bunkerser brusand v/camping

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

Noen som kjenner til bunkersene som ligger i skogen rett over campingplassen ved brusand?
en av dem er murt igjen og pakket opp med sand foran mursteinene..
Det er og noen ganger der under jorda som er murt igjen.
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

nei vell. vi må visst gjøre alt selv.. hehe utstyrt med lommelykt, en liten naziblodhund og støvler så bar det til Brusand for en liten dokumentasjon.
Skogen foran oss, bare å labbe i veg.
Image
En gedigen lagerbunkers fant vi først, kun en åpen hule uten noen mål og mening annet enn en form for lager. ca 7x7 meter kanskje, med to utganger bak, en på hver side.
Image
Bak denne igjen, en enorm gang, denne var laang.
Image
Image
Image
Så, i 1997 når jeg var der siste så var all denne sanden foran mursteinene, og man kunne kun se ca 10 cm av toppen på dem. Nå hadde noen faktisk gravd det hele frem og slått hull i veggen.
Bak veggen luktet det gammelt rom, og det var fullt av treklosser der???
Jeg prøvde å lirke ut noen av dem, ,men det var bare fler og fler der inne og jeg fikk ikke sett hva som var i rommet bak..
Image
Image
Image
Nazihunden er på sporet av noe her. grave grave grave..
Image

Kompisen min tok tak i den hvite ledningen dere ser og dro til, plutselig hørte vi et klikk bak muren etterfulgt av et smell, og så raste hele muren mot oss, vi rakk såvidt å kommme oss unna.
Når støv og steiner hadde lagt seg fikk vi rettet lommelyktene innover. FOR et syn!
der stod der et rom som om det skulle ha vert forlatt i går...
Det så ut som en eller annen form for et soverom.
Image
Vider gikk det en dør inn til noe som virket som en slags sentral for utskyting av torpedoer?
Image
et par tom til og ut igjen i en skjult inngang i et forferdelig kratt.
Her lå det rekvisitter strødd overalt, dagens fangst:
Image

PDT_Armataz_01_11

NEEEIDA, bare tuller med dere, vi fikk ikke opp muren.. hehe og fant ingen skatter heller PDT_Armataz_01_17


Vi gikk ut igjen og prøvde å lete etter andre siden av mursteinene. På toppen er det en hytte som ser ut som om den er bygget oppå en gammel bunkers og en utkikksplass?
Mulig gangen vår ender i kjelleren på denne hytten.
Image
Image
En annen mulighet er at den ender ut her, i denne gjennfulte gropa som kan huse en liten bunkers eller en inngang under seg..
Image
Overalt fant vi slike "vannhull" som dette, jeg aner ikke hva det kan være for noe..
Image
Image
Her fant vi en form for bombeskjul..
Image
hmmm, kulehull....

Image

en død fugl...
Image
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Holdt på å sette hjertet i halsen der PDT_Armataz_01_08 PDT_Armataz_01_08
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Du hadde meg nesten der.... Spesielt med det oppholdsrommet...
PDT_Armataz_01_07
User avatar
Ulven
Posts: 3
Joined: 22 Sep 2008 21:36
Location: Rogaland, Sandnes

Tunnellen går mellom de to skytestillingene ja. Hytten er bygd oppå den ene, så hadde dere revet den veggen er jeg redd det hadde vært innbrudd.... ;)
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

ulven, for det første så er det INGEN skytestillinger der, og der med hytten er det kun en utkikktspost av et slag så vidt jeg kan se.. det er ingen fundament for kanon av noe slag.
I andre enden av tunellen er det kun skog og et par skyttergraver og det lageret jeg nevnte. Jeg ser derfor ikke for meg at dette har vert noen del av et forsvarspunkt?
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Hehe: Jeg ble litt lurt jeg også. Minte meg litt om en opplevelse jeg hadde på ett fort i Trondheimsfjorden for noen år siden.
Fant en passe sammenrast fjellinngang. Steiner og rask på gulvet og ganske utryggt uten hjelm. Litt lengre inn var veggene malte. En dør dukket opp! Innenfor var det en opplyst gang, med flere rom. Varmen var på og i noen av rommeme lå det diverse kart og utstyr på bordene. Opp en trapp og inn i KO bunkeren på toppen stod diverse maskiner og apparater og surret. Skjønte at dette var ett annlegg som ennå var i drift, så jeg puslet meg ut igjen. Fant ingen andre innganger enn det halveis sammenraste hullet i fjellet. PDT_Armataz_01_13
MVH

Stig G
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Lite info og lite bilder fra Brusand,ogna og vedafjell her på forumet, eller er det eg som ikke finner de?
feks:
Varatuå, eller ”Høyde 40” (Höhe 40)
Hitlertennene
Stützpunkt Holmestö
Vedafjell
Og andre som er i området.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hehe... Sørfylket mangler noe som vi i nordfylket har.... En KOS.
Enkelt og greit.
Post Reply

Return to “ROGALAND”