Skyttergraver fjøsanger/minde (NYE BILDER 26 jan 2016 )

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Bra du fikk lagt ut noen bilder. Bodde i grønnestølslien i sin tid, og har stusset på de to grøftene over Grønnestølstunet, men dette har jeg aldri lagt merke til. Det ligner jo virkelig på en slags skyttergraver, men plasseringen er mildt sagt underlig. Har veldig vanskelig for å se den strategiske betyningen av å bygge faste stillinger her, utenom eventuelt som en slags OP for artilleri. Alternativt øvelsesstillinger.
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Ja jeg stusser også litt med den strategiske betydningen. For nettverket er ganske betydelig. Jeg tok 45 bilder av mulige stillinger på min 1.5 timers tur oppi skauen på søndag..det var helt for jævlig vått og kaldt hehe..og mange av bildene er dårlig pga ett eller annet...
Men jeg fant ca 10-15 skyttergraver/stillinger i området (jeg har tenkt å telle opp ordentlig på neste tur)..noe som jeg tror er et ganske stort antall i grunnen. også langt opp i fjellsiden. Den øverste stillingen er omtrent der jeg tok bilde av bølgeblikket og det lå på ca 200 meter over havet.

OG mange av disse kan umulig være til forsvar av tyskerleieren og sykehuset..da den relativt små leiren (maks 200 soldater vil jeg tro) og sykehuset umulig kunne sees på som et stort strategisk "target" for en alliert invasjonsstyrke. Og jeg vet (ut fra boken jeg tidligere nevnte) at det fantes 3 ordentlige bunkere nærmere leiren..som muligens var ment som nærforsvar av denne.

Riktignok identifiserte jeg skytterstillinger på strategiske steder hvor jeg tidligere har tegnet rød sirkel, men jeg har IKKE funnet noen stillinger som eventuelt kan "sikre ryggen" til disse stillingene. Kanskje årsaken er at stillingene kun ville bli bemannet om "fienden" kommer fra nede i dalen (der hovedveien er) og anfall i ryggen ville være utelukket, eller at et slikt anfall ville bli raskt oppdaget og unngått. Alternativt så er "ryggen" lett å forsvare uten bruk at skyttergraver..."ryggen er jo langs en høyderygg og det er lett å finne stilling bak steiner og terreng.

Og i og med at dem ligger i skogkanten, og at det som nå er hus var jorder under krigen så er jo disse stillingene relativt lett å forsvare...med relativt god utsikt og skuddfelt. MEN...mesteparten av stillingene (kun dem øverste kan) kan ikke "beskyte" mesteparten av hovedveien nede i dalen (pga topografien som skjuler selve dalbunnen fra disse stillingene), men det kan jo også ha vært en "flanke-stilling" og allierte styrker ikke velger hovedveien inn mot sentrum.

Her er et kart som viser hvor jeg har funnet stillinger til nå...(omtrentlig i og med at det er utrolig tungvint å tagge flere posisjoner på samme goggle map kart)

Image

Jeg vet enda ikke hva slags soldater som holdt til i leiren, men siden det ligger så nært sykehuset...kan det være sanitetssoldater? Og siden gestaposykehus også lå der...kan det også ha vært tyske gestaposoldater? Vilel dem lagt disse i samme leir? Ut fra "boken" er det ingenting som tyder på hva gren soldatene tilhørte, men dem masjerte i gatene ofte og dem skjøt også på engelske flyvere som hoppet ut i fallskjerm ved en annledning. Og det er tidligere nevnt at en kar som bodde der under krigen (han var guttunge da) skrev at soldatene "øvde masse krig" (tror det var ordene hans, men kan sjekke) oppe i skyttergravene i skogen. Nå kan jo man sikkert også øve krig i skyttergraver som også er ment til aktivt bruk ved invasjon men.

Det som også er artig er at i en artikkel jeg fant på nett: http://www.byfjellskogene.no/sitefiles/ ... s/2002.pdf

så står det at artillerisoldatene som holdt til på montana hadde øvningsfelt ovenfor ulriksbanen (altså da stasjonen) så tyskerne hadde jo øvigsfelt ihvertfall. Og det er jo mulig mange andre soldater forlagt andre steder dro både til montana og til her på grønnestølen for å øve på "ild og fremrykkning" som dem var så kjent for å perfeksjonere.

Det er heller ingen tegn..ute i felt eller i literaturen som sier noe som helst om kanonstillinger på denne delen av løvstakken, så det er lite trolig at skyttergravene er til forsvar av slike.

Og jeg tror vel kanskje heller ikke på at det kan være gamle norske stillinger...så mange på et område som egentlig ikke trenger et nettverk av skyttergraver for å kunne drive forsvar.

