Smått av Byfjell

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: Smått av Byfjell

Post by Paul S. »

[quote]Begynt av hvem? Når?[/quote
Tyske fra slutten av krigen.
mvh
Paul S.
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Re: Smått av Byfjell

Post by Skygge i Bjørgvin »

Hva var merket på kartet fra 1927 da, mon tro?
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Re: Smått av Byfjell

Post by Tarjei »

Bra initiativ, blir spennende å se om det kommer noen napp.

https://www.ba.no/hva-skjer-i-bergen/by ... 5-8-667343
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Re: Smått av Byfjell

Post by Skygge i Bjørgvin »

Før jeg går opp og skjekker Kvitebjørn kan jeg fortelle dere at han som eide hytten Uren Luren kjøpte ifølge Bergensernes Fjellverden (1986) rester av ett observasjonstårn som sto i "området" for å pusse opp hytten sin. Jeg regner med at det er snakk om peileren på Lavet.

Ellers ja bra initiativ fra Smith og Sletten, som vanlig :)
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Re: Smått av Byfjell

Post by Skygge i Bjørgvin »

Mellom Sandviksbatteriet og pilen på Sandviksfjellet.

(Jeg har ikke hatt mulighet til å gå opp på Kvitebjørn enda)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Re: Smått av Byfjell

Post by Tarjei »

Dette er snodig innretning ja. Plasseringen gjør det ikke enklere. Det ser jo ut som en slags heiseanordning, tenkte kanskje den ble brukt i forbindelse med bygging av kraftlinjen, men den ligger jo et godt stykke bortenfor. Du får legge den ut på bergen før i tiden på facebook eller Bergen360 og spørre om noen kjenner til hva det kan være.
ludvig
Posts: 258
Joined: 20 Mar 2008 12:18

Re: Smått av Byfjell

Post by ludvig »

Hei ,
Færøyviks lavett for enten 6,5 cm bergkanon eller 8,4 cm feltkanon , povisorisk
luftvern anno 1917 .
Mere info i Klar til Strid side 105 og Norsk Artileri gjennom 300 år side 171 ,
begge er scannet inn på nb.no .
Regner med mere opplysniger i BTs arkiv under " dings "

ludvig
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Re: Smått av Byfjell

Post by Tarjei »

Legger meg flat. Var inne på tanken, men plasseringen var såpass absurd at jeg utelukket noen form for militær bruk.

Sakset et bilde fra boken. Håper på tilgivelse og tillatelse. Forøvrig ingen treff på dings i arkivet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Re: Smått av Byfjell

Post by Skygge i Bjørgvin »

Alt man lærer! Takk til dere. Mere snadder snart. Mye som skjer på skolen nå, har'kkje mykkje tid.

Regner med at bergkanoner var kamret i 6.5cm, ikke 6.5mm ?

Føler at bildet ikke passer med omgivelsene. Var det andre slike? (for de som ikke vet hvor den er er se mitt bilde)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Re: Smått av Byfjell

Post by Skygge i Bjørgvin »

Igjen fant jeg en nøtte i boken Bergensernes Fjellverden.

Der er det mye fortalt om krigen der og der, av hyttefolk som opplevde FLAK og bombing, eller til og med som ble skudd med mitraljøse fra britiske fly. Også om våpenlagre :-D

Det er fortalt av eierne til Lemickahytten / Finnehytten (som sto der paragliderne ta av fra, 100m sør for masten) at det var satt opp en stilling på Ulriken, der mastet nå står, og at Finnehytten ble tatt i bruk av Tyskerne og at det senere ble det bygget en brakke ved stillingen, slik at soldatene flyttet dit og etterlot hytten ramponert (den brant like etter krigen, eierne hadde gitt opp å ta vare på den).

Jeg ser ingenting på flybilder fra 1951 bortsatt fra den støpte varden som sto der før området ble påbygget. Dreier det seg om en mistolkning, om noen som husket feil eller om fantasi? Jeg har det vanskelig å tro at det hadde noe der oppe, men hvem vet.

