Skyttergraver fjøsanger/minde (NYE BILDER 26 jan 2016 )

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Skyttergraver fjøsanger/minde (NYE BILDER 26 jan 2016 )

Post by gamer73 »

Hei, (kan poste den her også..da jeg etter at jeg postet fant ut at det var et Hordaland subforum)

Jeg er ny her på dette forumet:)

Jeg har alltid vært historisk interesert og har i det siste plukket opp masse informasjon angående WW2 i mitt nærområdet (der jeg bor...på minde i Bergen)

Dette forumet heter riktignok kystfort.com, men jeg lurte på om tyske leirer og skyttergraver på løvstakksiden i Bergen kunne være av interesse.

PÅ søndag tok jeg med min eldste sønn og så var det opp i fjellsiden på oppdagelsesferd. Og riktignok...der fant jeg skyttergraver og rester etter maskingæverstillinger på steder jeg aldri har sett før..og jeg har bodd nært det området mesteparten av livet hehe...

Jeg syntes det var skamkult og jeg har aldri sett noen kart over dem før....Jeg vet det finnes en del på løvstakken ut mot byfjorden men dette er jo i et område som ligger mer mot sør...

Så mitt spørsmål....hvor skal jeg poste om dette emnet? Og er det av interesse at jeg kartlegger dem? Og hvilke programmer er best egnet til kartlegging?

Og selvsagt....det er kanskje allerede kartlagt? eller masse info om dette? Som jeg ikke har fått med meg hehe
Last edited by gamer73 on 26 Jan 2016 16:13, edited 5 times in total.
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Re: Er skyttergraver på løvstakken(minde) i Bergen av intere

Post by Tarjei »

Kan du si litt mer om hvor dette er? Er det helt mot Fjøsanger/Bønes eller nærmere sentrum. Er det snakk om murte stillinger?
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Re: Er skyttergraver på løvstakken(minde) i Bergen av intere

Post by gamer73 »

Ja jeg skal prøve forklare bedre.

Det er opp mot fjellsiden bak Minde skole. Og skytterstillingene og skyttergravene strekker seg over flere hundre meter...opp til en kilometer vil jeg tro. Det er en blanding av det jeg vil tro er maskingeværreder og løpegraver opp til disse.

Det er ikke murte stillinger, men dem er bygget opp at steiner som støtte i skyttergravsveggen. 100% skuddsikre vil jeg si.

Jeg skal se om jeg kan lage et liten skisse over hvor jeg fant dem...så legger jeg bilde ut her.
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Re: Er skyttergraver på løvstakken(minde) i Bergen av intere

Post by gamer73 »

her har jeg prøvd å markere på kartet hvor jeg fant dem...det er bare grovt skissert. Jeg har ikke kartlagt dem ordentlig enda...

A merke er Minde skole

Skyttergravene er markert som små sorte streker

Image

Og her er min sønn oppi en av maskingeværstillingene..

Image
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Er skyttergraver på løvstakken(minde) i Bergen av intere

Post by Natter »

Interessant - håper det kommer noen bedre bilder etter hvert.

Det var jo noen norske før-krigs kanonstillinger (LV?) i Solheimslien ("skillingsbollen": http://1881.to/n1tph1 ). Kanskje en forbindelse?

Ellers ligger strekene dine midt i traseen for den manglende delen av den nye turstien rundt Løvstakken (som jeg mener de skal gå i gang med å bygge neste år?), så uansett hva dette er for noe, er det vel en god mulighet for at det blir borte snart.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Re: Er skyttergraver på løvstakken(minde) i Bergen av intere

Post by gamer73 »

Vel....jeg skal sørge for å ta flere bilder. Jeg har planlagt en bedre kartlegging av disse stillinger.

Jeg har sett bilder av kanonstillingene ved "skillingsbollen", men disse er vel anti-luft/eller anti-båt?;) stillinger.

Stillingene med Minde skole har jeg noen mulige tolkninger av, men først en liten bakgrunnshistorie fra området rundt minde skole.

