View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Apr 2018 2:27

Reply to topic  [ 435 posts ]  Go to page Previous  1 ... 25, 26, 27, 28, 29
 HKB 3./978 Syre 
Author Message

Gøy å se, Henning! Ekstra autentisk blir det når man gjør om bildene til svart/hvitt! :bravo

31 May 2016 10:24
Profile WWW

Skal bli interessant å se hva dette blir til slutt. Litt nerding : M77 med "blodrand" på hælen?

01 Jun 2016 23:13
Profile

Var en tur på syreneset 5.september ,og eg la merke til at en del
granrtær ved forsamlingshuset er blitt beskjært. Fant 2 kabelsteiner
som eg ikke har sett tidligere.
Attachment:
CIMG0607.JPG

Attachment:
2 kabelsteiner syre.jpg

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

07 Sep 2016 1:01
Profile

Hvis man istedet for å gå mot fortet når man har passert Skådel - går østover mot Bråta så ses det fra luften en stor firkantet betongkonstruksjon . Er det noen som har vært der ?

14 Dec 2016 4:32
Profile

Denne?
Attachment:
Syre øst kart.jpg

Attachment:
Syre øst bilde.jpg

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

17 Dec 2016 12:10
Profile

Arqu1971 wrote:
Denne?
Attachment:
Syre øst kart.jpg

Attachment:
Syre øst bilde.jpg

Eg har vert der på inspeksjon. Det er en kum av et eller annet slag.
Har ikke noe med krigen å gjøre.

17 Dec 2016 18:57
Profile

Ja det var den .

18 Dec 2016 2:08
Profile

Et par kartskisser:

26 Jan 2017 12:19
Profile

Fikk omsider somlet meg ut hit og opp på Syreglåna i dag. Surt og kaldt og ikke et menneske å se...
Knapt noen vits i å legge ut bilder fra et av de mest dokumenterte batteriene vi har, men tar med et par.
Denne trappen er jo en litt rar affære: Tyskerne må jo ha vært dverger om de kunne gått oppreist her mtp fjellknausen over (skulle tatt et bilde til fra en bedre vinkel for å vise dette skikkelig...).

15 Apr 2017 19:28
Profile

Jeg måtte selvfølgelig en tur til Karmøy og Syreneset fort også! Det meste er vel både sagt, skrevet og tatt bilder av. Men hva gjør vel det, her er mine 401 bilder! :)

http://blog.kak.net/2017/07/05/syreneset-fort/

Hadde en fantastisk tur til Syreneset hvor det startet med blå himmel fra neste helt skyfri blå himmel.. og så kom det er og mer skyer etterhvert som gjorde det enda mer vakkert! :)

05 Jul 2017 20:18
Profile WWW
Moderator

Natter wrote:
Et par kartskisser:

Takk for innlegg Natter !

Her er en liten studie av kartdetaljer. Det er noe uoversiktlig og tett i skogen der, men det gamle(øverste) kartet er nok nærmere i antall detaljer som skal plasseres. Innbyrdes forhold ser korrekt ut selv om avstander ikke er fullt så holdbare.
Finner to luftvern (av 3 Flak 38) i nærheten av K5. Den like ved K.5 hadde vi vel ikke plassert, men flate rett ved siden av finnes.
Men, fremdeles ikke noen 5,0cm KwK i sokkellavett...eller 4,7 cm Pak 181(f)

Kjenner du deg igjen Henning ? :sjef:

Attachment:
Syre_6_zoom.jpg
1 - Vakthytte
2 - Generatorhytte
3 -
4-
5- Offisersbarakken ?
(nb. Listen er under utvikling :wink: )

Attachment:
SyreKartsnitt.jpg

06 Jul 2017 18:28
Profile

KOS wrote:
det gamle(øverste) kartet er nok nærmere i antall detaljer som skal plasseres. Innbyrdes forhold ser korrekt ut selv om avstander ikke er fullt så holdbare.
Som nøyaktig kilde for lokalisering er nok disse håndtegnede skissene laget i felten etter frigjøringen av liten verdi, men de er jo en bra referanse til objekter som fantes der på det aktuelle tidspunkt.

06 Jul 2017 20:38
Profile
Moderator

Ja, det er klart Natter :-D Med 60cm'rn der den nå er satt - så er også generatorgarasjen gitt. Den hadde jeg for så vidt allerede merket til formålet (i album), gitt størrelse og utforming av dør. Og, altså kun 78m fra lyskasterstillingen som også nå bekreftes mot tidligere funn i bushen.
Ser i historikken at vi søkte minst 2 stk. 2cm Flak 38 stillinger i området, men kun hadde funnet en.
At Flak nr.2 ligger like tett ved K.5 må vel være litt spesielt. Der er en flate like i bak-kant av K.5 , men en må nok ut å se med 'nye øyne' med ny fordeling på 'moving map' :wink:

06 Jul 2017 22:59
Profile
Moderator

Ca. 10m bak kanonstilling 5 og med 6-7m overhøyde er altså denne markerte Flak-stillingen.
Vanskelig tilgjengelig på alle sider, ganske trang og ingen ammonisjer. Vel, vel - so be it, skisse er skisse ...
Så har vi da to Flak-stillinger med litt høyde og 60cm lyskaster plassert.

(Henning. Den lille steinsirkelen, inne tette skauen som ligger nærmest offisersbrakka, tenker jeg enten for å skjerme et 2cm ammolager - eller - kanskje en liten bombekaster. Muligens.
Stillingen er for 'begrensende i plassering' for en 2cm.)

24 Oct 2017 0:23
Profile

KOS wrote:
Arquebus wrote:
Enig i at det er ca. her avstandsmålergropen på kommandobunkeren på Syre står. Men jeg har vanskelig for å se at man kan benytte en 4-6 meter avstandsmåler inni den hytten?

Vinkelen på bygget og mangelen på noe annet å sette tak over (det er jo dal rett bak der) tilsier at overbygget stod over avstandsmåler platformen.

Den var nok ikke der i krigen, ref. utdrag fra heftet "Syreneset Fort":

"På toppen har komandobunkeren brystvern og inn under dette var det hulrom for oppbevaring av håndgranater."

"På toppen av kommandobunkeren fant vi kassevis av håndgranater som vi fikk ordre om å uskadeliggjøre. Det gjorde vi ved å kaste dem en for en utover myra. Det var litt av et fyrverkeri!"

Mht. avstandsmåler blir det også feil med overbygg.

Men for hvilket formål ble overbygget laget ? - det er spørsmålet.

mvh

KOS

Jeg kom over et bilde av overbygget over bronnen på kommandobunker. Bildet er fra 1963. Jeg fant dette på tidsmaskinen.

30 Mar 2018 13:35
Profile
Reply to topic   [ 435 posts ]  Go to page Previous  1 ... 25, 26, 27, 28, 29