Tarlebøveien / Kviturbekken bunker

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Tarlebøveien / Kviturbekken bunker

Post by Skygge i Bjørgvin »

Jeg har gått tur mye i Svartediket-området. Krutthuset, tuftene i Våkendalen, gravhaugene i Isdalen... osv.

Jeg har begynt etter mange år med Geocaching igjen og gjemte en cache i Kviturhytten, en gammel hytte som står i sterk vanskelig terreng mellom Blåmansvatnet og Svartediket.
Det som jeg ikke visste er at et par meter fra Tarlebøveien, men usynlig fra den, ligger det en bunker inni fjellet. Det er en ingang med et skap full av små "hyller". Rommet er murt på alle sider med betong. Videre til neste rom er det bare sprendt inni fjellet. En del av veggen er murt igjen på en grovere måte og kamuflert som om det var naturlig. Hull i veggen viser derimot at det er noe bak den muren.

Merkelig plassering, hva tenker dere?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Re: Tarlebøveien / Kviturbekken bunker

Post by gamer73 »

Spennende:)

Hmmm Norsk tekst....så sikkert ikke "bunkers". Kan det være et rom som ble benyttet til å lagre sprengstoff mens dem holdt på med utbedring av demningen etc? Ingen røyking og åpen ild (sterinlys) liksom....Og den ligger også relativt greit til mht veien...men samtidig "litt skjult" slik at ikke folk skal finne den lett. Farlig hvis folk tukler med sprengstoff (eller stjeler det). Metall skap med hyller høres perfekt ut for lagring av sprengstoff (fenghetter etc). Det var også et steinbrudd der inne, så det kan jo også ha vært sprengstofflager for det.

Noe annet du skrev fikk øynene mine opp! Du nevnte gravhauger i isdalen? KAn du utdype? Jeg tror ikke jeg har hørt om dem før...er det familiegraver til bøndene som bodde der før du mener? Krutthuset har jeg lest masse om og sett bilder...ganske artig..faktisk bygget som en liten "festning"
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Re: Tarlebøveien / Kviturbekken bunker

Post by Skygge i Bjørgvin »

Det er kanskje noe som har å gjøre med den nye demningen i 1954, men har de sprengt så mye på den tiden?
Hvorfor mure "bakrommet" og ikke rett og slett ingangen, det hadde dessuten vært lettere...

Kvituren er ikke et brudd. Det er en naturlig steinrøys. Det var derimot brudd lenger inne mot Våkendalen (se flybilder fra Bergenskart).

Jeg har laget en enkel sammendrag av historien som handler om kviturbekken og hytten der, som veldig få vet om, mer kan leses her:

https://www.geocaching.com/geocache/GC6 ... 2fdc71c9ba

Det har aldri vært kirke, og selvsagt da ingen kirkegård / gravlund i Våkendalen.
Gravhaugene i Isdalen (fant ikke bildene igjen, men de er veldig nær stien):

http://www.reiseveska.uib.no/HTML-filer ... rek_08.htm
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Re: Tarlebøveien / Kviturbekken bunker

Post by gamer73 »

Ja jeg vet ikke helt men den nye demningen kom samtidig med den nye veien? Altså dagens vei, som ligger høyere enn den opprinnelige. Og det ble nok sprengt litt når den veien ble anlagt. Ja jeg mente det bruddet som ligger lenger inne. Det var jo et kommunalt brudd for uttak av bygningsstein. Jeg tenkte bare at det kanskje ikke var så lurt å ha sprengstoff helt inntil dette bruddet pga sikkerthet kanskje. "bunkersen" har også luft og dreneringsrør på fremsiden som jeg ikke har sett på tyske bunkere i lignende utførelse. Dem virker på en måte litt for enkle og "fredstidaktig" hehe.

Jeg får ikke 100% oversikt utfra bildene dine, men det ser ut som det er brukt sement for å "tette" romme. Masse sprekker i fjellet vil føre inn vann så tette mest mulig for at ikke sprengstoffet skal bli fuktig. MEN...jeg tror jeg har lyst å se dette med egne øyne og kunne tenkt meg en tur. Jeg må bare få det til å passe med familien.

MEN....jeg tror at å "mure" fjellet er for å holde rommt mest mulig tett for vann som hadde kommet inn i sprekkene i fjellet, og den muren vi ser på bilde er for å holde uvedkommende ute.

Dessuten vil jeg også si at den døren er altfor tynn til å være brukt i en tysk bunkers. Selv om den selvsagt kunne vært brukt som dør til et ammunisjonslager for tyske kuler da men. MEN...det er norsk tekst og beliggenhet som gjør at jeg ikke tror at den er tysk.

Angående gravrøysene så fant jeg den siden ja..meget spennende lesning og jeg må jammen få tatt meg en tur inn der. Jeg er hobby-historiker av legning:)

Uansett så er dette artige funn mister:)
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Re: Tarlebøveien / Kviturbekken bunker

Post by Skygge i Bjørgvin »

Jeg har funnet nye ting siden sist og iundersøkt littegrann

Her er svar fra Dag Sletten. Han er nok den som vet mest om området. "Den gule ringen på Thomas G. Moines bilde markerer en lav ruin av Bergen kommunes dynamittlager, som ble satt opp her på Solhaugen i 1922. Det ble brukt til 1940-tallet, men det lå for åpent til og for nær den nye Tarlebøveien, som kom få år etter. Det ble derfor skutt et nytt lager inn i berget like ovenfor der Tarlebøveien krysser Kvitursbekken (grønn ring). Jeg tror det var omkring 1960. Den blå ringen er antakelig et hus for folk som arbeidet med et åpnet steinbrudd i Kvituren og ovenfor. Det ble ikke brukt så lenge, kanskje i ti år. Krutthuset i Isdalen tilhørte Militæretaten. Jeg har skrevet om dette i "Bak Blåmannen" s. 235-236. Hilsen Dag"
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Re: Tarlebøveien / Kviturbekken bunker

Post by gamer73 »

så det var dynamittlager ja:)

men jeg lurer meg på om jeg må få tatt meg en tur å se på dem greine der:) spennende
Post Reply

Return to “HORDALAND”