Fjell Festning idag

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Fjell Festning idag

Post by KOS »

Sindre wrote:Skinnene var en del av sperren som skulle hindre at folk skulle kunne trenge seg inn gjennom nødutgangen. De lå nederst, inn mot selve nødutgangen i bunkeren, og over dem/bak dem lå det sand og grus.
Bak disse stålbjelkene var det en mursteinsveg som også måtte fjernes. Med dette var bunkeren rimelig sikker mot ihvertfall 'hurtig innbrudd fra oven' :roll:

Ved siden av nødugangen var 'evakueringsplanen' tekstet:

Träger heraus nehmen,
Mauerwerk und Verputz
durchstossen, nach oben
minieren, Schachthöhe xM

(x = 4 eller 5m sjakthøyde, vanlig)
Oversatt:
Ta bort jerndragerne,
støt gjennom murverk og puss,
grav opp til overflaten,
Sjakthøyde x meter.


mvh
KOS
Før.jpg
instruks.jpg
Etter.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Tarjei »

Et lite tips: dersom du parkerer oppe på øvre parkeringsplass bør man ikke somle med å komme seg tilbake til bilen. Det kan bli en dyr og pinlig affære nå du må ringe til G4S for å få dem til å låse deg ut.... :rodme: Burde jo ha lest nettsiden til Fjell festning først,http://www.museumvest.no/index.php?action=static&id=213, men kan ikke huske å ha sett porten låst tidligere.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Natter »

Tarjei wrote:Burde jo ha lest nettsiden til Fjell festning først,http://www.museumvest.no/index.php?action=static&id=213, men kan ikke huske å ha sett porten låst tidligere.
Evt det store skiltet som står ved bommen...? PDT_Armataz_01_18
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Tarjei »

Natter wrote:Evt det store skiltet som står ved bommen...? PDT_Armataz_01_18
Det skiltet det står at bommen kan bli stengt uten varsel på?
He he. Ja, men det ha jo hengt der i alle år, og hver gang jeg ha gått forbi har porten vært åpen. Nå er det noen år siden sist jeg var der oppe, så det har kanskje blitt strengere i senere tid.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Natter »

Tarjei wrote:He he. Ja, men det ha jo hengt der i alle år, og hver gang jeg ha gått forbi har porten vært åpen. Nå er det noen år siden sist jeg var der oppe, så det har kanskje blitt strengere i senere tid.
Ja, er vel litt det samme som at borettslaget jeg bor i plutselig har begynt å håndheve parkeringsbestemmelsene etter 10år... :sint:
Kleppe_georg
Posts: 9
Joined: 30 Dec 2010 4:33

Re: Fjell Festning idag

Post by Kleppe_georg »

vist du tar opp fjell festning i google earth eller noe annet kartprogram så zoomer du deg frem til at du har kanontårnet på nederste siden av skjermen og radaren på øverste siden. se så etter steinrøysen som ligger utforbi fjellet. dette er fyllmasse som var inni fjellet. vist du beveger deg nordover langs fjell kanten så ser du enda en fyllmasse, som er dobbelt så masse som den første. eg tror at dette er samme type stein. eg har og hørt at det er flere etasjer i fjell festning, men som no er avstengt. det er sikkert der de 3000 meteren kommer inn i bildet. eg skal opp der imorgen og glo litt og er eg heldig så får eg med meg noen steiner hjem som eg kan undersøke :) ligger ut bilder offcourse !! :)

(har vedlagt bilde.der som det er rødt med grønt er noe ukjent som skal utforskes. ser ut som noe grunnmur greier samt skyttergrav dunno. alt skal sjekkes ut på norsiden av fortet. vetje om dere har tenkt på det, men koffor er det ingen beskyttelse av fortet på nordsiden ? på sørsiden kryr det av stillinger, kanontårn og you name it. på norsiden er det ingenting )
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Re: Fjell Festning idag

Post by sundgot »

User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Re: Fjell Festning idag

Post by sundgot »

Fjell 1.jpeg
Fjell 2.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Kvarven »

:bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Re: Fjell Festning idag

Post by Henning Dalsvåg »

Fant denne nett-siden om Fjell festning ,som mange av dere sikkert kjenner til: http://www.forsvarsbygg.no/festningene/ ... jell-fort/
(Dersom linken til siden ikke passer inn her,så kan en moderator flytte denne posten til "Andre linker/organisasjoner på internett")
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Re: Fjell Festning idag

Post by Kvarven »

Takk for linken!
Ole Larsen
Posts: 3
Joined: 17 Jun 2006 12:48
Location: Brattholmen

Re: Fjell Festning idag

Post by Ole Larsen »

BergenE91 wrote:Hei.

Ser at det er ei stund sida nokon har posta inn på her, men eg prøver no forda.
Eg er relativt ny både på forumet og generelt utforsking. (I dette tilfellet Fjell Festning)
Lurer derfor på om nokon kan hjelpa meg med å finna ut kva eg har funne rundtforbi på festningen, så legger ut bilde i håp på svar;
Ole Larsen
Posts: 3
Joined: 17 Jun 2006 12:48
Location: Brattholmen

Re: Fjell Festning idag

Post by Ole Larsen »

BergenE91 wrote:Hei.

Ser at det er ei stund sida nokon har posta inn på her, men eg prøver no forda.
Eg er relativt ny både på forumet og generelt utforsking. (I dette tilfellet Fjell Festning)
Lurer derfor på om nokon kan hjelpa meg med å finna ut kva eg har funne rundtforbi på festningen, så legger ut bilde i håp på svar;

Hei, ser at dette innlegget ikke er helt ferskt, og at du har fått noen svar. Her har du vært inne i "sykestua" ser jeg og funnet vaskeservanten og "filteret". Dette filteret studerte jeg selv sist uke uten at jeg klarer å identifisere det. Øverste bildet kan jeg heller ikke si noe om. Ellers traff jeg selv på en tank i betong ca 2/3 dels inn i tunnellen fra sykestua. Denne kan minne om en portsøyle, men har drainplugg montert ca 50 cm over dørken. Er montert på venstre side i tunnellen (sørsiden) når man går utover (vestover). Er det noen som har en ide om hva dette er?? Tok selvfølgelig ikke bilder denne gangen, men skal opp igjen snart, da blir det bilder av det jeg ikke klarer å identifisere.
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Re: Fjell Festning idag

Post by Skygge i Bjørgvin »

Mye som skal skje i 2016 på Fjell, båre museumutvidelse, festival, og nye avdeling i moro-selskapet Escape Bergen.
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Re: Fjell Festning idag

Post by JornN »

Vet ikke om dette bildet fra Fjell er lagt ut fra før.
Det er i alle fall et bilde fra Bundesarchiv Koblentz.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JornN
Post Reply

Return to “HORDALAND”