Øvre Fyllingen ved Betanien

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Øvre Fyllingen ved Betanien

Post by Skygge i Bjørgvin »

Jeg har praksis på Betanien åg spotted dette (skal ta bilder der i uke 16).

Er det lyskaster tilhørende Lauvaas-batteriet?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Øvre Fyllingen ved Betanien

Post by Natter »

Skygge i Bjørgvin wrote:Er det lyskaster tilhørende Lauvaas-batteriet?
Husker ikke hvilken leuchtgruppe (nr) dette er, men jeg antar at de mange lyskasterne rundt om i Bergen ikke var dedikert bestemte batterier, men ble styrt fra FlakGruKo på hhv Knappenfjellet og Helleneset?
Området er forøvrig dekket i minst en annen tråd på forumet.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Øvre Fyllingen ved Betanien

Post by Natter »

Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Re: Øvre Fyllingen ved Betanien

Post by Skygge i Bjørgvin »

Du linker til Fagerdal, ikke til Dalen ;) men jeg ser threden lister noen andre lyskastesstillinger. Den listen mangler mange lyskasterstillinger.
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Re: Øvre Fyllingen ved Betanien

Post by Skygge i Bjørgvin »

Var der oppe. Som man ser fra bildene det er en stor brønn med høye murer. Nord for den er det en flat betongrunding på ca. 4 meter i omkrets. Og nord for den en runding på omtrent samme omkrets med mellomstore murer. Disse to siste skjønner ikke helt hva det er.

I tilleg, en brakke, godt synlig på bildet, og en rektangular fundament mellom de to øvrige rundingene (?)

Ingen pillbox eller skyttergrav, men en liten mur som kan være skyttesitlling.
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Re: Øvre Fyllingen ved Betanien

Post by gamer73 »

Dem rundingene er vel sikkert "lyskaster-stillinger" er dem ikke? Slike runde stillinger er vel enten lyskaster eller kanon/antiluft stillinger er dem ikke? Om det hadde vært kanon så hadde man sikkert sett merker etter kraftige "festeannordninger" i midten og du nevner jo ikke noe om dette.

Jeg tror som deg at det er lyskaster stillinger.

Jeg vil videre tro at det ikke var snakk om et behov for betydelige "nærforsvarsstillinger" tilknyttet et "lyskaster-batteri", så mangel på skyttergraver etc forundrer meg ikke.

Det ser forøvrig ut som et spennende sted å besøke:)

MEN...noe som er litt kult er at stillingen i fyllingsdalen ligner ganske mye på stillingen på Ravneberget som ligger oppe med montana (foten av ulrikken). Og tar jeg ikek feil så mener jeg at jeg har lest at tyskerne hadde lyskasterbatteri på ravneberget. Se på bilde....utførelsen og plasseringen er omtrent helt likt dine bilder:) (en stor sirkel i front og en bak)

Image
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Øvre Fyllingen ved Betanien

Post by Natter »

gamer73 wrote:MEN...noe som er litt kult er at stillingen i fyllingsdalen ligner ganske mye på stillingen på Ravneberget som ligger oppe med montana (foten av ulrikken). Og tar jeg ikek feil så mener jeg at jeg har lest at tyskerne hadde lyskasterbatteri på ravneberget. Se på bilde....utførelsen og plasseringen er omtrent helt likt dine bilder:) (en stor sirkel i front og en bak)
Skygge i Bjørgvin wrote:Du linker til Fagerdal, ikke til Dalen ;)
Det er jeg fullstendig klar over. Poenget er at man kan finne mange svar og relevant informasjon hvis man tar seg tid til å søke litt. Det meste er omtalt her inne allerede.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: Øvre Fyllingen ved Betanien

Post by Paul S. »

Hei
Oppsettet på de tunge lyskasterbatteriene i og rundt Bergen var stort sett identisk. Lyskaster(150 cm), leitrichgerät og lytteapparat(horchgerät). Har markert hvor de forskjellige var på Lyskasterhaugen i Fyllingsdalen. Flere av lyskasterstillingene i og rundt Bergen var plassert så de også kunne brukes mot sjømål.
mvh
Paul S.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Re: Øvre Fyllingen ved Betanien

Post by gamer73 »

Artig info man kan plukke med seg her må jeg si:) For meg var det utrolig gøy at jeg selv fant ut at lyskasterbatteriene var utrolig lik på ravneberget og i fylligsdalen med å se på flyfoto fra 50 tallet hehe. Også ble det "confirmed" av dere andre her inne hehe at det er tilfelle:)
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Re: Øvre Fyllingen ved Betanien

Post by Skygge i Bjørgvin »

Takk for info, Paul. Jeg glemmer alltid skråbildene fra gulesider, god funksjon ()jeg drive men en prosjekt hvor jeg kartlegger noen greier...nyttig med skråbilder).
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
Post Reply

Return to “HORDALAND”