Under krigen var Minde skole tysk militærsykehus og i det som var lærerboligen ved siden av var det sykehus for gestapofanger. Fangene "kom seg litt" før videre tortur nede i byen...:( I tillegg var det en tyskerleir der hvor Espira barnehage ligger i dag. Jeg er ikke sikker på hvilken militær enhet som holdt til her, men jeg vil tro det var en del av dem tyske soldatene som forsvarte bergen (hæren?)...men sant og si..jeg har også hørt snakk om tyske gestaposoldater/politisoldater som vistnok holdt til i dette området, men jeg har ikke fått inntrykk at selve den leiren besto av dem. Kanskje gestaposykehuset har vært opphav for kilden til at politisoldater skulle holde til her, selv om forlegningen deres kanskje ikke var her.

I hvert fall. Så er det beskrevet bunkerser og løpegraver i en bok jeg har...og det ble kommentert fra en som var barn den gang at soldatene "øvde krig" der...det var fra den boken jeg fikk vite om stillingene opep i fjellsiden og brikkene falt på plass mht noe jeg oppdaget for 2 år siden på tur, men som jeg trodde var noe speidergreier..men stusset også over at det var så nedgrodd...

Så..tolkningene mine:

1. Det er rene øvelsesstillinger til bruk for soldater i bergen til å øve seg på forsvar og angrep...noe boken og han karen i hvert fall hevder dem gjør.
2. Det er en del av nærforsvaret av tyskerleiren, minde skole (tysk sykehus) og gestaposykehus..og kanskje også flere tyske avdelinger i området..
3. Det er en del av et forsvarsværk som skal beskytte bergen fra invasjon sørfra...DETTE er en meget spennende tanke:)..og jeg har jo stått i stillingene som er der og det er jammen bra utsikt og et sinnsykt bra skuddfelt:)
4. En kombinasjon av disse (som sikkert er mest sannsynlig)

DET som er klart er at stillingene var akkurat innenfor den tidens skogkant (var og er ikke dette vanlig?)...og skuddfeltet var dyrket og udyrket utmark og beite....må jo ha vært bra strategisk mht beskytning av denne delen av bergensdalen og som nærforsvar av dem tyske interessene her i området:)

Og ja...dette området skal "løvstien" komme. Byggestart i dette området tror jeg er 2017....så dere må få med dere disse før dem kanskje forsvinner:)

Jeg skal ta flere bilder og prøve å kartlegge dem...noen tips til programmer jeg kan bruke? Har i utgangspunktet kun med mobilen i felt;)...

Jeg har en del tanker om forsvaret av Bergen fra denne kanten, men det mangler noen skytterstillinger som jeg skal prøve å finne;)

Jeg pratet med min far om dette, og han viste ikek engang det var tsykerleier her borte og i hvert fall ikke at det var løpegraver etc...

Det er gøy i se respons her inne. for det gir meg en viss energi til å finne ut mer:) Mye kjekkere å dele informasjon enn å bare sitte på den selv:)

Jeg skal legge inn et nytt kartbilde i morgen med piler og forklaring på dem forskjellige tyske bygningene i morgen:)


Og da er morgendagen her:)

her kommer først et flyfoto fra 1951...vi kan se at en rekke av tyskerbrakkene enda står...tror dem ble revet på syttitallet...

Image

A= Minde skole. Tyske militær sykehus under krigen
B= tyske brakker...disse bygningene var for meinige soldater
C= Offiserbrakker
D= lærerbolig før krigen..nå SFO...under krigen var det sykehus for gestapofanger
E= Dette tror jeg er drikkevannsdemning for tyskerleieren..det er snakket om dette i en bok og ungene som bodde i her badet der uten lov under krigen..
F= mulig rester etter tysker bunker. Det var snakk om 3 slike bunkere under krigen..i følge boken
G= steinbrudd...som muligens ble drevet av tyskerne som holdt på med veibygning i dette området og også muligeheter for å hente ut stein som kunen brukes i skyttergraver og som del av bunkers..
H= grønnestølen gård

Her er et bilde hvor jeg marker observerte skyttergraver med sorte streker....og runde røde ringer markerer hvor jeg tror det må være stillinger men jeg har enda ikke påvist dem....sort sirkel er noe jeg har sett på flyfoto fra 1951 som jeg skal sjekke ut..det ser ut som en tysk stilling? Observasjonspost?


Image

nærbilde følger...

Image

OG en annen stilling fra 1951 flyfoto?

Image

nærbilde....

