HKB 3./978 Syre

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Fikk et hefte i posten om syreneset fort (av Else Jorunn Stava Knutsen og Thomas Skådel).
Litt skuffa over at det ikke var noen bilder tatt like etter krigen. Det eneste jeg fant var et bilde av offisermessa som var det første bygget på venstresiden nå man gikk opp veien til kystfortet (på høyresiden hadde vi denne ammunisjonsbunkeren R607). Mulig den lignet på forsamlingsbygget som om denne var langt mindre.

Nå skal heftes gis ut på nytt og da er det kanskje mulig å støvsuge naboene for gamle bilder? Håper den blir å finne på Kystfort.com om ikke alt for lenge.

Erik H
Attachments
offiserbrakka.jpg
offiserbrakka.jpg (86.68 KiB) Viewed 556 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Her er det også noen bilder fra Syreneset fort som ble tatt sommeren 2007.

http://www.facebook.com/album.php?aid=5 ... =685137103

Mvh
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Syre hadde fem 12,2 cm sovjet-russiske feltkanoner av typen 122 mm Pushka obr. 1931/37g, med den tyske betegnelsen K390/2(r). Batteriet ble opprinnelig satt opp med fire artillerikanoner, men fikk etter hvert en femte 12,2 cm kanon fra arméreserven i Oslo. Det er sannsynligvis derfor den ene kanonplattformene er annerledes. Kanonene ble tatt til Stavanger etter krigen.
Attachments
12,2 cm K290/2(r) kanoner ved HKB Syre.
12,2 cm K290/2(r) kanoner ved HKB Syre.
12,2 cm K390 R.JPG (44.85 KiB) Viewed 443 times
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Fant tomhylser til disse kanonene sist jeg var der oppe, men de var helt oppråtnet. En hjelm fant jeg også, den var desverre i samme tilstand.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Takk Arquebus for kanonbildet. Alltid utrolig interessant å få sett kanonene som har stått i de nå tomme kanonstillingene! :D
Blir så mye mer helhetlig inntrykk av et kystfort med en gang. Kanonstillingene består jo mer eller mindre som for noenogseksti år siden, men det aller vesentligte mangler... Derfor synes jeg det er utrolig gøy å se kanonene som bodde her.

Mvh Kai
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Skulle nesten vært satt opp et værbestandig skilt der oppe med dette fine bildet, så kunne turister sett hvordan kanonene så ut før de endet i nedstrandsfjorden.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TrondK wrote:Skulle nesten vært satt opp et værbestandig skilt der oppe med dette fine bildet, så kunne turister sett hvordan kanonene så ut før de endet i nedstrandsfjorden.
Ja, om Karmøy kommune hadde satset litt på Syre og f.eks. Brekke så hadde de hatt enda mer å lokke turister med ...
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

TrondK wrote:Skulle nesten vært satt opp et værbestandig skilt der oppe med dette fine bildet, så kunne turister sett hvordan kanonene så ut før de endet i nedstrandsfjorden.
Jeg kan påta meg å lage layouten til et slikt skilt basert på data jeg har fra kanonen og originalfotografiet. Vi kan bli enige om teksten med han som bor 12 meter fra der hylsa er plassert. Jeg mener imidlertid ikke vi skulle ta med hvor det ble av kanonene hvis det ikke kan dokumenteres.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Ståldør fra HKB Syre i 2008
Attachments
HKB Syre - Command post fading away.jpg
HKB Syre - Command post fading away.jpg (120.73 KiB) Viewed 358 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Et fotografi tatt under Mil.Sim. på Syre i 2008.
Attachments
HKB Syre kanonplattform 5.jpg
HKB Syre kanonplattform 5.jpg (168.53 KiB) Viewed 345 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Et fotografi tatt under Mil.Sim. på Syre i 2008.
Ser ut som om der er flere som lurer på hvor kanonene har blitt av :D
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Arquebus wrote:
TrondK wrote:Skulle nesten vært satt opp et værbestandig skilt der oppe med dette fine bildet, så kunne turister sett hvordan kanonene så ut før de endet i nedstrandsfjorden.
Jeg kan påta meg å lage layouten til et slikt skilt basert på data jeg har fra kanonen og originalfotografiet. Vi kan bli enige om teksten med han som bor 12 meter fra der hylsa er plassert. Jeg mener imidlertid ikke vi skulle ta med hvor det ble av kanonene hvis det ikke kan dokumenteres.
Ja det er en god ide og høre med han som bor der som tomhylsa står, han har jo bl.a turister med opp dit- og som du sier så er det ingen vits i å spekulere i hvor kanonene endet- holder vel med typebetegnelse+ div data??

