HKB 3./978 Syre

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jon-Vegard wrote:Det ser for meg ut som om bildet lyver en del her. Hytta er nok ett lite stykke bak toppen av kommandobunkeren, og står nok ikke oppe på toppen av denne. Hvis ikke er denne kommandobunkeren noe av det største jeg har sett!
Det ligger ikke så mye bak den toppen der kommandobunkeren ligger.
Attachments
Syre 9.jpg
Syre 9.jpg (88.99 KiB) Viewed 316 times
Syre 8.jpg
Syre 8.jpg (134.01 KiB) Viewed 316 times
Syre 7.jpg
Syre 7.jpg (137.24 KiB) Viewed 316 times
Syre 6.jpg
Syre 6.jpg (67.29 KiB) Viewed 316 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Enig i at det er ca. her avstandsmålergropen på kommandobunkeren på Syre står. Men jeg har vanskelig for å se at man kan benytte en 4-6 meter avstandsmåler inni den hytten?
Vinkelen på bygget og mangelen på noe annet å sette tak over (det er jo dal rett bak der) tilsier at overbygget stod over avstandsmåler platformen.

Den var nok ikke der i krigen, ref. utdrag fra heftet "Syreneset Fort":

"På toppen har komandobunkeren brystvern og inn under dette var det hulrom for oppbevaring av håndgranater."

"På toppen av kommandobunkeren fant vi kassevis av håndgranater som vi fikk ordre om å uskadeliggjøre. Det gjorde vi ved å kaste dem en for en utover myra. Det var litt av et fyrverkeri!"

Mht. avstandsmåler blir det også feil med overbygg.

Men for hvilket formål ble overbygget laget ? - det er spørsmålet.

mvh
KOS
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

"50-årene" gir jo et intervall på nærmere 15 år etter krigen. Det er vel ikke umulig at noen så sitt snitt til å lage en hytte/ observasjonspost (fugletittere - ref. tårnet på Herdla?) ila disse årene, som så er revet i ettertid. Det er jo ingen mangel på mer eller mindre kreative løsninger på slikt rundt om...
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Enig med KOS at den ikke kan ha vært der under krigen. Rikelig med smale vinduer i flere retninger kan tyde på observasjon, men jeg har ikke hørt om noen aktivitet der ute mht. kystmeldeposter elller lignende aktivitet fra Forsvaret.

Hvis bildet ikke er en eller annen form for dobbeleksponering må det være kystmeldepost eller et sivilt byggverk for jakt av et eller annet slag.
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei. Ser ut som den hytta som er i Ervika. Som ble brukt av Marinesignalstelle (MSS).

Kan det ha noen sammenheng???

EdgaR
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Vet man hvilken avstandsmåler som sto på Syre?
Er jo ikke alle 636 som hadde store stereoskopiske avstandsmålere på taket....

En ting jeg har bitt meg merke i ved "brønnen" på Syre er den avtrappingen som er gjort rundt + nedover trappa.
Dette kan jeg ikke huske å ha sett hverken på andre 636 eller liknende bunkere med tilsvarende brønn på toppen.

Det er jo ingen dum løsning dette om man ville satt en hytte oppi der?
Attachments
syresyre.jpg
syresyre.jpg (95.59 KiB) Viewed 269 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Interessant !, kanskje "Kaare_70" har noen info fra sine ?
(Sender PM til han, siden det ikke er sikkert han følger denne tråden)

mvh
KOS
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Vet man hvilken avstandsmåler som sto på Syre?
Er jo ikke alle 636 som hadde store stereoskopiske avstandsmålere på taket...
Den tyske ildledningsinstrumenteringen har jeg lite peiling på, men jeg er nå rimelig sikker på at en avstandsmåler for et batteri med denne rekkevidden måtte ha noe større enn det som kunne "kikke" ut av det ene vinduet i front på denne hytten...? Sporene i betongen tyder imidlertid på at det var ment å sette noe ned her - kan det være snakk om et lett "kabinett" som kunne løftes av (dvs. beskyttelse for vær og vind)?
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Har sett samme avtrapping på andre stillinger uten at jeg tror det er meningen å bygge hytte over den (eks. lyskasterstilling TKIN s. 35)
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