Image
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Re: Skyttergraver/bunkers på fjøsanger/minde/grønnestølen

Post by Tarjei »

Hvilken bok er det du henviser til?
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Re: Skyttergraver/bunkers på fjøsanger/minde/grønnestølen

Post by gamer73 »

Boken heter : "Det var sånn det var" av Gro Breidvik..relativt ny bok..handler om oppveksten her rundt minde skole under og rett etter krigen.
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Re: Skyttergraver/bunkers på fjøsanger/minde/grønnestølen

Post by Tarjei »

Dette er fra lengre mot sentrum. Ligner det på det du har sett?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Re: Skyttergraver/bunkers på fjøsanger/minde/grønnestølen

Post by gamer73 »

Jups jeg vet godt hvor det er. Tar jeg ikke feil så er det på bilde at rasvern. I fjellet ovenfor er det et gammelt ras området. Jeg kan tenke meg at vernet ble bygget på åttitallet når leilighetskomplekset nedenfor ble bygget. Jeg gikk der mye som barn. Vokst opp med brann stadion. Og det bilde er tatt før "løvstien" kom..for akkurat nå går deler av løvstien oppå det rasvernet..det har komemt gjerde osv:) jeg har gått der en del.

Selv om det hadde vært spennende om det på bilde f.eks var rester etter en bygdeborg fra folkevandringstiden hehe...
Last edited by gamer73 on 26 Nov 2015 10:48, edited 2 times in total.
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Re: Skyttergraver/bunkers på fjøsanger/minde/grønnestølen

Post by gamer73 »

Så snart det blir litt pent Vær så skal jeg få kommet meg ut for å ta bedre bilder av stillingene jeg har beskrevet :). Som min far sa...jeg tror ikke dem stillingene er av nasjonal eller stor-bergens interesse, men det er vel spennende for folkene som bor i området. hehe..han har kanskje rett;) men uansett spennende syntes jeg:) Jeg bor jo så nært dem at jeg på en god dag kunne kastet en granat opp i en av dem stillingene fra loftsvinduet mitt;)
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Re: Skyttergraver/bunkers på fjøsanger/minde/grønnestølen

Post by gamer73 »

her er et bedre kvalitetsbilde av det tidligere bilde.

Til høyre for bilde går det en løpegrav nedover og inn i en skyttergrav som dekker "inngangen" til denne lille høyden.

Image
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Re: Skyttergraver/bunkers på fjøsanger/minde/grønnestølen

Post by gamer73 »

Jeg kan også legge til at stillingene jeg fant lenger nede i skogen ligner utrolig masse på stillingene som det er tatt bilder av i denne tråden:

http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=30&t=2886

Jeg vet at tyskerne brukte stillingene jeg har funnet til et eller annet formål, men KAN det være at stillingene jeg har funnet opprinnelig er NORSKE stillinger fra 1914-15...som ser ut til å være opphavet til stillingene i tråden jeg linket til. I så fall..MEGET spennende:)

Det er vel pga den relativt enkle utførelsen med oppkastet stein som "skuddsikker vegg" som får meg til å tenke på norsk skyttergrav kontra tysk, men på en annen side er det kanskje ikke nødvendig med særdeles heftig skyttergrav i et område hvor eventuelle skipskanoner etc ikke når frem. Skyttergravene ville jo i hovedsak være til bruk mot infanteri og eventuelle stridsvogner etc...og ellers i området mangler det jo ikek akkurat på fjellknauser å skjule seg bak om kraftig skyts bringes frem.

Men uansett.....utførelsen er omtrent på en prikk lik den jeg har sett i "mitt område" til nå:)
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Re: Skyttergraver/bunkers på fjøsanger/minde/grønnestølen

Post by gamer73 »

Her er bilde av en skytterstilling...vi ser også at lokale gutter har lekt seg litt i den...

Image

Her er noen flere bilder fra gårsdagens fototur....

Her en skyttergrav fylt med tømmer...

Image

Image

Image


På underliggende bilde..rester etter tyskerne (bølgeblikk var jo populært for militære formål)? Jeg vet ikke hvor lenge bølgeblikk holder, men dette ble funnet langt oppe i fjellet...og jeg tviler på guttunger har giddet å dra det hele veien opp hit...og i relativt ulendt terreng...
Image
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Re: Skyttergraver/bunkers på fjøsanger/minde (NYE BILDER)

Post by gamer73 »

Var nok som min far sa....sikkert bare kult for folk som bor med Minde skole hehe...jaja..
Post Reply

Return to “HORDALAND”