HKB 62./977 Tittelsnes

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Re: HKB 62/977 Tittelsnes

Post by dolmen »

Takk for det.Ja det var virkelig moro å få noe slikt i hendene.Selv om jeg ikke er noen frimerkesamler så er jo disse litt spesielle. :-)
Dolmen.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Re: HKB 62/977 Tittelsnes

Post by werner wernersen »

Hei

de er i hvertfall en del av den nære historien, må sjekke om jeg også har noen av disse, mener at jeg sitter på en del tyske fra den tiden.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Re: HKB 62/977 Tittelsnes

Post by dolmen »

Gjør det.Kanskje jeg stikker innom og kikker på samlingen i morgen,er i Kristiansand i kveld.Det er jo bare en svipptur til Arendal. :D
Dolmen.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Re: HKB 62/977 Tittelsnes

Post by werner wernersen »

Hei

klart du kan komme innom, er bare å sviver rundt huset jeg.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: HKB 62/977 Tittelsnes

Post by KOS »

dolmen wrote:Og hva er dette?
Image

tror vi kan kalle dette en "en-seter" :rodme:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Re: HKB 62/977 Tittelsnes

Post by dolmen »

Det er nok det vi har her ja.Forhåpentligvis var det en eller annen form for vegger på denne da den var i bruk.... PDT_Armataz_01_18 Godt med litt frisk luft på sommeren men kanskje litt vel friskt i vintermånedene. :oops:
Dolmen.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Re: HKB 62/977 Tittelsnes

Post by Arquebus »

Kommandobunkeren ved HKB Tittelsnes hadde en karakteristisk lyseblå farge. Denne kan skimtes på treverket til venstre for døråpningen på bildet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Re: HKB 62/977 Tittelsnes

Post by Arquebus »

HKB Tittelsnes - kommandobunker 1987. Her er det mange sambandslinjer som kommer inn. Tittelsnes var et støttepunkt og lå sentralt til konvoiruten som kikk forbi i Bømlafjorden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
h-bu
Posts: 220
Joined: 28 Jan 2008 9:14

Re: HKB 62./977 Tittelsnes

Post by h-bu »

Artig å se bildene. Tjenestegjorde her deler av høsten 1967. over 40 år siden, bl a som vaktkommandør. Da var vi forlagt i brakke 8 (lengst nord i det indre leirområdet). Husker at det bl a lå kull (steinkull) igjen i en dunge som en i vaktlaget elskverdigst fylte teltovnen med. Den ble VARM!
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Re: HKB 62./977 Tittelsnes

Post by dolmen »

Det kan jeg tro. :) Da jeg var her i sommer virket leiren velholdt men fullstendig øde.Vært morsomt å vite om denne leiren blir brukt til noe i det hele tatt idag.
Dolmen.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re:

Post by KOS »

Erling wrote:Jammen har det grodd til!
Ja, men nå har de hatt en 'digital oppryddingsdugnad' - endelig :-D

"X marks the HQ"

KOS
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

Re: HKB 62./977 Tittelsnes

Post by mosen »

dolmen wrote:Det kan jeg tro. :) Da jeg var her i sommer virket leiren velholdt men fullstendig øde.Vært morsomt å vite om denne leiren blir brukt til noe i det hele tatt idag.
Dolmen.
Har vært mye på Tittelsnes den tiden jeg var i Speideren. Gikk på mange leder og friluftslivkurser der. Var der sikkert en 6-7 helger...
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Re: HKB 62./977 Tittelsnes

Post by dolmen »

Er nok et ypperlig område for denslags aktiviteter.
Dolmen.
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Re: HKB 62./977 Tittelsnes

Post by Einherjer »

http://www.doffin.no/search/show/search ... =JUN179271

Forsvarsbygg Skifte Eiendom Sør skal sikre ca 27 mindre bunkeranlegg med tilhørende løpegraver på Tittelsnes fort i Sveio kommune. Arbeidene består i mindre rivearbeider, rydding, gjenstøping av åpninger, innsetting av solide gitterporter, rydding av løpegraver for tre og buskas, sikring av løpegraver ved oppfylling m.m.


Siden det er snakk om å sette inn gitterporter, er det snakk om noe museum eller annet der ute?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: HKB 62./977 Tittelsnes

Post by Natter »

Einherjer wrote:Siden det er snakk om å sette inn gitterporter, er det snakk om noe museum eller annet der ute?
Betviles. Er vel en "standard" sikringsmetode - brukt bla. i Risør (kanskje kommunen har bedt spesifikt om dette?).

Nysgjerrig på denne: "I tilleg skal en betongbunker(63m2)på Kvalavåg i Karmøy kommune rives/sikres.". Hvor er dette?
Post Reply

Return to “HORDALAND”