15 cm Mittelbatterie Bismark (Hellestø)

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

overland53 wrote:Noen som har litt info om hva som skjer og hvilke planer det er for området??
Foreslår et søk på nettet... Start f.eks. her: http://www.skifte.no/portal/1255415722.77
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Takk for svar, dette var sikkert nyttig info for flere enn meg!

Anbefaler at alle som har anledning tar seg en tur før det blir turområde, nå ligger det litt sånn forlatt.

Synes det er rart at det "durer og går" i den ene bukersen enda (et eller annet system er i funksjon) om Forsvaret har trukket seg ut...
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

et eller annet system er i funksjon
Lurer på om det kan være ifm. masten som står oppe ved kommandobunkeren?
Tror ikke det er forsvaret sin, men heller for skipsnavigasjon eller noe i den duren. Ble støpt nytt "lokk" over bunkeren i fjor høst, så dette er tydeligvis noe noen ønsker å beholde.

Erik
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

nå vet jeg ikke om radarstasjonen står enda, men under pengeskapet der inne er der en skjult luke, denne kan åpnes og man kan klatre ned en etasje, der finner man at ovner fremdels står på, rom er intakte, og en generator som durer og går. Husk å sett pengeskapet på plass oppå luken etterpå dere har vert der, slik at ikke vanlige turgåere finner veien og plukker med seg ting..
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

H_c wrote:nå vet jeg ikke om radarstasjonen står enda, men under pengeskapet der inne er der en skjult luke, denne kan åpnes og man kan klatre ned en etasje, der finner man at ovner fremdels står på, rom er intakte, og en generator som durer og går. Husk å sett pengeskapet på plass oppå luken etterpå dere har vert der, slik at ikke vanlige turgåere finner veien og plukker med seg ting..
Radar stasjonen er revet, og gulvet med luken er blitt erstatt med betonggulv....UTEN LUKE.
Image

De har og fylt igjen en del skyttergraver, og bunkere med betogn eller pukk :sint:

Image

Image
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Tror ikke det er forsvaret sin, men heller for skipsnavigasjon eller noe i den duren. Ble støpt nytt "lokk" over bunkeren i fjor høst, så dette er tydeligvis noe noen ønsker å beholde.
Formodentlig Kystverkets (kanskje en av sensorene for billedoppbygning til Kvitsøy trafikksentral?).
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Bunkeren hvor jeg hørte at det "durer og går" ligger oppi heia bak den brune garasjen og bak den høye "rotunden" i naturstein. Denne bunkeren ligger helt under bakken, bare nedgangen er synlig. Så da er det altså flere bunkerser som det "durer og går" i enda. Ja-ja, helt forlatt virker det altså ikke.

Noen som vet hva den brune garasjen er? Det ser ut som om det er noe man kan trekke ut fra denne forran, f.eks. en lyskaster. Er dette av nyere dato.

Likeledes så lurer jeg på hva "rotunden" i naturstein har vært brukt til. Jeg synes det likner på andre installasjoner for en Freya radar, men har ikke info om en slik her.
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

den brune garasjen er bygget oppå en bunkers, og er fra etter krigen, den er en utskytningsplass for droner, det vil si radiostyrte fly, som man trente på å skyte ned. I vinter tok vi oss litt til rette og bygget en radiostyrt bilbane der inne, og hadde mange hyggelige kvelder, det er strøm og lys og alt der inne. Vi pleide gå inn gjennom bunkersen under hvis den var låst. Jeg har bilder innefra hvis jeg leter litt... skal vi se..
Image
Image
Image
der hvor du mener det durer og går så er det et svært strtøm agregat, og en liten varmevifte som holder det varmt, det er visten du hører. Det går ann å slå på agregatet også, det er ikek fra krigens dager men mye nyere, selv om bunkersen det er i er fra krigen.
før gikk det ann å komme seg inn gjennom et hull på veggen ved siden av døren, er det og fjernet nå?
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

ps, har litt dysleksi..hehe
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

overland53 wrote:Bunkeren hvor jeg hørte at det "durer og går" ligger oppi heia bak den brune garasjen og bak den høye "rotunden" i naturstein. Denne bunkeren ligger helt under bakken, bare nedgangen er synlig. Så da er det altså flere bunkerser som det "durer og går" i enda. Ja-ja, helt forlatt virker det altså ikke.

Noen som vet hva den brune garasjen er? Det ser ut som om det er noe man kan trekke ut fra denne forran, f.eks. en lyskaster. Er dette av nyere dato.

