Fjell Festning idag

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Fjell Festning idag

Post by Erik H »

Håper vi kan dra igang en dialog om disse festningene Fjell og Austrått da jeg liker å sammenligne disse. Jeg liker å si at Fjell Festning er søster batteriet til Austrått Fort fordi kanonene var ganske like da de kom fra samme slagskip (Gneisenau).

Har lagt inn noen bilder fra en tur jeg hadde 9 april (datoen var faktisk tilfeldig) som ligger på www.kystfort.com
MKB 3/506
Posts: 3
Joined: 11 Mar 2006 1:42
Location: Agdenes

Post by MKB 3/506 »

Hei. fin artikkel.
Du skriver og jeg siterer;
"blant de 10 største enkeltstående kystfort i Europa "

Fjell Festning er sikkert ganske stort, men hvor stor? kan man rangere kystfortene? Er ikke kritisk, men lurer da på hvordan høyt på lista f.eks Austrått Fort kommer da? Finns det en oversikt over de største kystfortene langs Europa? :roll:

Jøran

PS. Neste tur til Bergen så blir det Fjell Festning!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Hallo der!

Fjell fort har utvilsomt det ultimate nærforsvar, og er like utvilsomt norges kraftigst befestede fort.... Det som gjør det hele enda ner interessant er den utstrakte bruken av R bunkere.
Har selv vært der 4 ganger, og har ennå ikke 100% oversikt over alle byggverk.

Har noen kommentarer til bilder i artikkelen din:

Image
Her ser du opp på "kamp plattformen" i en 35P8 MG kuppel. Denne var bestykket med 2 stk MG34.

Image
I forgrunnen er samme kuppel som du har bilde av fra innsiden.
I bakgrunnen ligger en Fl242 Marine Regelbau for lett luftvern.
Taket er bygget i ettertid.... Det finnes 6 slike inne på batteriområdet.


En litt snodig detalj på Fjell er at rommene ved tårnsjakten er delt in i styrbord og babord! Kanskje logisk i et marinebatteri :)
Er spor etter liknende på Austrått?
Image
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

Hei ErikE. Flott at du følger med. Jeg skal forandre på teksten. Jeg har aldri sett en M19 og trudde dette var en del av tårnet. Jeg leste om bunkeren i et fransk magasin som heter 39-45 (artikkel om Fjell Festning). På kartet er denne merket som M19. ..men jeg skjønner nå at det må være feil. Trappen er også nesten direkte under kuppelen... så det var neppe noe plass for noen bombekaster der! :mrgreen:
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

Erik E wrote:En litt snodig detalj på Fjell er at rommene ved tårnsjakten er delt in i styrbord og babord! Kanskje logisk i et marinebatteri :)
Er spor etter liknende på Austrått?
Nei, ikke noe slikt er å se på Austrått. Det er verdt å nevne at selv om kanonen var identisk så var rommene rundt totalt forskjellig. Skulle ønske jeg hadde mer informasjon om det var noe sammarbeid/utveksling av arbeidserfaring mellom Fjell og Austrått.

Ps, Kanontårnet var mye høyere på Fjell, men ellers helt like (de hadde også samme skudd-hastighet selv om tårnet i fjell var lengre)

ErikH
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Er det noen som har info om hvorfor det var Luftwaffe sine bakkestyrker som ble satt inn i nærforsvaret av Fjell og Austrått??
Ser for meg at det var personellmangel i marinen, men det burde vel være nok folk å ta av fra hæren....

Erik E
Ole Larsen

Re: Fjell Festning idag

Post by Ole Larsen »

Erik Hårberg wrote:Håper vi kan dra igang en dialog om disse festningene Fjell og Austrått da jeg liker å sammenligne disse. Jeg liker å si at Fjell Festning er søster batteriet til Austrått Fort fordi kanonene var ganske like da de kom fra samme slagskip (Gneisenau).

Har lagt inn noen bilder fra en tur jeg hadde 9 april (datoen var faktisk tilfeldig) som ligger på www.kystfort.com
Flotte bilder fra Fjell festning. :D
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

Tusen takk for det og velkomen til forumet.

det kommer flere bilder og video til høsten. Jeg prøver å komme meg mest mulig ut om sommeren, men høsten da er det på tide å legge inn de bilder man har tatt i løpet av sommeren.


erikh
MKA3/505
Posts: 6
Joined: 17 Jun 2006 11:42

Post by MKA3/505 »

Hvem kontakter en for å få adgang på Fjell? Skl ned til Bergen denne uka og kunne tenkt meg en titt!
Flere som har bunker i kjelleren?:-)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

jeg vet ikke om de har åpnet for publikum på vanlige dager med guider ennå. Det jobber mye på fjell festning med å avklare hvem som gjør hva, det er jo kommunen som eier... men ikke vil betale for guider (eller få inntekt), men det er jo mulig å ta kontakt med Sotra og Øygarden Forsvarsforening og høre om det er muligheter.

