HKB 3./978 Syre

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Forstår godt at folk tar turen ut hit for å grille og kose seg....
Møtte på en familie idag som hadde tatt lørdagsturen ut her, med mat i sekken og koste seg i solveggen på en riktig strålende vårdag.
Neste gang skal jeg ha med grillen selv, for jeg ble sulten etter fem timer her ute.. hehe...

Slenger ved et bilde fra dagens tur...


Kai
Attachments
Som tittel tilsier, ser vi her kanonstilling 1 og 2, samt R636 kommandobunkeren, sett fra nord.
Som tittel tilsier, ser vi her kanonstilling 1 og 2, samt R636 kommandobunkeren, sett fra nord.
OB1 OB2 Leitstand.jpg (148.58 KiB) Viewed 486 times
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Fint bilde, lurte faktisk på om jeg skulle ta turen ut dit idag men det kom selvsagt noe iveien når jeg sto klar til avmarsj.


Velvel, får ta det igjen en annen dag. PDT_Armataz_01_06
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Takk Trond PDT_Armataz_01_18, og bedre lykke neste gang da...

Det var en herlig tur vi hadde idag. Etter lang tid uten betongtilførsel til kropp og sjel, så var det godt å få tatt turen til Syre igjen.

Her er det ikke noe problem å få fylt på med B-vitamin for å si det sånn! :D
(Ja, du leste rett... B(etong)-vitamin... hehe...


Kai
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Bvitamin er viktig nå på våren, ingenting slår følelsen når du ser bunkerene i solskinnet, vel jo en ting er "litt" bedre- det er og finne en rusten hjelm eller noe annet knask på samme turen.

Da kan gjerne kjerringa være tverr og vrang resten av dagen for min del.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Misunner deg dine funn og oppdagelser Trond... :)

Personlig har jeg aldri funnet noe som helst på mine turer i betongens verden.... Jo, forresten. Jeg har 20 cm rusten piggtråd fra HKB Vikene hjemme, det er det eneste.. hehe.

Eneste "funnet" jeg har gjort er vel en M42 hjelm (M40?), finfin stand med strøken innmat, dog uten dekaler grunnet overmaling et par ganger. 100,- kroner på bruktsjappe. Må vel også kunne kalles et "funn" hehe...

Neida. Ble litt off-topic her nå, beklager det.
Uansett så er Syre en unik plass å besøke. Anbefales alle! Selv de uten betong i blodet....

Vi fant ihvertfall en fantastisk utsikt om ikke annet...


PDT_Armataz_01_18
Attachments
Citox og BaCtuZ nyter utsikten fra taket på R636'en...
Citox og BaCtuZ nyter utsikten fra taket på R636'en...
utsikt.jpg (114.72 KiB) Viewed 431 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Panoramabilde av fortet sett fra baksiden:

http://www.kystfort.com/forum/files/syr ... ma_688.jpg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kjempefint bilde Erik E :D

Ikke hver dag man ser Syre fra den vinkelen nei...
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

eg har funnet et bilde fra 50 åra som viser kommando bunkeren på HKB Syre med et lite hus oppå taket .huset ser ut til å være plassert over trappene som går opp til taket. har huset stått der under krigen også mon tro? legger ved et bilde så dere studere det nærnere . foto kopien av bildet blei ikkje allverden desverre.
Attachments
CIMG0288.JPG
CIMG0288.JPG (134.91 KiB) Viewed 394 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Dette er et bilde som er tatt tidligere, vet ikke om vi burde sett den hytta fra denne vinkelen. Med tanke på siluett, beskyttelse mot fiendtlig ildgivning og kamuflasje, så er dette et merkelig sted å plassere en hytte.
Attachments
Syre.jpg
Syre.jpg (45.78 KiB) Viewed 356 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Ser ut som om det stod over avstandsmåleren.
mvh
Paul S.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Enig i at det er ca. her avstandsmålergropen på kommandobunkeren på Syre står. Men jeg har vanskelig for å se at man kan benytte en 4-6 meter avstandsmåler inni den hytten? Har heller ikke hørt om at Forsvaret eller SHV hadde noe kystmeldestasjon der etter krigen. Ser heller ingen merker etter en slik hytte på toppen der i dag.

Ikke tvil om at bildet er fra Syre, men igjen ett lite mysterium fra dette området.
Attachments
Syre 4.jpg
Syre 4.jpg (65.84 KiB) Viewed 317 times
Syre 3.jpg
Syre 3.jpg (105.27 KiB) Viewed 317 times
Syre 2.jpg
Syre 2.jpg (109.31 KiB) Viewed 317 times
Syre 5.jpg
Syre 5.jpg (62.8 KiB) Viewed 317 times
Syre 1.jpg
Syre 1.jpg (83.72 KiB) Viewed 317 times
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Hei
Hvor kommer bildet fra? :) Hytte bildet
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Det ser for meg ut som om bildet lyver en del her. Hytta er nok ett lite stykke bak toppen av kommandobunkeren, og står nok ikke oppe på toppen av denne. Hvis ikke er denne kommandobunkeren noe av det største jeg har sett!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jon-Vegard wrote:Det ser for meg ut som om bildet lyver en del her. Hytta er nok ett lite stykke bak toppen av kommandobunkeren, og står nok ikke oppe på toppen av denne. Hvis ikke er denne kommandobunkeren noe av det største jeg har sett!
Det samme tenkte egentlig jeg og.
--
Tommy
Post Reply

Return to “ROGALAND”