Strukturering av kystfort informasjon

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS, jeg kan starte å legge disse inn i helgen med mal som for MKB Haugesund. Er enig i at vi tar med de andre btt. skal endre det i å editere mitt innlegg om HKAA'ene når vi legger inn det andre. Er også enig om din kommentar om Mrs. batteriet i Skåredalen kan tas med under HKB Skaaredal, da dette var et omr. btt. i faste stillinger (og det ble værende igjen da rgt. fra 269. ID trakk seg ut i 1944.

Jeg tar kontakt med deg for nærmere detaljer når jeg er i Haugesund igjen.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:KOS, jeg kan starte å legge disse inn i helgen med mal som for MKB Haugesund. Er enig i at vi tar med de andre btt. skal endre det i å editere mitt innlegg om HKAA'ene når vi legger inn det andre. Er også enig om din kommentar om Mrs. batteriet i Skåredalen kan tas med under HKB Skaaredal, da dette var et omr. btt. i faste stillinger (og det ble værende igjen da rgt. fra 269. ID trakk seg ut i 1944.

Jeg tar kontakt med deg for nærmere detaljer når jeg er i Haugesund igjen.
Fint,

"ARTILLERIGRUPPE KARMØY - SYD HKAA IV/978" er nå åpen og klar for deg - samme med "Artilleriuntergruppe Bömlafjord". Lar "ARTILLERIGRUPPE HAUGESUND HKAA V/977" bli liggende som referanse inntil de to andre er på plass, hvoretter jeg sletter "Demo-innleggene" mine og åpner den også.


KOS
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Mrs. batteriet i Skåredalen kan tas med under HKB Skaaredal, da dette var et omr. btt. i faste stillinger (og det ble værende igjen da rgt. fra 269. ID trakk seg ut i 1944.
Fint!

Legger forresten merke til at du konsekvent kaller disse 6 også Mørser-batteriet ?

Vil vel kanskje være en fordel å kalle de for f.eks. for "felthaubitsere" og "felthaubitser-batteri" ? Nå er jeg ikke helt fortrolig med hvor forskjellen haubitser/mörser ligger - om Mörser egentlig er en "merkevare" eller spesiell kategori haubitser.

Ser ikke noen navnsettinger av "våre" 6 kanoner som benytter "Mörser";
Canon de 155 C Modele 1917 Schneider aka. 15,5cm sFH 414 (f) eller aka. 15,5cm sFH17(p) [De som kom fra Polen]

I alle fall greit å skille de litt på navn siden de 3 andre har Mörser i "døpenavnet" ;-)
EDIT: "Schwere Feld-Haubitze" vil være korrekt Tysk betegnelse for de 6 i Tømmerdalen (ref. JEF)

Ellers er lenkene til/fra stort sett på plass nå for HKAA IV/978. Du får sluttføre i helgen med sjekk & bilder... og fortsette på neste om du har tid. Det "springer ikke av" heller - og både museum og familie krever tid ;-)

Lurer ellers på hvorvidt tråden skal bli liggende åpen etter at alt er på plass - eller om vi skal holde den fri for "kaffiprat" - og bare åpne ved behov og vedlikehold...
.... Tenker fortsatt, men tenderer nå mest mot at denne fortegnelsen bør være lukket når den er ferdig - og bare åpnes for "vedlikehold" og kvalitets-sikrede innlegg/tilføyelser.

KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Enig i det aller meste av det du skriver KOS, tror dette blir bra som en lukket innledning. Jeg ble gira av å se hvor bra dette er - og hvor nyttig dette kan være for en som åpner dette for første gang - først en innledning om Haugalandet - og så rikholdige forumlinker med masse informasjon som fint lar seg systematisere for de mer interesserte. Skal få dette til i helgen regner jeg med, inkl. fotografier.

Skal lage noe på Mrs. btt. i Skåredalen også, og Mrs. er vel bare en tysk forkortelse av Mörser - eller haubits. Den tyske betegnelsen på 21 cm Mörser 18 - Brumbar er 21,0 cm Mrs. 18. Vi kan godt kalle dette for sFH siden det er det infanterioppsetningene benytter. Opprinnelig var det meningen at 15 cm sFH Btt. skulle erstatte 21 cm Mrs. 18 batteriet, men det ble det ingen ting av. I stedenfor ble begge batteriene værende, det ene under kystartilleristrukturen - og det andre som et fast områdebatteri underlagt infanteriregimentet.

Vi holder dialogen om dette i helgen KOS, så tror jeg dette blir banebrytende og bra!!!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Skal lage noe på Mrs. btt. i Skåredalen også, og Mrs. er vel bare en tysk forkortelse av Mörser - eller haubits. Den tyske betegnelsen på 21 cm Mörser 18 - Brumbar er 21,0 cm Mrs. 18. Vi kan godt kalle dette for sFH siden det er det infanterioppsetningene benytter. Opprinnelig var det meningen at 15 cm sFH Btt. skulle erstatte 21 cm Mrs. 18 batteriet, men det ble det ingen ting av. I stedenfor ble begge batteriene værende, det ene under kystartilleristrukturen - og det andre som et fast områdebatteri underlagt infanteriregimentet.

Vi holder dialogen om dette i helgen KOS, så tror jeg dette blir banebrytende og bra!!!
Hei, ja det blir bra dette !

for all del, 21cm'ene er korrekt betegnet -)

De 6 andre derimot er ikke "Mrs" etter Tysk betegnelse - men Schwere Feld-Haubitze (sFH). Tysk mørser betegnelse ble brukt fra 21cm og opp. (ref,JEF)

KOS
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Sånt, nå er det meste på plass...

Da får det være nok "rydding & moderering" på en stund PDT_Armataz_01_18

KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:Sånt, nå er det meste på plass...

Da får det være nok "rydding & moderering" på en stund PDT_Armataz_01_18

KOS
Dette ble bra KOS, en seier for samarbeidet i Haugesundsområdet. Må innrømme at jeg ikke visste at skille mellom Mrs. og s.F.H. gikk ved 21 cm. Ellers har jo tyskerne (i alle fall tidlig) en tendens til å benevne 10,5 cm som 10 cm - sikkert noe greier med utspring fra artilleribegrensningene Versaillestraktaten.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:innrømme at jeg ikke visste at skille mellom Mrs. og s.F.H. gikk ved 21 cm.
Det gjorde ikke jeg heller, men JEF gjorde ;-)
J E F wrote:Vi får holde oss til den tyske definisjonen.
Mörser er krumbaneskyts med kaliber fra 21 cm til 60 cm.
Krumbaneskyts med mindre enn 21 cm kaliber er Haubitze, 15,5 cm blir på tysk schwere Feld-Haubitze.
Takk til JEF for den oppklaringen. Om en prøver å finne ut av dette på nettet havner en opp i flere tolkninger...og blir i sum ikke særlig klokere.

KOS
Post Reply

Return to “ROGALAND”