HKB 3./978 Syre

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik Hårberg wrote:
Merk. Ikke forhøyet sentrum som de 4 andre
la du merke til om alle kanonstillingene var på samme høyde? normalt skal alle kanonene ligge på samme linje da regneutstyr og avstandsmålere ikke kan kompensere for at en eller flere kanoner ligger på forskjellige høyder.

Nå har jeg sett flere eksempler på stillinger som har forskjellige høyder, men som ofte vil det bare være en stilling som er "ute av linje" og det er nemlig den kanonen som skal kunne skyte 360 grader rundt. dette var et krav til kystfortene at minst en kanon skulle ha muligheten til å skyte rundt seg selv i tillfelle situasjonen krevde dette.

isåfall ville denne ene stillingen uten forhøyet stilling være laget slik fordi den skulle være på linje med de andre.

Erik H
Ahhh... leste(tenkte) litt feil her jeg... På hovedbatteriet (Syre) ja, - tror jeg nok det MULIGENS kan stemmer for de "4 like" plattformene(OB) - men kan se nærmere på det neste gang. Nr. 5 derimot (nede til høyre i kart) ligger sans.vis lavere, ikke sammen med de andre - og har ikke opphøyet senter for lavett.

Se bilde for posisjoner.

mvh
KOS

EDIT: Lagt til " MULIGENS " ;)
Attachments
Syreneset på kart fra boken &amp;quot;Syreneset Fort&amp;quot; av Thomas Skådel og Else Jorunn Stava Knutsen.<br />Utgitt: Syre, april 1993
Syreneset på kart fra boken &quot;Syreneset Fort&quot; av Thomas Skådel og Else Jorunn Stava Knutsen.
Utgitt: Syre, april 1993
Syreneset_LOW.jpg (113.06 KiB) Viewed 689 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:
Erik E wrote:Tenkte da hvis det dukker opp noe tillegg til kartet du linket til!
Tror nok det en del som ikke er med på kartet her. Her er noen bilder av en stilling på høyden mellom 3+3 brakkerester i SØ.
Denne er vist på kartet som jeg la inn i dag (ovenfor) som den vestre av to vaktstillinger (begge merket '13').

Dette kartet viser mer utenfor og, som forklarer det vi så - bl.a. latrinen (merket '17') PDT_Armataz_01_11

mvh
KOS
OSB
Posts: 2
Joined: 14 Feb 2008 17:44
Location: Sauda / Skudeneshavn

Her er et oversikt bilde fra Norge i Bilder fra syre fortet.
Attachments
Syre.jpg
Syre.jpg (48.65 KiB) Viewed 591 times
TV60
Posts: 3
Joined: 23 Mar 2008 19:09
Location: Karmøy

Hei, folkens!

ENDELIG fant jeg en skikkelig interessant side og forum som dekker "de nære ting" på en utmerket måte!

Med dette mener jeg gode ebskrivelser og bilder fra masser av kystfort. Dere kan tro jeg har sett og lett mye på nettet om "Atlantikwall", og funnet masse interessant i inn- og utland, men har ikke lykkes i å finne det jeg fant i dag, nemlig "Tyske fort i Norge". Hvordan jeg har klart å unngå å finne det, er en gåte, men nå er det funnet!

Jeg skal med største fornøyelse pløye gjennom sidene her, og skal også prøve å bidra selv. Har noen bilder fra ulike fort i haugesundsregionen.

Har rekognosert litt rundt fortet på Syre, men har ennå ikke besøkt det. Fant det på norgeibilder.no, og takket være bildet av granathylsen og informasjonsskilt tror jeg det skal gå greit å finne veien opp. Skal ta turen en varm vårdag. Utrustet med kamera og lykt, skal det nok bli en stor opplevelse.

Er veldig interessert i 2. verdenskrig, og har vært det helt fra jeg var liten. Er spesielt opptatt av det tyske, men har - som andre her - ikke noen sympati med nazizme eller fascisme på noen måte.

Vi har masser av krigsminner i omegnen, og det er synd at de bare forfaller eller forsvinner. Synd at ikke Karmøy kommune gidder å engasjere seg med det rimelig godt bevarte Nes fort, sør-øst for Skudeneshavn. Der finnes jo en meget godt bevart forpleiningsbrakke.

En stor honnør til krigsmuseet Arquebus, som på en utmerket og rimelig nøytal måte viser mange sider av krigen på Haugalandet.
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Ikke dumt! :D
Attachments
Cutout 1.jpg
Cutout 1.jpg (40.65 KiB) Viewed 501 times
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Var så heldig å fikk besøk fortet i helgen.
Prøv å forestille dere hvordan det må ha sett ut her med forskaling og stillase rundt kommandobunkeren når de bygget den. Det er ganske bratt her på baksiden. Og som dere ser ligger alt sammen ganske tett inntil hverandre på denne haugen. Dessverre er de begynt å fylle opp noen av trappenedgangene til bunkere. Og noen har vært å sprengt vekkjerndørene i bunkerene. Trist syn.
Erling
Attachments
syre-1.jpg
syre-1.jpg (101.59 KiB) Viewed 477 times
syre-2.jpg
syre-2.jpg (113.98 KiB) Viewed 477 times
syre-3.jpg
syre-3.jpg (103.97 KiB) Viewed 477 times
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Flott plass, litt vassdrukken sti ut her men ellers kjekt og gå tur ut her. PDT_Armataz_01_18
Attachments
R 636.JPG
R 636.JPG (62.79 KiB) Viewed 467 times
CIMG3145.JPG
CIMG3145.JPG (51.5 KiB) Viewed 467 times
CIMG3131.JPG
CIMG3131.JPG (69.01 KiB) Viewed 467 times
CIMG3130.JPG
CIMG3130.JPG (70.61 KiB) Viewed 467 times
R 607.JPG
R 607.JPG (98.11 KiB) Viewed 467 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erling wrote::)

...noen har vært å sprengt vekkjerndørene i bunkersene. Trist syn.