Personlig heller jeg mot øvingsfelt, kanskje i en kombinasjon mot at dem ville bli bemannet ved en eventuell alliert invasjon, da en del av stillingene har svært god utsikt og skuddfelt mot en invasjon fra sør.

Jeg fikk tips av en kjent bergenshistoriker at jeg burde sjekke statsarkivet i Bergen for informasjon om leiren ved grønnestølen.

Det er heller ikke på britiske etterrettningskart markert noe spesielt ved grønnestølen, annet enn at det faller inn under resten av bergen som "kjerneområde"...det er heller ikke noe sted anntydet minefelt som tyskerne plasserte ved ALLE viktige punkter!!!
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Her er et bilde av skolen under krigen, hentet fra fotomusem bergen.

Image

http://fotomuseum.bergen360.no/-/image/ ... skole-1941

Ifølge teksten var sykehuset bemannet av sanitetssoldater.

Hvis du følger Grønnestølslien helt til endes, krysser Mindebakken nedenfor løvstien og deretteter følger stien et stykke bortover i skogen kommer du til en liten hule. Alder og funksjon for denne er et mysterium, men det kan godt tenkes at den har tilknytning til det du har funnet.
I tillegg finner du noe som kan minne om stillinger på haugen ned mot Nordåsvannet ved sletten i Langeskogen.

Jeg hadde en teori som gikk ut på at Grøftene ovenfor Grønnestølstunet er begynnelsen på et fjellanlegg, men ser som sagt ingen strategisk forutsetning for å bruke store ressurser på utbygginger i dette området.

http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... t%C3%B8len
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

ja det bilde har jeg sett mange ganger:) Et kult bilde:) Ja så sanitetssoldater kan ha vært dem som var forlagt i den leiren..jeg har et bilde av dem...jeg skal legge det inn når jeg får tilbake boken fra min morfar hehe...

HULE? DEN må jeg finne!...kan du legge ved et kart og kanskje peke nøyaktig hvor den er?

JA dem stillingene der borte tror jeg at jeg vet hva du snakker om....jeg løper der omtrent hver dag, men da på grusveien....men jeg mener jeg gikk der for mange år siden..altså inne i skogen der og så noe som kan ha vært det du snakker om..jeg skal ut på tokt igjen:)...jeg har også oppdaget noe på flyfoto fra 1951 som er i området der....som KAN være en ekte bunkers:)

Jeg mintes også for omtrent hmm 20 år siden..eller mer...meg og en kamerat hadde nettopp kjøpt paintball guns og gikk opp i langeskogen for å skyte på hverandre hehe...mener å huske at det var i området ovenfor den sletten du nevner (sletten tror jeg er bueskytterbanen)...og jeg syntes å huske at vi løp opp og ned av noe som kan ha vært skyttergraver her og jeg husker vi syntes det var kult, men jeg var ikek veldig opptatt av lokalhistorie den gang....den gang likte jeg mest verdenshistorie...Så HER må det også sjekkes ut..OG disse stillingene ligger jo også en smule strategisk til..men da også som "flanke-stillinger" om allierte velger flankeframrykk framfor langs hovedvev...og tyskerne var jo grundig...

ELLER at hele langeskogen var å regne som øvingsområde for tyske hærstyrker i Bergen.

Jeg husker jo område rundt Evje infanterileir der jeg tjenestegjorde i sin tid....løpegraver og stillinger overalt hehe...

DEt jeg VET finnes i området er masse dreneringskanaler i langeskogen...dette er jo noe grunneier har utført for å drene den våte skogen for å f.eks dyrke trær og andre ting til salg. Det finnes også svære tunneller som går gjeonnom løvstakken..dette er kloakk og/eller vanntuneller til fyllingen og videre....


EDIT: Så bildelinken din nå...vel..jeg tror det er steinbruddene jeg tidligere har snakket om det du viser bilde av der. Tyskerne (og selvsagt nordmenn) var kjent for å starte opp steinbrudd for å få stein til bygg og veifundament. Tyskerne med fanger holdt på å bygge vei i grønnestølen under krigen.

Så jeg tror jeg har oppklart din gamle tråd;) Det er sannsynligvis tyske steinbrudd. Alternativt norske steinbrudd som tyskerne tok i bruk, men jeg tror at tyskerne altså påbegynte dem. Og steinen ble brukt til hovedsakelig veifundament bortover mot byen...og noe stein ble også kanskje brukt i stillingene og som stein til å lage andre konstruksjoner dem trengte...