kan hende det er noen medlemer på forumet som har bedre informasjon enn meg.. (håper det)
Til vanleg er det ikkje tilgjenge til Fjell Festning, då festninga er eit operativt anlegg. Sotra og Øygarden Forsvarsforening arrangerer open dag på Fjell festning ein gong i året. Sotra og Øygarden Forsvarsforening kan og ha omvisning på Fjell festning på førespurnad frå interesserte.
ErikH
MKA3/505
Posts: 6
Joined: 17 Jun 2006 11:42

Post by MKA3/505 »

OK-må vel spore opp den foreningen da:-)
Flere som har bunker i kjelleren?:-)
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Du var litt sen.... Det var åpen dag der søndag 11 Juni

Post by Erling »

[Hei.
Men, ikke fortvil. Hvis du snakker med Elsa Nordvik. tlf. a 56 32 64 75 eller tlf. p 56 33 33 69 kan det vel ordne seg. Ellers er det lov og gå rundt på anlegget, men fjellanlegget er låst. Jeg anbefaler deg om ta en prat med Elsa. Det er mye mer intressant å tar runden med en som kan fortelle om anlegget.
Ha en trivelig dag.
Erling
MKA3/505
Posts: 6
Joined: 17 Jun 2006 11:42

Post by MKA3/505 »

Kjempegreier-takk skal du ha!
Flere som har bunker i kjelleren?:-)
Ole Larsen
Posts: 3
Joined: 17 Jun 2006 12:48
Location: Brattholmen

Post by Ole Larsen »

MKB 3/506 wrote:Hei. fin artikkel.
Du skriver og jeg siterer;
"blant de 10 største enkeltstående kystfort i Europa "

Fjell Festning er sikkert ganske stort, men hvor stor? kan man rangere kystfortene? Er ikke kritisk, men lurer da på hvordan høyt på lista f.eks Austrått Fort kommer da? Finns det en oversikt over de største kystfortene langs Europa? :roll:

Jøran

PS. Neste tur til Bergen så blir det Fjell Festning!
:D


Hei, det er ikke lett å rangere fortene i størrelse, men kanskje i henhold til "inventarliste". Eller sagt på en annen måte,-Hvilket utstyr og hvor meget var plassert her under krigen?? I tilfellet Fjell festning var det store mengder... Det er bare så forba....at det meste er skrapet idag!!!
Jeg har et "nært" forhold til Fjell Festning. Bestefar min var kommandant på festningen etter krigen og frem til den ble operativt nedlagt(kanonen ble fjernet)Jeg legger ved en link som viser britisk etterretnings kart over festningen i 1944. (side26-31)
Som dere ser var det store dimensjoner over dette byggverket...

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... &storleik=
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

" blant de 10 største enkeltstående kystfort i Europa "
Tror slike linjer bør tas med en klype salt..... De fleste museer og foreninger vil vel gjerne markedsføre seg på denne måten :)

F.eks på Fjell festning kan man jo spørre seg om F.eks luftvernbatteriet er en del av kystfortet, eller om det er "frittstående". Dette batteriet var jo en del av luftvernringen rundt Bergen....
En annen ting er at på Fjell var det imotsetning til mange andre batterier en god blanding av personell fra hele Wehrmacht.
Vel og bra har batteriet et MKB nummer og er underlagt marinen, men så var det en periode med Luftwaffe luftvern, og hæren hadde nærforsvaret rundt med bunkere til disposisjon.

Tror denne listen er mer eller mindre komplett over hva tyskerne bygget i størrelsesorden 24cm og oppover. I tillegg kommer jo en rekke tunge batterier som ble tatt inntakt og senere brukt av tyskerne.
På toppen av dette igjen kommer jernbaneartilleri i størrelsesorden 24cm - 38cm klassen som også inngikk i kystforsvaret.
Nå er dette sortert etter kaliber, men det er ikke godt å si om man kan rangere kystfort i det heletatt, for alle har sine + og -

Norge
Trondenes 4 x 40.6cm
Dietl 3 x 40.6cm
Vara 3 x 38cm (Planlagt 4)
Nøtterøy 3 x 38cm
Lødingen 4 x 30,5cm
Austrått 3 x 28cm (trippeltårn)
Fjell 3x28cm (trippeltårn)
Husøya 3 x 28cm
Kiberg 3 x 28cm
Mestersand 4 x 24cm

Petsamo/Finland
Soumi 4 x 30,5cm [Ikke ferdig]

Danmark
Hanstholm 4 x 38cm
Tirpitz,Vogelnest 2 x 2 x 38cm (Dobbeltårn) [Ikke ferdig]

Nederland
Rozenburg 3 x 28cm

Belgia
Schelde 4 x 28cm [Ikke ferdig]

Frankrike
Lindemann 3 x 40.6cm
Todt 4 x 38cm
Corvee 1 x 38cm (Planlagt 3)
Friedrich August 3 x 30,5cm
Grosser Kurfurst 4 x 28cm
Ratonneau 4 x 24cm
Oldenburg 2 x 24cm

Guernsey
Mirus 4 x 30,5cm
Post Reply

Return to “HORDALAND”