjon/ ... l?iata=BGO
Grunneier trenger man ikke tilatelse av med mindre det det er snakk om å fly over bygninger og turgåere er vel et mindre problem, siden man nødvendigvis måtte avfotografere begrensede kvadranter om gangen som man har rimelig kontroll over. Det jeg lurte mer på var vel hvorvidt det i det hele tatt er lovlig å gjøre slikt.Reglementet for droner åpner vel først og fremst opp for å ta enkeltfoto fea lufta, ikke for systematisk kartlegging av større områder.
--
Tommy
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Sindre »

Man går vel klar forbudssonen, ja, men er vel fortsatt innenfor kontrollsonen - altså må man melde fra og få tillatelse før man flyr :)

Jeg kjenner ikke regelverket godt nok til å si noe om man vil krysse grensen fra fritidsaktivitet til kommersiell virksomhet ved å drive slik systematisk kartlegging. Hvis man ikke har en oppdragsgiver og ikke får betalt burde det vel være innenfor.

Det kan være ganske tett trafikk av folk der oppe, så å holde kontroll på hvem som er hvor til enhver tid tror jeg er vanskelig. Brakkene er vel også å regne som bygninger du ikke eier selv, så i teorien skal man vel holde seg 150 meter unna disse også?
Sindre
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: Fjell Festning idag

Post by TommyG »

Sindre wrote:Man går vel klar forbudssonen, ja, men er vel fortsatt innenfor kontrollsonen - altså må man melde fra og få tillatelse før man flyr :)
Dette sjekket jeg faktisk med Gardermoen Kontrolltårn tidligere i år da jeg syntes det som sto på siden til Avinor var litt tvetydig og jeg bor innenfor Gardermoen kontrollsone. Fikk dette til svar:
Hei
Flott at du påpeker uklarheter.
Så lenge du holder deg utenfor 5km og forholder deg til forskriftens begrensinger på høyde og sikkerhetsavstander, trenger ikke vi å varsles.
--
Tommy
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Zetex »

Tilbrakte ein fantastisk fin dag i solen på Fjell festning. Brukte dagen til å oppdatere gammel info og skaffe nye data til kartet (GPS, Foto og video). Resultatet vart 5 nye tobruk og tre nye bunkere eg ikkje visste om fra før. I tillegg til noe som ligner mistenkelig på eit lyskasterbatteri nord for festningen. Mye som må bearbeides før oppdateringen er klar.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Paul S. »

I tillegg til noe som ligner mistenkelig på eit lyskasterbatteri nord for festningen.
Registrerte ett lyskasterbatteri litt nord for noen år siden( lyskaster, horch og leitricht) men mangler ett i følge oppsett.
Har du en posisjon for det du fant ? Det vi registrerte mener jeg lå lå ca 200/250 meter nordøst or ko-bunkeren.
mvh
Paul S.
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Zetex »

Her er den eg fant på lørdag. Mistenker at det er den samme som du tenker på.
Skjermbilete_2018-05-14_22-27-17.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Zetex »

Siste oppdatering av Fjell festing i OSM: https://overpass-turbo.eu/s/yYr. Har lagt til manglende bunkere, finpusset på løpegraver/tuneller og rotert ringstander til riktig himmelretning.

For spesielt interesserte finnes det også ein visning der man kan se innvedig: https://openlevelup.net/?t=4&l=-1&s=styles/default#16/60.3246/5.0829
Post Reply

Return to “HORDALAND”