MEN...det skal sies at det er ingenting som egentlig utelukker et fremtidig fjellanlegg altså!....for det går ann å kombinere steinbrudd og tunnel:) og formen på dem passer også bra til starten på en tunnel. Så det kan tenkes at dem planla tunnel...hadde vært spennende å funnet tyske planer for område.. Men den minst spennende tolkningen er altså tysk steinbrudd til lokalt veifundament.

DET eneste som skurrer litt er...ser INGEN tilførselsveier for å frakte bort steinen hmmm....;)..eller vent...er det på bilde en vei? det går riktignok en vei opp der som det også er spor av i dag hmm...tror jeg skal ta en tur bort igjen:)

her er kartet som viser hvor dem lå (og enda ligger) markert med G...jeg har gått forbi utallige ganger:)

Image

og her er bilde av en av dem...tatt søndag

Image
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Image
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Har du et større?
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Ja skal fikse snart :)
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Her er bilde av en tysk skyttergrav/mg-stilling som hadde strategisk betydning. Sjekk skuddfeltet den har.

Image

Image

Image

Og som vi ser på bilde...bygget opp av tørrmur

Image

lokasjon er vist her:

Image
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Jeg har under løpetur funnet minst 1 ny skyttergrav/skytestilling i svært strategisk possisjon til å forsvare/beskryte bukten nedenfor gamlehaugen...denne bukten er hadde jo vært naturlig ilandstigingsplass for allierte mannskaper under en "invasjon" fra sør...fra lette båter som etter destruksjon av sterk tysk stilling ved straume bro ville tatt seg inn til denne bukten. En ilandsstigning i denne bukten fra landgansfartøyer/torpedobåter eller andre båter som klarer å kjøre inn i nordåsvannet ved straume bro ville spart invasjonsmannskaper for 5+km marsj langs land og terreng som er som skapt for tyske bakholdsangrep.

Det spesielle med denne skytestillinger er at den ser ut til å være laget i rent fjell..altså dem har hakket/borret seg ned i fjellgrunen for å lage stillingen. Jeg skal ta bilde neste gang jeg løper der i dagslys. Og en slik stilling kan jeg ikke tenke meg dem hadde orket a lage kun for øvelsesbruk.

En invasjon fra sør er kanskje ikke førstevalget og kanskje ikke hovedangrepet i en invasjon av bergen by, men allerede på slutten av 1800 tallet ble det tolket dithen at bergens forsvar var komplett mht invasjon fra skip til bergen havn etc..og fokuset ble under nøytralitetsvakt under andre verdens krig å forsterke forsvaret mot en invasjon fra sør. Vi ser jo at tyskerne bygget store bunkerskomplekser på veien fra os til bergen og også i området rundt fanafjorden. Da er det også naturlig å tro at dem ville gjøre det samme i området rundt nordåsvannet. Vi ser jo på flyfoto fra 1951 massive og sikkert her bettongkonstruerte løpegraver og skytestillinger ved straume bro..inngangen til nordåsvannet. Her var det sikkert mange kanonstillinger og engelske etterretning har jo også kart og omfattende anlegg her....

Hvorfor ikke svære kanonstillinger og massive forsvarsverker her på fjøsanger. Vel..man kan jo tenke litt på det....Det er lite sannsynlig at allierte mannskaper klarer å frakte tunge våpen inn til denne bukten nedenfor gamlehaugen...jeg vet ikke helt hvilken kalliber kanoner på torpedobåter hadde, men jeg kan ikek tenke meg at det var behov for sterke stillinger med tykk bettong for å kunne forsvare seg mot disse, og da spes med tanke på terrenget rundt fjøsanger hvor det er svært lett å stikke seg bak en en svær stein osv...noe som gjør at hovedbeskyttelsen og hovedfokuset i et forsvar må være bekjempelse av allierte infanterister...og til det vil jeg si at stillingene jeg har funnet ville fungert utmerket.

Og som navnt..stillingene ved straume bro ser ut som dem er utført i bettong (dem ser snorrett ut på flyfoto) men disse stillingene ville jo også måtte motstå beskytning av et helt annet kalliber...fra fregatter og lignende...


Kom gjerne med deres egne tanker og tolkninger av dette :)

PS: jeg tror jeg har glemt å nevne at jeg tror jeg har funnet et ammunisjonslager som jeg mener sikkert er tenkt å være under-strid ammo lager i et lite søkk i bakre stilling fra der jeg har kartlagt skyttergravene..jeg tok masse bilder før jul og skal få fingen ut å legge dem ut:)
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Da jeg leste tittelen på tråden visste jeg umiddelbart at du begynte å lete etter å ha lest boken til Gro breidvik :)
Det er en veldig fin bok, og det hun forteller om leiren i krigen viser godt hvor absurd det hele var.

