Kvarven - Lang tunell

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Neugierig
Posts: 1
Joined: 02 Feb 2016 12:40

Kvarven - Lang tunell

Post by Neugierig »

Hei,

Noen her på forumet som kjenner til eller har hørt om en lang tunell fra ww2 som går fra toppen av Kvarven og muligens helt ned fra fjellet?
Bloodydragon52
Posts: 2
Joined: 01 Sep 2016 17:23

Re: Kvarven - Lang tunell

Post by Bloodydragon52 »

har hørt om det. men aldri sett den.
har hørt at den kanskje kan ha blitt sprengt.
Karius
Posts: 1
Joined: 11 Apr 2014 20:15

Re: Kvarven - Lang tunell

Post by Karius »

Det finnes en tunnel fra en av de øvre stillingene, som ender nede ved apellplassen, men den er så trang og liten at du må krype gjennom hele tunnelen,
ove.strøm
Posts: 6
Joined: 09 May 2009 22:50

Re: Kvarven - Lang tunell

Post by ove.strøm »

Og hvor er inngangen til den tunnellen da?
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Re: Kvarven - Lang tunell

Post by Kvarven »

ove.strøm wrote:Og hvor er inngangen til den tunnellen da?
Ja, hvor er inngangen? :)
dennis
Posts: 113
Joined: 31 Jul 2008 12:31
Location: Bergen

Re: Kvarven - Lang tunell

Post by dennis »

Et fantasifoster har dessverre verken inn- eller utganger og vil dessuten neppe noen gang heller få noe slikt!


Mvh dennis
dennis
U.N.Known
Posts: 2
Joined: 20 Aug 2019 15:54

Re: Kvarven - Lang tunell

Post by U.N.Known »

En pålitelig kilde fortalte meg om en slik tunell på Kvarven da jeg var liten (på 80-tallet). Men jeg fikk ikke vite hvor inngangen var begrunnet med at han ikke ville at jeg skulle rote meg inn der. Den var visstnok lang med rustne trapper og ikke et sted for unger å rote rundt i. Dessuten var det mulig de hadde sprengt inngangen, sa han. Trodde da at han sa dette for at jeg ikke skulle lete. Derfor ble det til at jeg saumfarte jeg det meste av tuneller, bunkerser og torpedobatteriet som ikke var plombert den gang. Da jeg til slutt gav opp, antok jeg at historien bare var tull.

Men så, for et par år siden, kom jeg over disse gamle etterretningskartene som engelskmennene lagde over tyske installasjoner under WW2. På et kart over Kvarven, fant jeg et merke med tilhørende tekst: «1000 metre tunnel in the rocks». Det merkede området lå på en plass jeg ikke sjekket på 80-tallet, litt ovenfor Skåleviksvannet. Litt små spent, dro jeg dit for et par år siden og fant en slags steinrøys og minestreng omtrent der det gamle kartet anga. Så historien stemmer kanskje likevel. Det er uansett ingenting der nå.

Litt rart at det ikke er mulig å finne noe informasjon om dette i andre kilder.
ove.strøm
Posts: 6
Joined: 09 May 2009 22:50

Re: Kvarven - Lang tunell

Post by ove.strøm »

For veldig mange år siden lå det en bunker helt i begynnelsen av den bratte bakke opp fra Nutec på venstre siden, var bare så vidt inn gjennom døråpninga, men det var mørkt, så jeg fikk ikke sett videre innover, den er dessverre borte nå.
U.N.Known
Posts: 2
Joined: 20 Aug 2019 15:54

Re: Kvarven - Lang tunell

Post by U.N.Known »

Hei Ove,

Ja, husker denne bunkeren/tilfluktsrommet i begynnelsen av Kvarven bakken. Hvis jeg husker rett, lå den i fjellveggen bak dette bygget som nå huser Nemo dykkesenter. Kikket faktisk rundt hjørnet bak Nemo-bygget i sommer for å se etter den. Omtrent der jeg husker den lå, er det nå en metalldør eller noe slikt (gikk ikke helt bort). Kanskje deler av det gamle anlegget som lå der fortsatt er i bruk til noe, lager/kompressor rom e.l.
Post Reply

Return to “HORDALAND”