Fjell Festning idag

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: Fjell Festning idag

Post by TommyG »

Flotte bilder ja. De gjør tydeligvis litt av en jobb på museet der.
--
Tommy
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Re: Fjell Festning idag

Post by Jon-Vegard »

Fantastisk flott!! :bravo
Mvh.
Jon-Vegard
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

Re: Fjell Festning idag

Post by Atle M »

Og da har regjeringen bevilget 600.000 til fjell festning årlig :) vel fortjent!
mvh Atle M
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: Fjell Festning idag

Post by TommyG »

Atle M wrote:Og da har regjeringen bevilget 600.000 til fjell festning årlig :) vel fortjent!
:bra:
--
Tommy
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Paul S. »

Og da har regjeringen bevilget 600.000 til fjell festning årlig
Bra det, men synd de måtte slite helt til nå. Passende med slike budsjettlekkasjer rett før valget.
Ser forøvrig at det kommenteres på NRK av Bjørg Christophersen at Fjell Kommune er eneste som har gitt støtte hittil.
Det er så frekt og så feil at hun burde lagt det ligge og ikke komme med slike sleivspark i media.
At Museum Vest sliter er velkjent, og de som følger med vet hvor pengen forsvinner. Får håpe at pengene de nå får, gjør at hun prioriterer litt annereledes fremover.
mvh
PAul S.
BergenE91
Posts: 4
Joined: 01 Mar 2013 18:14

Re: Fjell Festning idag

Post by BergenE91 »

Hei.

Ser at det er ei stund sida nokon har posta inn på her, men eg prøver no forda.
Eg er relativt ny både på forumet og generelt utforsking. (I dette tilfellet Fjell Festning)
Lurer derfor på om nokon kan hjelpa meg med å finna ut kva eg har funne rundtforbi på festningen, så legger ut bilde i håp på svar;
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Sindre »

Bilde 270 viser i alle fall en nødutgang i en bunker. Metallskinnene måtte tas ut, sammen med en haug med sand og grus, før man kunne gå ut. Poenget var naturligvis å hindre at noen skulle komme _inn_ gjennom nødutgangen.
Sindre
BergenE91
Posts: 4
Joined: 01 Mar 2013 18:14

Re: Fjell Festning idag

Post by BergenE91 »

Sindre wrote:Bilde 270 viser i alle fall en nødutgang i en bunker. Metallskinnene måtte tas ut, sammen med en haug med sand og grus, før man kunne gå ut. Poenget var naturligvis å hindre at noen skulle komme _inn_ gjennom nødutgangen.
Men kva blei dei metallskinnene brukt til? Ser dei ligger slengt rundt overalt...
BergenE91
Posts: 4
Joined: 01 Mar 2013 18:14

Re: Fjell Festning idag

Post by BergenE91 »

Fant også dette. Sikkert lagt ut tidligere, men...

Står vel nåke som; Ein ekte tysker finner sin tilfredshet og bekjennelse i tysk ære og tjeneste for fedrelandet.
Ihvertfall ifølge google translate. (Sleit litt med å sjå det sjette ordet, men...)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Sindre »

Skinnene var en del av sperren som skulle hindre at folk skulle kunne trenge seg inn gjennom nødutgangen. De lå nederst, inn mot selve nødutgangen i bunkeren, og over dem/bak dem lå det sand og grus.

Det er flere bunkere på området som har inskripsjoner, slik du skriver. Du har oversatt rett, tror jeg — se også dette bildet på wikimedia commons (med oversettelser): http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Der_wi ... _fjell.JPG

Du kan jo også kikke på artikkelen om Fjell festning om du ikke har lest den allerede: http://no.wikipedia.org/wiki/Fjell_festning
Sindre
Magnum
Posts: 218
Joined: 01 Dec 2011 15:00

Re: Fjell Festning idag

Post by Magnum »

Hej!
En länk till foton från Fjell festning samt några bifogade foton på tung transport till festningen
/Magnum
http://www.brettvik.com/Side%2041.htm
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
BergenE91
Posts: 4
Joined: 01 Mar 2013 18:14

Re: Fjell Festning idag

Post by BergenE91 »

Ja eg har vært ein del turer der oppe no og trur eg har sett det meste av bunkere og slikt. Men håper jo såklart eg har oversett mykje. Syns det er spennende med "Bunkerjakt".
Men fremdeles ingen som veit ka eg har tatt bilder av?
Fjellsokning
Posts: 2
Joined: 18 Mar 2013 19:34

Re: Fjell Festning idag

Post by Fjellsokning »

Hei. Ny på forumet her sjølv. Har ikkje vore inne i sjølve hovedanlegget på ei stund etter oppgraderingane som er gjort. Den restaurerte sjukestova til dømes har eg ikkje fått sett. Synd da gror igjen så mykje og mykje som ikkje ser ut til å bli bevart. Men som alt anna er det vel mangel på midla.
Fjellsokning
Posts: 2
Joined: 18 Mar 2013 19:34

Re: Fjell Festning idag

Post by Fjellsokning »

BergenE91 wrote:Ja eg har vært ein del turer der oppe no og trur eg har sett det meste av bunkere og slikt. Men håper jo såklart eg har oversett mykje. Syns det er spennende med "Bunkerjakt".
Men fremdeles ingen som veit ka eg har tatt bilder av?
Steinkaret med sokkel som vi fant er ein vaskeservant. Manglar toppstykket med kranane på.
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Tarjei »

Fjellsokning wrote: Steinkaret med sokkel som vi fant er ein vaskeservant. Manglar toppstykket med kranane på.
Ble også passert i forbindelse med bunkertour IV i 2007. Fint at det ligger der enda. Image
Post Reply

Return to “HORDALAND”