Kanskje et slags oversiktskart hadde vært fint å hatt der oppe også? Dvs tegning e.l over anlegget med beskrivelser over hvordan det så ut og hva de forskjellige bunkerene engang var brukt som..

Skal ikke overdrive moroa, men kom bare til å tenke på det.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kanskje et slags oversiktskart hadde vært fint å hatt der oppe også? Dvs tegning e.l over anlegget med beskrivelser over hvordan det så ut og hva de forskjellige bunkerene engang var brukt som..
Enig. Utrolig mye mer interessant å se et kystfort når du vet hva som var hva.
Før jeg fant dette forumet var en bunker en bunker for meg... Etter å ha tilbragt noen solide timer her inne har jeg lært utrolig mye! Det å ta turen ut på bunkerjakt nå er så utrolig mye mer givende når du vet hva du står og ser på. Historien faller liksom mer på plass når du vet at der bodde soldatene, der lagret de ammo osv. osv.

- Og alle som har fulgt litt med på innleggene mine her inne vet vel at jeg er en stor tilhenger av oversiktsbilder og kart.... hehe... PDT_Armataz_01_18

Mvh. Kai
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Kommandoplass HKB Syre. Man ser fra bildet tatt under krigen at bunkeren er dekket med stein som kamuflasje. I dag er steinen fjernet. Tomme sementsekker ble lagt inn i forskalingen for å bryte konturene i betongen og fungerte også som kamuflasje.
Attachments
HKB Syre, kommandobunker sementsekker laget kamuflasje 2.jpg
HKB Syre, kommandobunker sementsekker laget kamuflasje 2.jpg (177.66 KiB) Viewed 279 times
HKB Syre, kommandobunker sementsekker laget kamuflasje.jpg
HKB Syre, kommandobunker sementsekker laget kamuflasje.jpg (216.13 KiB) Viewed 279 times
HKB Syre, kommandobunker 5.jpg
HKB Syre, kommandobunker 5.jpg (136.65 KiB) Viewed 279 times
HKB Syre, kommandobunker 4.jpg
HKB Syre, kommandobunker 4.jpg (254.22 KiB) Viewed 279 times
HKB Syre, kommandobunker 3.jpg
HKB Syre, kommandobunker 3.jpg (156.56 KiB) Viewed 279 times
HKB Syre, kommandobunker 2.jpg
HKB Syre, kommandobunker 2.jpg (135.01 KiB) Viewed 279 times
HKB Syre, kommandobunker.jpg
HKB Syre, kommandobunker.jpg (104.29 KiB) Viewed 279 times
Kommandoplass 2.jpg
Kommandoplass 2.jpg (73.01 KiB) Viewed 279 times
Maglite
Posts: 96
Joined: 14 Feb 2009 9:43
Location: Karmøy

Det har vært mye folk som i årevis har tatt turen til Syreneset Fort i påsken for å grille. tror det er Skjærtorsdag.



Når det gjelder utsikt så ser jeg faktisk Falnes Fort ,Syreneset Fort og litt av det i Havn fra min eiendom.
Post Reply

Return to “ROGALAND”