HKB 8./978 Jederens Rev

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Noen stillbilder fra Filmavisen (1946).
Attachments
Reve.jpg
Reve.jpg (28.3 KiB) Viewed 223 times
Reve_leitstand.jpg
Reve_leitstand.jpg (28.64 KiB) Viewed 223 times
Reve-2.jpg
Reve-2.jpg (28.14 KiB) Viewed 223 times
Mvh
Tormod
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

..og noen til.
Attachments
Reve-4.jpg
Reve-4.jpg (25.19 KiB) Viewed 223 times
Rve-3-sokkellavetter.jpg
Rve-3-sokkellavetter.jpg (30.01 KiB) Viewed 223 times
Mvh
Tormod
Revtangen
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2009 19:29
Location: Klepp

Fine bilder fra filmavisen. Sokkel-lavetter ankommet men tydeligvis ikke tatt ibruk. Kanonene med feltlavetter samlet nord og sør for låven bak kanonstillingene. Stillingene lå i en bue vest for låven. I filmen er det også filmet en utkikspost bygget opp av trestokker. Tanta mi snakket også om at det var små underjordiske rom bygget opp med trestokker som reisverk. Var slike byggverk ved hjelp av trestokker standardiserte ?. Finns det noen info om dette på nett.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

I filmen er det også filmet en utkikspost bygget opp av trestokker.
Dette var mest sannsynligvis FluWa Sol 11, Reve (flyobservasjonspost).
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=40&t=5623
Mvh
Tormod
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Det ble også en liten tur innom Jederens Rev etter at jeg hadde vært på Nærbø! :)

http://blog.kak.net/2017/06/28/jederens-rev-kystfort/
heiltfint
Posts: 7
Joined: 03 Jul 2017 3:04

Stutzpunkt wrote:..og noen til.
Oldefar sitt hus :)

Image
Image

Huset til venstre er farmor sitt hus
Image
Last edited by heiltfint on 03 Jul 2017 12:31, edited 1 time in total.
heiltfint
Posts: 7
Joined: 03 Jul 2017 3:04

Revtangen wrote: Av gamle erstattningsdokument fra krigen fremgår at det ble bygget 5 brakker, 3 "store" bunkers og en liten på mitt småbruk (20 mål) som ligger i bakkant av kanonene. Brakkene og store bunkers har eg kontroll på men hvor var den minste ?.
Den minste bunkeren ligger på området farget med gult på bildet :bra:
Bunkeren din ble desverre fjernet når de bygget ut norsjøvegen,
bunker kryss.PNG
bunker kryss.PNG (136.85 KiB) Viewed 124 times
Revtangen
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2009 19:29
Location: Klepp

Bunkeren med gult eller rett nedenfor den gule ringen ligger på naboen sin eiendom (Eg eier ikke den trekant eiendommen nord for bolighuset). Stillingen ble fjernet da den sperret for utsikten for utkjørselen. Eg var mye i den som barn. Det var en åpen flat stilling som det hadde stått et skyts på og så var det en bunkers i søre enden av stillingen ved ei trapp som gikk opp til stillingen.
Eg har ei løs stål luke med "kikke hull" i som morfar har tatt vare på tilsvarende den som er i bunkersen min oppi bakken mot nord. Av det Engelske kartet i linken overfor her fremgår det at det var en bunkers i hagen min foran bolighuset. Eg vet ikke sikkert. Komplette Tyske kart av HBK 8./978 Jederens rev stillingen skulle eg hatt.

Return to “ROGALAND”