På HKB Reksteren Sør er det sagt at avstandsmåleren stod i en låve..
mvh
Paul S.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

jeg er nå rimelig sikker på at en avstandsmåler for et batteri med denne rekkevidden måtte ha noe større enn det som kunne "kikke" ut av det ene vinduet i front på denne hytten...?
Spesielt når det kommer til HKB`er er det ikke synonymt med de store horisontalmålerne som egentlig er en "marinegreie".... Syre er et batteri hvor man f.eks like godt kunne hatt en vertikalmåler eller langbasismåling og da begrenser apparatet seg til maks en meter i bredde, eller en "plate" på et bord og to saksekikkerter.... Bare gjetting så lenge vi ikke vet hva som sto der.....
Kriegsausrüstungsnachweisung "K.A.N." for et typisk hærkystbatteri oppsatt i 1941 viser ihvertfall totalt fravær av stereoskopiske avstandsmålere. Dette ble vel noe forbedret etterhvert, men ok... nå er jeg langt utforbi ting jeg har peiling på :-)

På en annen hånd har jeg sett bilder fra Danmark hvor det er montert 3 meter(?) stereoskopisk avstandsmåler inni kuppelen/observasjonsrommet på en R 636!

Har sett samme avtrapping på andre stillinger uten at jeg tror det er meningen å bygge hytte over den
Jo... Finnes tydeligvis andre eksempler, men jeg ser ikke helt hvorfor man gjode et unntak fra "regelen" her når tilsynelatende alle andre R 636 og tilsvarende bunkere ikke har denne avtrappingen. All erfaring tilsier at tyskerne ikke gjorde forskjell så sant det ikke var en grunn for det.
Betyr ikke nødvendigvis at dette er "bevis" på noe som helst, men synes heller ikke vi bør "avfeie" hytta som etterkrigs heller... Ser vitterlig ut som et snev av kamuflasjemalig på taket?

Erik
oskarkb
Posts: 1
Joined: 10 Aug 2007 21:16
Location: Syre, Karmøy

Etter at jeg fikk en forespørsel fra Erling om vi (Norsk Ornitologisk Forening) hadde hatt en fugleobservasjonshytte oppå denne bunkersen (noe vi ikke har hatt), har jeg sjekket med Thommas Skådel om litt fakta her.

Det som er tilfellet er at det under krigen var planker over hullet i toppen av bunkeren. Under disse plankene ble det oppbevart håndgranater som en siste skanse mot eventuelle angrep.

Etter krigen laget kystverket en observasjonspost her. Denne var ikke lenge operativ før den ble fjernet. Håper dette avklarer det meste av spørsmålene i denne diskusjonen :)
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Velkommen til forumet!
Takk for innspill - Dette bidrar til å belyse en del spørsmål ja, som f.eks at det etter alt å dømme ikke kan ha vært stereoskopisk avstandsmåler på Syre - Og at hytta sannsynligvis er oppført etter krigen.

Viser det seg at det har ligget planker oppi der, så kan det også forklare avtrappingen. (Samme prinsipp som gulvet i inngangen på tårnkanonbunkerne på Storøy/Kvala)

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Velkommen oskarkb,

takk for oppklaringen !

På Arquebus sitt bilde ser en og at sporet fortsetter hele veien langs inngangspartiet.
Image
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

For the reccord, bunkerne på Kvala, Storøy og Skudenes hadde ikke treplanker men kvadratiske bjelker av armert betong.

Jeg er enig i at Syre sikkert ikke hadde noen avstandsmåler, noe som ikke er nevnt i listene fra MILORG D20.1 i mai 1945. Jeg må imidlertid innrømme at jeg ikke helt skjønner vitsen med å legge treplanker oppå taket av deler av kommandobunkeren for å lage et rom med ca. 85 cm høyde...
Attachments
Betonggulv Skudenes Hafen.jpg
Betonggulv Skudenes Hafen.jpg (220.5 KiB) Viewed 264 times
Post Reply

Return to “ROGALAND”