Bunker på Ole Bulls plass i Bergen

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Noen som har noe utfyllende informasjon om denne bunkeren? Var den f.eks konstruert til å være gasstett? Samtlige bilder fra Universitetesbiblioket i Bergen.
Attachments
bunker_bergen.jpg
bunker_bergen.jpg (167.52 KiB) Viewed 311 times
bunker_bergen-1.jpg
bunker_bergen-1.jpg (58.13 KiB) Viewed 311 times
bunker_bergen-2.jpg
bunker_bergen-2.jpg (56.26 KiB) Viewed 311 times
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Det var vel minst et par slike i Bergen (ser også ut til å være lik de to som står på Herdla: http://kart.finn.no/?lng=4.95087&lat=60 ... erdefinert )?
Husker ikke i farten innredningen på Herdla-bunkerne, men tviler sterkt på at de var gasstette...
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ok, vet du om det var noe som ble anlagt mot slutten av krigen?
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Nei, vet ikke noe om dette dessverre. Innbiller meg dog at jeg har sett bilder av bygging, men fullt mulig at jeg husker feil (om slikt evt finnes, kan bildesamlingen til UiB være en mulig kilde).
Vil tro at feks PaulS kan vite mer om disse bunkerne.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vil tro at feks Paul S kan vite mer om disse bunkerne.
Jeg har desverre ingen viten om disse bunkerne. Tarjei postet ett bilde i 2010 fra Vaskerelven som viser en mer eller mindre identisk bunker. http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... ven#p39660
Er jo ikke langt mellom disse to bunkerene, kan jo også ha vært andre plassert rundt om i sentrum.
mvh
PAul S
Attachments
bu.jpg
bu.jpg (213.78 KiB) Viewed 249 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Takk til dere begge. Interessant det med tyske forvarsplaner for de forskjellige byene. En ting var sperringer og forsvarsstillinger langs havnekvartalene, men disse bunkerne virker til å ha tilhørt en siste forsvarslinje dypere inne i selve bykjernen.
Mvh
Tormod
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

spennende spennende :) Før trodde jeg at det tyskerne stort sett bygget kystfort og anti-luft til forsvar av Bergen, men etter å ha lest masse om emnet og selv funnet en haug med skyttergraver/løpegraver/mg-stillinger ved fjøsanger/minde i Bergen (som jeg har tatt bilder av og lagt ut i egen tråd) så har jeg skjønt at det tyske forsvaret av Bergen også skulle motstå infanteri-angrep fra sør. Jeg er på konstant utkikk etter tyske skytestillinger på små høyder rundt omkring bergen sør og det er meget spennede:) For meg er disse litt mer ukjente stillingene mye mer spennede enn kystfort...for dem forteller mer om omfattende planer etc...
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

spennende spennende :)
Enig :)
Post Reply

Return to “HORDALAND”