Züg 61./977 Sagvaag

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Züg 61./977 Sagvaag

Post by Arquebus »

INFO: Artilleriuntergruppe Bömlafjord | Züg 61/977 Sagvaag


Underlagt HKB 61/977 Leirvik var Züg 61/977 Sagvaag, med 1 stk. 10,5cm. kanon og 2 stk. 5,0cm. KwK (?) for å beskytte Stordø Kisgruber i Sagvåg. Tyskerne benyttet svovelkisen til pyroteknisk produksjon (sprengstoff) i krigsindustrien.

Grubene ble utsatt for et skotsk/norsk kommandoraid, som satte produksjonen av svovelkis ut av spill.

Jeg er litt usikker på hva dette Zug var oppsatt med utenom denne 10,5cm. Kan de ha fått flere da HKB Leirvik ble omvæpnet i 1943(?). Håper noen andre på forumet har med data om Zug Sagvaag.


KILDER: - Arquebus krigshistorisk museum, tysk styrkekart fra 1943
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Sikkert andre som kan fylle inn mer, men Zug Sagvaag hadde ihvertfall 2 stk 10,5cm (n) før raidet. En av disse ble ødelagt under angrepet og i april 1943 fikk man overført en ny 10,5cm (n) fra Zug Aspenes. På samme tidspunkt ser det ut til at Zug`et ble overlatt fra kystartilleriet til infanteriet (Kampfgruppe Haugesund) og kalles heretter "Stützpunkt Sagvaag".
Videre ser det ut til at støttepunktet ble nedlagt i juni 1943 etter forslag fra overkommandoen(??), men står da oppført med 2 x 5cm KwK.
Noe skurr her som du ser, men Zug`et er ihvertfall borte fra kartene i 44 & 45.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Post by Arquebus »

Takk Erik, mye bra her, og mye av dette samsvarer med data som jeg fikk av JEF i en mail.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Post by Arquebus »

Er det noen som kan fortelle meg om batteriet i Sagvåg i dag.

Er interessert i de to kanonstillingene som ble fjernet senere i krigen, og de to 5 cm. KwK stillingene som også fortsatte som strandforsvar.

Hva er igjen i dag?

Har noen fotografier?
KAV
Posts: 59
Joined: 30 Jul 2007 21:50
Location: Sund

Post by KAV »

Heisann

Har sjekka med kjente frå området.
Da stod ein kanon igjen etter angrepet og fram til slutten av krigen.
Anlegget ved bryggja i Sagvåg stod fram til midten av sekstitallet.
Dette bryggjekomplekset vart nytta til utskiping av kisen frå gruvene i Raudkleiv. Då dette arbeidet slutta vart bryggja og området rundt revet/ombygd.
Ved neste tur til Stord skal eg freista å ordna bilete frå området per idag.
KAV
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Post by Arquebus »

OK, takk for hjelpen. Fint om du kan ta et bilde hvis det er noe igjen hvis du er bortom.
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Post by Jetsam »

Kommer noen bilder fra det lille som er gjen, dette er tatt fra gamle kaien. er noen rester også på andre siden av kanalen. Mesteparten gikk bort da "risnesen" bygde ut Båtbyggeriet. Er ikkje sikker på om dette er tyske materialer eg har tatt bilde av, siden gruvedriften breide seg ut til 60 talet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
katapulken
Posts: 3
Joined: 02 Mar 2016 23:10

Re: Züg 61./977 Sagvaag

Post by katapulken »

Kanonstillingen i Grunnavågen i Sagvåg er desverre ødelagt og fjernet i forbindelse med planering av området... Det samme er løpegraver og bygningsruinen på bildet...

Festningsstillinger/kanonstilling, bunkers og løpegraver forsvant/ble fjernet på slutten av 90-tallet eller tidlig på 2000-tallet om jeg ikke tar helt feil..
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Re: Züg 61./977 Sagvaag

Post by ØyBjugn »

Sånn her så det ut i 1969.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “HORDALAND”