Har selv bodd noen år på Fredlund. Jeg visste om leiren og stillingene men har aldri leit aktivt, siden det er av mindre interesse. Det er også en slags bunker / lager i betong rett ved siden av bekken ikke langt opp fra engen når man går mot tjernen på vei til toppen.

Det mest spennende i boken om krigen er at jeg lærte noe jeg hadde aldri hørt før. Når RAF raidet Bruno i Januar 45, hoppet 4 karer ut av en Lancaster fordi de misforsto en ordre. En landet i Kanadaskogen, en husker jeg ikke, en ved Fjøsanger-ontrent og en falt bokstavelig midt i leiren ved Minde skole!
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Stemmer. .det er den boken:)

Og det er akkurat den bygningen jeg snakker om:) den er for tynn og svak til å være ordentlig bunker, så jeg tenker ammo lager :)

Skal legge ut bilder men travle tider :)

Jeg har kommet dithen at jeg føler at området rundt tysker leiren her ved siden av minde skole og omkringliggende stillinger er undersøkt tilstrekkelig. Jeg tror jeg har funnet ut det jeg lurte på:) neste områder blir kanskje andre leire. ..det var tyskerleir på nymark. ..der jeg vokste opp. ..og det er bygninger oppunder ulrikken som jeg tror kan Være tyske :)
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Da her jeg bilder fra det jeg tror er et ammunisjonslager?

Rent strategisk vil dette ligge i bakkant av stillingene som jeg har beskrevet i denne tråden.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Hvorfor ammolager?

Vel...den er for svak til å være bunker og den har sannsynligvis hatt tredør.

Er den laget av tyskerne? Vel...jeg vet ikke men den er laget i en blanding av lokale steiner (sikkert fra elveleie rett nedenfor) og sement, og det er ingen grunn til at lokale bønder skulle lage noe i sement der opp i den dalen...og jeg kan ikke finne noen annen logisk forklaring enn at det er et ammunisjonlager i tilbaketrukket lende som "forer" forsvarsstillingene jeg tidligere har beskrevt og tatt bilder av med ammunisjon under en mulig alliert invasjon fra fjøsangerbukten. Bygningen har også hatt 2 dører..en på hver side..og etter min logikk så er også dette sikkert en fin utførelse på et ammolager som kanskje var tenkt brukt under pågående angrep.

lokasjon er omtrent som på kart markert med stor gul sirkel:

Image
Panzer44
Posts: 1
Joined: 06 Sep 2016 14:09

Hei

Hvis du går lenger sør og krysser det som tidligere var "slalombakken" finner du flere skyttergraver. De finner der den store grusplassen er inne i skogen. der er det faktisk stilling som vender inn mot fjellet., samt stillinger som "ser " ned på Lange gården og utover Fjøsanger krysset. Tenkt du ville vite det, så på kartene dine at du ikke har vært den veien(hvis jeg så riktig).
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Et ammolager ble i utgangspunktet lagt på steder der det hele tiden var tyske soldater, f.eks kysfort etc. Ellers så måtte det være vakt ved lageret. De fleste ammolager jeg har sett er sprengt inn i fjell eller hadde et solid støpt tak.
Jeg syns ikke dette ser ut som et tysk byggverk heller pga av dårlig utført støp, men det kan jo være laget sent i krigen.
Mvh
Yngvar
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Panzer44 wrote:Hei

Hvis du går lenger sør og krysser det som tidligere var "slalombakken" finner du flere skyttergraver. De finner der den store grusplassen er inne i skogen. der er det faktisk stilling som vender inn mot fjellet., samt stillinger som "ser " ned på Lange gården og utover Fjøsanger krysset. Tenkt du ville vite det, så på kartene dine at du ikke har vært den veien(hvis jeg så riktig).
Hei:)

Jeg har ikke vært her på forumet på lenge fordi jeg trodde tråden var død;) Ser jo at din post er urgammel men svarer uansett;)

Ja jeg har for omtrent et halvt år siden "snublet" over en rekke nye stillinger i området du beskriver. Den inn i fjellet tror jeg kanskje er påbegynt ammolager eller noe, alternativt påbegynt bombedekning for mannskaper i skyttergravene.

Det er også massive skyttergarvssystemer som vender mot fjøsangerkrysset ja. Det er utrolig stilig å se på disse. Og det er også flere sterke (MG-stillinger) som ligger rett overenfor langegården vendt ut mot krysset etc..

Tilsammen så danner dette er ganske stort nettverk av forsvarstillinger i dette området. Som helt sikkert samsvarer med at bergen mot slutten av krigen skulle motstå angrep fra alle kanter.
Post Reply

Return to “HORDALAND”