Firling på Hana, Sandnes

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

For en god del år siden fikk jeg høre et rykte om en spesiell, tysk firling som skulle ha stått innerst i Gandsfjorden på Hana siden i Sandnes. Det skal ha vært en skinnegående firling som var styrt av en radar. Ryktet fortalte videre at firlingen etter krigen var blitt bygd om til heisekran og ble brukt i samme område enda (80 tallet). Styringsenheten var blitt tatt vare på og var lå lagret på et sted i nærheten (fikk adressen).

Neste gang jeg var i Sandnes (tror det var på slutten av 80 tallet dette, mulig tidlig 90 tall) så tok jeg turen bort til Hana for å kikke. Og ganske riktig, det stod det en rusten og forlatt skinnegående heisekran med noe som godt kunne være armering forran og det var mulig å tenke seg at "huset" kunne vært til en firling. Hadde ikke kamera med meg den gangen og tok da ikke bilder (dumme meg). Huset hvor styringsenheten skulle ligge i stod der også, men fikk ikke undersøkt den saken nærmere.

Nå er kranen og skinnene borte og antakelig blitt spiker for lengst. Huset, hvor styringen skulle ligge, er bygget om til leiligheter.

Jeg lurer på om noen kjenner til hvilke type våpen dette kunne være og hvorfor et såpass avansert våpen var plassert på Hana. Videre så lurer jeg fælt på om noen har tatt bilder og evt. tatt vare på deler av dette mildt sagt interessante saken (om det har eksistert da..). Det lå forøvrig et mindre fjellanlegg ikke langt unna, mulig dette også var tysk. I dag er dette bygget inn i garasjen til et leilighetskompleks. Mulig fjellanlegget og firlingen hadde noe med hverander å gjøre?
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

(flyttet tråden hit p.ga det var endel informasjon om andre lokale anlegg i samme område)
Mvh
Tormod
Posts: 21
Joined: 24 Feb 2008 22:04
Location: Kleppe Jæren

Min FLAK 38 som i dag står i Flyhistorisk Museum Sola kom herfra en gang på slutten av 80 tallet. Verkstedet hadde kjøpt opp utrangert
utstyr og kanoner fra Forsvaret. Dette ble brukt som råstoff til forskjellig
produksjon. Bl. a. en mengde kanonløp som det ble laget noen slags ruller av.

Tor Ødemotland
Post Reply

Return to “ROGALAND”