Erling
Syre er kanskje det råeste batteriet på Haugalandet, fire komprimerte kanonstandplasser rundt et massivt oppsett av bunkere - inkludert en kraftig OP bunker. Terrenget med utsikt utover havet er med på å forsterke dette dramatiske inntrykket.

Jeg mener sprengningen er fra 50-tallet da Stavanger festning trengte panserdører til andre anlegg.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Syre er kanskje det råeste batteriet på Haugalandet, fire komprimerte kanonstandplasser rundt et massivt oppsett av bunkere
Enig i at Syre stiller i en klasse for seg selv, ikke bare for Haugalandet sin del, men for hele landet... Er vel eneste batteri som har alle "instanser" forlagt i Regelbau av betong, uten et eneste fjellanlegg(!) Kanskje litt merkelig når man ser plasseringen i forhold til andre batterier som kanskje lå mer strategisk til uten å ha et slikt inventar å skryte av?

Undres likevel litt over det som i første øyekast ser ut som nærmest total mangel på nærforsvar? Riktignok er det Tobruker på de fleste bunkere, men ingen spor etter f.eks bombekastere, løpegraver og skyttergraver.
Har heller ikke sett spor etter luftverstillinger der ute....
Den femte kanonstillingen ligger også litt merkelig plassert i forhold til resten av batteriet og her er det ikke en eneste bunker? Selve stillingen er heller ikke lik de fire som ligger oppe i batteriet, så her er det noe som liksom ikke stemmer helt? "Nr 5" har dreieskive samt stålring for hjul. de fire andre er kun utført i betong og ser ikke ut til å ha hatt samme dreieskive som denne...
Noen forklaringer eller teorier rundt dette?

Mvh
Erik E
Attachments
Syre 1av4.JPG
Syre 1av4.JPG (40.65 KiB) Viewed 428 times
Syre Nr5.JPG
Syre Nr5.JPG (70.16 KiB) Viewed 428 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Ref. Erik E. sitt innlegg ovenfor, så har en del av dette sin logiske forklaring.

Hvis batteriet mangler nærforsvar, så henger dette i tilfelle sammen med at det er umulig å ta seg inn fra sjøsiden. Det er rimelig liten sannsynlighet for å bli angrepet i front, selv på en godværsdag. Batteriet hadde 4 Mitl. FW som sikret området bak batteriet (vegen inn til batteriområdet). Det er dessuten en del stillinger i bakkant av Syre, selv om dette ikke har noe direkte med batteriet å gjøre. I tillegg hadde syre følgende sekundærskyts: En 5,0 cm KwK i fast stilling m/sokkelaffutasje og en 4,7cm. PAK 181(f) - sikkert sammen med at par tre MG/sMG (uten at jeg kjenner MG status ved Syre).

Når det gjeller plasseringen av den siste kanonen er dette et resultat at batteriet først ble oppsatt med 4 kanoner - og etterhvert ble den 5. kanonen tildelt fra armèreserven i Oslo. De 4 første står på hjulene i stillingen, men behovet får å dreie kanonen var normalt liten i og med at kanonen kunne dreie hele 58 grader i lavetten.

Jeg tror nok dette besvarer det meste av de spørsmålene du stiller.
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Det er litt nærforsvar sør og sør/øst for kanon 5. Det ligger en MG- stilling inne i skogen mot sør/øst. Denne har også dekningsrom.
Er den nevnt tidligere ?

Så også utsprengt kvadratisk "hull" i berget litt sør for kanon 5, kanskje 40 meter mot sør. (Inne blant trærne) - Løp rundt (bokstavelig) før en søndagsmiddag for noen måneder siden, slik at avstandsbedømmelsen kan være ukorrekt.
"Hullet" så ut til å passe til en eller to pers.

Skogplantingen på Syre har virkelig rotet til utsikten i dette området.

Hand
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Panoramabildet til KOS http://www.kystfort.com/forum/topic714.html
viser plassering av radar. Tok et nærmere bilde av restene.

Erik h
Attachments
syre_fumo214.jpg
syre_fumo214.jpg (84.52 KiB) Viewed 382 times
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Tviler på at det ikke var nok nærforsvar. Merk at fortet har stor overhøyde samt at det er dokumentert at baksiden av fortet hadde store nedgravde automatiske flammekastere og mg reir.
De store bunkerene hadde stilling på taket med mulighet for å skyte nedover mot sjøen og hadde en stor mengde håndgranater plassert der.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Arquebus wrote:
Batteriet hadde 4 Mitl. FW som sikret området bak batteriet (vegen inn til batteriområdet). Det er dessuten en del stillinger i bakkant av Syre, selv om dette ikke har noe direkte med batteriet å gjøre. I tillegg hadde syre følgende sekundærskyts: En 5,0 cm KwK i fast stilling m/sokkelaffutasje og en 4,7cm. PAK 181(f) - sikkert sammen med at par tre MG/sMG (uten at jeg kjenner MG status ved Syre).

De 4 flammekasterne kunne settes av kontrollert fra vaktbunker. Eneste gangen de ble brukt var etter krigen da hjemmefronten satte dem av.
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Jeg blir alltid så nysjerrig når jeg er rester av større murer. På kartet litt lenger over, er dette forsamlingsbygg. Er det noen som har gamle bilder eller tegninger av den?
Erling
Attachments
brakke-1.jpg
brakke-1.jpg (232.02 KiB) Viewed 299 times
Post Reply

Return to “ROGALAND”