HKB 62./977 Tittelsnes

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

HKB 62./977 Tittelsnes

Post by Arquebus »

INFO: Artilleriuntergruppe Bömlafjord | HKB 62/977 Tittelsnes


Undelgt artilleriundergruppe Bømlafjord (under HKAA IV/977).

HKB 62/977 Tittelsnes ble etablert i mai 1941 med 4 stk. 10,5cm. K332(f), men omvæpnet til 4stk. 8,8cm. FLAK(r) i juni 1943. I 1945 hadde HKB Tittelsnes 1 stk. 110 cm. og 1 stk. 150 cm. lyskaster og 2stk. 2,0cm. FLAK.

Tittelsnes er i dag underlagt HV09 og benyttes i forbindelse med trening i Heimevernet. Både forlegninger og kjøkkenbrakke/spisesal står enda, selv om de har gjennomgått en relativt omfattende rennovering. Forsvaret lot batteriet først forfalle før området ble besluttet å tas i bruk igjen på 1950-tallet. Fra batteriet ytterst på neset har man panoramautsikt utover Bømlafjorden.

KILDER: Jan Egil Fjørtoft, Tyske kystfort i Norge, og HV bladet fra 1950 tallet.
Last edited by Arquebus on 11 Mar 2008 8:51, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Post by KOS »

På tide med noen bilder fra HKB 62/977 Tittelsnes.

Får begynne med det "kråkeslottet" av en feltmessig "Leitstand" tenker jeg.
Den har utkikk på to nivåer innvendig og en utvendig stilling av steinmur.
Til og med en "ringstand"(Rs) har de greid å bygge inn i haugen her, men for hva ?
Også denne "Leichte Stahlschartenplatte für MG 483P2" som er montert i taket på det laveste nivået er litt spesiell.

Setter pris på om noen har eksempelbilder av kanonene slik de var montert her, både K332(f) og ombygd 8,8cm FLAK(r).
EDIT: Fant en tråd her, men den nevner ikke Tittelsnes ? Fine bilder er der da.

KOS :smile:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by KOS on 11 Mar 2008 9:52, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Post by KOS »

De fire kanonstillingene på Tittelsnes er i varierende grad overgrodd.

Her er et par bilder fra hver av de.

Det som er spesielt her på Tittelsnes er det godt (og pent) opparbeidede og stensatte løpegrav-systemet. Der hovedløpegraven går fra kanonen lengst nord og sørover gjennom kanonstillinger, leitstand og nærforsvars-stillinger med faste MG-bolter.

Synd at HV-09 ikke har sett seg i stand til å avse noen "arbeidsdyktige" til å holde løpegraven fri for busker og tornekratt
- det hadde jo vært rene "luxus-turstien".

Et annet litt uvanlig moment i oppbyggingen her er den tette implementeringen av opphold- og dekningsrom i selve kanon-stillingene og nærligende bergnabber samt ved løpegravene.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by KOS on 11 Mar 2008 9:58, edited 4 times in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: HKB 62/977 Tittelsnes

Post by KOS »

Arquebus wrote:Tittelsnes hadde også 2stk. 150cm. lyskastere
Og her er de.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Post by Erling »

:) Flotte bilder, KOS.
Husker jeg rett når jeg sier at spisebrakken her med ialt nnventar ville militæret gi vekk til en rimelig penge? Og vet du hva som skjedde videre?
Var på øvelse her, men vi fikk muligheter til å kikke rundt på alt dette du har tatt bilde av.
Erling
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Post by KOS »

Erling wrote::) Flotte bilder, KOS.
Husker jeg rett når jeg sier at spisebrakken her med ialt nnventar ville militæret gi vekk til en rimelig penge? Og vet du hva som skjedde videre?
Var på øvelse her, men vi fikk muligheter til å kikke rundt på alt dette du har tatt bilde av.
Erling
Takk for det Erling !

Tror nok du tenker på Züg 3./978 Skudenes og Fjerneverdig? - artikkelen da.