Likeledes så lurer jeg på hva "rotunden" i naturstein har vært brukt til. Jeg synes det likner på andre installasjoner for en Freya radar, men har ikke info om en slik her.
hvis det er den døren som stikker opp av bakken, så er det den som ligger mellom trebygget H_c snakker om og radar stasjonen, (litt oppi myra) det som durer der inne er strømskapet til radar basen,hvis det stemmte det som sto i skapdøren på skapet, så var det hovudbryter til strømmen til hele radarstasjonen ++.
Var inne der før portene ble satt opp, var og en kjeeeempe stor kompressor der. inne, som di utrolig nok har klart og heise ut.
Image


Enda lenger nord er det og en bunkers som ser ut til ennå være i bruk, den og ligger helt under jorden,der går ingangen inn i fjellsiden, men den er på bonden sitt området,hvis jeg ikke husker helt feil,se om jeg får tatt noen bilder av den neste gang jeg er og lusker der :m16:


Her er noen bilder av den siste bunkkersen som hadde ingang inn i fjellsiden, desverre oppdaget stangeland-maskin den ett par dager før meg, :oops:

Image

lå en haug med ting som har vert lagret i bunkersen, så bla. ett par motorer
Image

...
Image

....og ett par bilder av det som er igjen av bunkersen, ser ut til og vert en av de større bunkersene på dette området.
Her er inngangen.
Image
..
Image

..
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Er det noen som har et kart/oversikt over hva som skjuler seg i fjellet av ganger og rom og hvordan de forskjellige bunkre er koblet sammen? Ser at noen har brukt skjærebrenner en av de siste dagene til å lage hull i panserdøren på den svarte bunkeren ved inngangen. Er det noen som vil inn og kikke mon tro? Den svarte bunkeren er et mysterium hva den har vært brukt til, men forsvaret har tydeligvis brukt den en god stund etter krigen.
Rolf Lund
Posts: 1
Joined: 19 Jul 2011 20:20

Jeg har jobbet på Vigdel fra 1992 til 2007 når vi ble flyttet inn til Sola flystasjon, og har således vært veldig mye omkring på området. Radarmasten som står igjen, tilhører Kystverket og er en del av kystovervåkningen deres. Huset, som vi kalte tårnet, ble revet for enkelhetsskyld. De var ikke interessert i å vedlikeholde det. Dermed ble også inngangen til kjelleren fjernet. Luken i gulvet. Den bunkeren som stikker opp i terrenget litt lengre nord med lyden i, var nødstrømsaggeratet for tårnet og launcherhuset. Den ble oppgradert på 60 tallet med sytt aggregat, når de holdt på med Penguin testing på Vigdel. Det brune huset er faktisk i Forsvarets eiendom ennå og brukes av oss (dronetjenesten) når vi fly droner i skytefeltet på Vigdel. Selv om det ikke er merket med Forsvaret, er det ingen vits i å bryte seg inn for å se hva som er der inne i tilfelle det noe gøy!!!!! Vi har hatt en del utgifter på dette etter at vi flyttet til flystasjonen nettopp pga folk som tror at alt der ute er fritt vilt. Det er godt å se at dere tar bilde av dere når dere holder på. Glimrende gjort karer.
Den store svarte bunkeren mot veien, var det gamle ammunisjons lageret. Det brukte vi i de siste årene som vanlig lager for materiell. Det er bare stort og tomt nå

Mvh Rolf Lund :sint: :rodme: :sur:
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Tusen takk for oppklarende svar Rolf! Har du anledning til å være guide der ute en gang til høsten? Tror vi kunne bli en 8-10 stykker som ble med rundt for å få vite litt mer om stedet.
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

kjekt og få litt fakta på bordet :)
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

I stillingen på Foto 8. med tekst :Ausschachtungsarbeiten für den hauptleitstand. Ser det ut slik som bildet jeg har lagt ved. Er det noen som har anelse om hva som har stått på fundamentet :?: Kanonene ble jo fjernet tidlig, så ble vel stillingen brukt til annet utstyr etterpå. Dette er forøvrig den kanon stillingen som ligger høyest over havet i batteriet på Hellestø. Har vel kanskje aldri stått en kanon i akuratt denne stillingen.
Attachments
DSC_0049.JPG
DSC_0049.JPG (1.18 MiB) Viewed 111 times
Post Reply

Return to “ROGALAND”