Et annet spørsmål: Det er omtalt at overalt mellom Munkebotn og Vasslifjellet fikk folk bokstavelig talt bombesplintere på hodet eller gjennom hyttetak. Minst en person ble alvorlig skadet av bombesplinter et sted på Vidden (ved Bamsehi) i løpet av krigen. Hvor er alle disse bombessplintere? Gått i oppløsning? Jeg har aldri funnet noe som kan være splinter, selv om jeg stadig finner mye rart der oppe (kjøkkenutsyr, murerflasker, gammelt turutstyr...)

Oh, og sist: For de som ikke vet er det en del bombecratere mellom Munkebotnsvatnet og Inntaksdammen nede i dalen. Det skal også være minst en krater i nærheten av hytten Snorre i Jordalen. Vet noen hvor?
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Re: Smått av Byfjell

Post by Skygge i Bjørgvin »

Jeg har endelig funnet tid til å ta en lang befaringstur på Lavet og Kvitebjørn.

Her er det som jeg fant:

- Mellom lavet og hytten Kåken kan man finne to fundamenter i en liten dalføre. Her er det både betong og stein. Dette utelukker bondearbeid og peker på at de var mannskapsbrakker for soldatene stasjonerte på Lavet og på peileren som sto mellom lavet og Kvitebjørn. Her var brakkene i ly for både nordavind, sønnavind... og bomber. Speiderhytten like ved var også brukt av tyskerne (kilde: Bergensernes Fjellverden II, s. 35).

- 25m nord for den nordligste brakken, rett under berget på østsiden av dalføret finner man en ruin under berget. Om dette stemmer fra krigens dager eller fra før er umulig å fastslå.

- 50m fra den ruinen finner man en annen ruin under et annet berg, på østsiden av det lille vannet

- På Lavet, rett ovenfor ruinene av Nordlys og tilhørende uthus, står det firkantede betongfundament synlige i bildene postet tidligere i tråden. 17 meter SV for denne ligger det sprengte steinmasser. Ortofoto fra 1951 viser at det sto noe der. Ortofoto fra 1951 viser også at no rundt sto noen meter nord for fundamentet.

- 45m NØ for det firkantede betongfundament liger det en gammel tremast som kan ha vært en strømmast. Jeg regner med at anlegget ble forsynt med strøm fra Malerskaret (der det fortsatt går linjer i dag).

- 75m NNØ for det samme fundamentet finner man en rektangulær, gjengrodd, tørrmurt liten ruin. Ukjent opprinnelse.

- 130m NNV for det samme fundamentet står restene etter en peiler, som postet tidligere i denne tråden. NV for den står det rester etter en mindre stilling.

- Mellom restene fra peileren og det firkantede fundamentet står det rester av steingjerde som en gang i fortiden markerte bygrensen. Dette var en overraskelse for meg, siden mesteparten av bygrensen på Byfjellene var markert med stolper og ståltråd.

Jeg har funnet flere små ruiner og murer med ukjent opprinnelse, både på Jordalsfjellet og på Kvitebjørn, men disse er eldre.

Skal poste bilder i neste innlegg.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Skygge i Bjørgvin on 20 Apr 2019 21:10, edited 1 time in total.
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Re: Smått av Byfjell

Post by Skygge i Bjørgvin »

Paul: Jeg har sjekket overalt på Jordalsfjellet. Ingen rester etter hva som helst der, bortsatt fra to rare ting.

- En liten mur
- Massevis av takstein (antagelig fra Uren, ifølge gamle bilder) dumpet i et lite vann.

Tror ikke det var noe tysk anlegg der oppe.

Når det gjelder det du postet på facebook (brakke og soldater) har jeg svart deg der.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: Smått av Byfjell

Post by Paul S. »

Paul: Jeg har sjekket overalt på Jordalsfjellet. Ingen rester etter hva som helst der, bortsatt fra to rare ting.
- En liten mur
- Massevis av takstein (antagelig fra Uren, ifølge gamle bilder) dumpet i et lite vann.
Tror ikke det var noe tysk anlegg der oppe.
kjekt at du tok turen og fikk sjekket det ut. De andre posisjonene stemmer med det jeg fant når jeg var der opp, men overså de brakkefundamentene.
Utifra kartet så er da fundamentet i betong og plassen nedenfor for tårnet posisjonen for peileren(e)
Takk :-)
mvh
Paul
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Re: Smått av Byfjell

Post by Skygge i Bjørgvin »

Noen bilder:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
Post Reply

Return to “HORDALAND”