HKB 3./978 Syre

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Et par kartskisser:
Attachments
Syre_2.jpg
Syre_2.jpg (763.02 KiB) Viewed 430 times
Syre_6.jpg
Syre_6.jpg (1.18 MiB) Viewed 430 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Fikk omsider somlet meg ut hit og opp på Syreglåna i dag. Surt og kaldt og ikke et menneske å se...
Knapt noen vits i å legge ut bilder fra et av de mest dokumenterte batteriene vi har, men tar med et par.
Denne trappen er jo en litt rar affære: Tyskerne må jo ha vært dverger om de kunne gått oppreist her mtp fjellknausen over (skulle tatt et bilde til fra en bedre vinkel for å vise dette skikkelig...).
Attachments
IMG_7975a.jpg
IMG_7975a.jpg (208.36 KiB) Viewed 391 times
IMG_8087.jpg
IMG_8087.jpg (350.98 KiB) Viewed 391 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Jeg måtte selvfølgelig en tur til Karmøy og Syreneset fort også! Det meste er vel både sagt, skrevet og tatt bilder av. Men hva gjør vel det, her er mine 401 bilder! :)

http://blog.kak.net/2017/07/05/syreneset-fort/

Hadde en fantastisk tur til Syreneset hvor det startet med blå himmel fra neste helt skyfri blå himmel.. og så kom det er og mer skyer etterhvert som gjorde det enda mer vakkert! :)
Attachments
syreneset1.jpg
syreneset1.jpg (168.2 KiB) Viewed 354 times
syreneset2.jpg
syreneset2.jpg (159.25 KiB) Viewed 354 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Natter wrote:Et par kartskisser:
Takk for innlegg Natter !

Her er en liten studie av kartdetaljer. Det er noe uoversiktlig og tett i skogen der, men det gamle(øverste) kartet er nok nærmere i antall detaljer som skal plasseres. Innbyrdes forhold ser korrekt ut selv om avstander ikke er fullt så holdbare.
Finner to luftvern (av 3 Flak 38) i nærheten av K5. Den like ved K.5 hadde vi vel ikke plassert, men flate rett ved siden av finnes.
Men, fremdeles ikke noen 5,0cm KwK i sokkellavett...eller 4,7 cm Pak 181(f)

Kjenner du deg igjen Henning ? :sjef:
Litt nærmere studie av hjørnet...
Litt nærmere studie av hjørnet...
Syre_6_zoom.jpg (224.3 KiB) Viewed 345 times
1 - Vakthytte
2 - Generatorhytte
3 -
4-
5- Offisersbarakken ?
(nb. Listen er under utvikling :wink: )
Utsnitt av kartet i Syreheftet<br />Den øverste '19-Lys' markeringen stemmer dårlig.  Dette er pos. for den kompakte mg-stillingen/vakt.<br />60 cm lys ligger lenger sør-vest (ikke markert)
Utsnitt av kartet i Syreheftet
Den øverste '19-Lys' markeringen stemmer dårlig. Dette er pos. for den kompakte mg-stillingen/vakt.
60 cm lys ligger lenger sør-vest (ikke markert)
SyreKartsnitt.jpg (159 KiB) Viewed 345 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:det gamle(øverste) kartet er nok nærmere i antall detaljer som skal plasseres. Innbyrdes forhold ser korrekt ut selv om avstander ikke er fullt så holdbare.
Som nøyaktig kilde for lokalisering er nok disse håndtegnede skissene laget i felten etter frigjøringen av liten verdi, men de er jo en bra referanse til objekter som fantes der på det aktuelle tidspunkt.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Ja, det er klart Natter :-D Med 60cm'rn der den nå er satt - så er også generatorgarasjen gitt. Den hadde jeg for så vidt allerede merket til formålet (i album), gitt størrelse og utforming av dør. Og, altså kun 78m fra lyskasterstillingen som også nå bekreftes mot tidligere funn i bushen.
Ser i historikken at vi søkte minst 2 stk. 2cm Flak 38 stillinger i området, men kun hadde funnet en.
At Flak nr.2 ligger like tett ved K.5 må vel være litt spesielt. Der er en flate like i bak-kant av K.5 , men en må nok ut å se med 'nye øyne' med ny fordeling på 'moving map' :wink:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Ca. 10m bak kanonstilling 5 og med 6-7m overhøyde er altså denne markerte Flak-stillingen.
Vanskelig tilgjengelig på alle sider, ganske trang og ingen ammonisjer. Vel, vel - so be it, skisse er skisse ...
Så har vi da to Flak-stillinger med litt høyde og 60cm lyskaster plassert.