Det er et fint område egentlig på Tittelsnes, og som sagt kunne det godt vært utført litt "parktjeneste i teigen".

Her er fra en dekningsbunkers.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Post by Erling »

:) Beklager KOS, det var meg som mikset litt her. Du har helt rett.
HV har jo alltid hatt mottoet: Ute av syn, ute av sinn. Det ser man jo godt om våren etter vinterøvelsene. Har du bilder av brakkene?
Erling
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Post by KOS »

Erling wrote:Har du bilder av brakkene?
Ja, her er de Erling.
(Fikk ikke målt de opp - for jeg måler vanligvis innvendig i grunnmur ;-) )

mvh
KOS
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Post by Erling »

:D Det var gøyt å se brakkene igjen. Det er 30 år siden jeg var her sist..
Jammen har det grodd til!
Erling
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

Hei
Flotte bilder.
Ligger noen stillinger utenfor leirområdet. Bla en kabelbunker, løpegraver og dekningsrom, samt en pak stilling, og en stilling for 2 cm flak.
mvh
Paul S
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Post by KOS »

Takk for det Paul !

Ja vi kom fram til at noe må være på "utsiden" - bl.a. en av de to 2,0cm FLAK.
Stemmer Pos.6 her ?

Den stillingen ved veien ved "32 V 303859 6625230" må være en PAK-stilling da ? (Det ligger 3-4 bunkere ved og litt rundt denne posisjonen, som etteretningen benevner A.O.P og WT-stasjon)

Her er bilder fra den "indre" 2,0cm FLAK på høyden bak Brakke "3".
På samme måte som for kanonstillingene er det en fin "integrert stilling" med bra hvilerom der tregulvet er tilstede ennå.

Finnes det noe godt batterikart til Tittelsnes ?

mvh
KOS
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

Hei
Den stillingen ved veien ved "32 V 303859 6625230" må være en PAK-stilling da ?
Har notert en flakstilling der, samt en pak stilling. Sistnevnte er det eneste jeg har fått til å passe med en 4,7 cm pak, men skal ikke påstå at jeg har rett.
Er forøvrig enda en flakstilling på haugen rett ovenfor brakkene ca 50 meter bortenfor den du viser, mulig det var en midlertidig plassering.
mvh
Paul S.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Mulig jeg har en sykelig interesse for sære detaljer, men noe av det jeg faktisk husker best fra Tittelsnes var skyteskår i den ene bunkeren som var montert med innsiden ut :-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Post by KOS »

Paul S. wrote:Har notert en flakstilling der, samt en pak stilling. Sistnevnte er det eneste jeg har fått til å passe med en 4,7 cm pak, men skal ikke påstå at jeg har rett.
Er forøvrig enda en flakstilling på haugen rett ovenfor brakkene ca 50 meter bortenfor den du viser, mulig det var en midlertidig plassering.
mvh
Paul S.
Ikke urimlig med PAK i denne stillingen nei, med direkte innkjøring fra veien. Oppholdsbunkersen rett ved siden av hadde også innlagt telefon.

Vi får se på FLAK-stillingen på neste tur. Den "mulig midlertidige" var vi muligens innom, men den lå 22m øst for FLAK_1 - eller kanskje det var noe annet?
Ellers har en jo noen "bunkers til overs" på andre siden av veien og den WT rapporten...
Blir nok en tur og to til der - det er grenser for hva en kan finne på bare 4 timer ;-)

mvh
KOS
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Post by KOS »

Erik E wrote:Mulig jeg har en sykelig interesse for sære detaljer, men noe av det jeg faktisk husker best fra Tittelsnes var skyteskår i den ene bunkeren som var montert med innsiden ut :-)
Det er nok en fare for det ja Erik... Vi "vanlige folk" registrerte bare at den var rotert 90grd. feil :D
Men det er jo alltid "kjekt" å ha låsen på innsiden da - i et fort PDT_Armataz_01_40

mvh
KOS
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “HORDALAND”