(Henning. Den lille steinsirkelen, inne tette skauen som ligger nærmest offisersbrakka, tenker jeg enten for å skjerme et 2cm ammolager - eller - kanskje en liten bombekaster. Muligens.
Stillingen er for 'begrensende i plassering' for en 2cm.)
Attachments
Her er platået som er merket som 2cm Flak 38 på skissen. Kanon5 stilling befinner seg bak fotograf.
Her er platået som er merket som 2cm Flak 38 på skissen. Kanon5 stilling befinner seg bak fotograf.
20070525_767_1.jpg (178.39 KiB) Viewed 289 times
Utsikten stående i stillingen med utsyn over kanon 5
Utsikten stående i stillingen med utsyn over kanon 5
20070525_767_20171022_016_1.jpg (103.94 KiB) Viewed 289 times
Høyden sett fra kanon 5
Høyden sett fra kanon 5
20070525_774_4.jpg (170.86 KiB) Viewed 289 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

KOS wrote:
Arquebus wrote:Enig i at det er ca. her avstandsmålergropen på kommandobunkeren på Syre står. Men jeg har vanskelig for å se at man kan benytte en 4-6 meter avstandsmåler inni den hytten?
Vinkelen på bygget og mangelen på noe annet å sette tak over (det er jo dal rett bak der) tilsier at overbygget stod over avstandsmåler platformen.

Den var nok ikke der i krigen, ref. utdrag fra heftet "Syreneset Fort":

"På toppen har komandobunkeren brystvern og inn under dette var det hulrom for oppbevaring av håndgranater."

"På toppen av kommandobunkeren fant vi kassevis av håndgranater som vi fikk ordre om å uskadeliggjøre. Det gjorde vi ved å kaste dem en for en utover myra. Det var litt av et fyrverkeri!"

Mht. avstandsmåler blir det også feil med overbygg.

Men for hvilket formål ble overbygget laget ? - det er spørsmålet.

mvh


KOS
Jeg kom over et bilde av overbygget over bronnen på kommandobunker. Bildet er fra 1963. Jeg fant dette på tidsmaskinen.
sjurbex1984

Syreneset fort er en av de kjekkeste fortene som jeg har vært på til nå. Jeg har til nå fått fire favoritter. Syreneset fort, Møvik kystfort, Bø kystfort og Sirevåg kystfort.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Hadde vel vert ønskelig å hatt alt om Hkb syre på ett sted (tråd) ?
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Dine bønner er hørt Henning :)

Minner også om vår 'anleggsmeny' øverst på ROGALAND-siden;
http://www.kystfort.com/forum/viewforum.php?f=31
for å f.eks. finne samleinfo om Syre og andre batterier;
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 080#p16080

mvh/KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
sjurbex1984

Er det meg dere snakker om? Jeg har ikke vært så aktiv her inne på forumet og har ikke helt satt meg inn i systemet her. Trodde jeg hadde postet under syreneset emnet?Isåfall beklager jeg for feilen! :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

sjurbex1984 wrote:Er det meg dere snakker om? Jeg har ikke vært så aktiv her inne på forumet og har ikke helt satt meg inn i systemet her. Trodde jeg hadde postet under syreneset emnet?Isåfall beklager jeg for feilen! :bra:
Hei, sjurbex1984. Eg er ikke så ofte her eg heller lenger, men tar en tur innom forumet iblandt.
Var ikke for å klage på deg ,men for at ting skal komme på rett sted. Eg har mange ganger lagt ting i feil tråd og lignende, så eg dømmer ingen.
:D
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

I starten av mai var jeg på tur til Vestlandet og startet med en tur til Syreneset fort. Og denne gangen fikk jeg lokalisert den femte kanonstillingen også. Selv om jeg må innrømme at jeg hadde gjort litt dårlig forarbeid og kåla noe forferdelig med å finne frem. Men jeg fant nå frem til slutt.

Jeg har lagt ut ikke mindre enn 605 bilder fra Syreneset fort denne gangen:

https://www.kak.net/2019/06/27/ny-tur-t ... eset-fort/
Attachments
syreneset_fort1.jpg
syreneset_fort1.jpg (244.98 KiB) Viewed 107 times
syreneset_fort2.jpg
syreneset_fort2.jpg (250.84 KiB) Viewed 107 times
syreneset_fort3.jpg
syreneset_fort3.jpg (160.81 KiB) Viewed 107 times
syreneset_fort4.jpg
syreneset_fort4.jpg (215.96 KiB) Viewed 107 times
Urheia
Posts: 1
Joined: 27 Feb 2021 12:40

Hei.
Finnes det noen som har kopi av de tyske minekartene (om det var minelagt) og «Lageplan-Stellungsskizze» som viser bunkere, løpegraver, lyskastere og bestykning for de tre kystfortene på Syre, Skudenes og Trivarlia ?
Post Reply

Return to “ROGALAND”