HKB 65./977 Aakrehamn (1942 -> 1944)

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Mener jeg har enda et bilde av objektet. Det er tatt mer forfra, må lete mer.
Hvor? I Stong selvsagt :)
Bildet er knipset for litt over 20 år siden, må bort å kikke i terrenget for å se om jeg kan få hjernen min til å huske. Min husk + NIB er en farlig kombinasjon!

Mvh
Hand
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Går uti fra at Leitstand Aakrehamn er borte i dag da det er blitt bygget en god del boliger i området på stong
+ utvidelsen av industritomtene der ute . Bare noen tanker fra min side ...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Kan det være en idé å studere et topografisk kart over stong-området for å finne ut hvor tyskerene plasserte Leitstand ?
Leitstand blei vel bygget i et område med god utsikt over det området som kanonene skulle dekke ?
Mvh Henning Dalsvåg
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Borte for lenge siden. Det er derfor jeg må ut i terrenget, den var plassert ikke så langt fra noen av boligene i området. Klarer jeg å huske hvilket hus den lå på vestsiden av, er vi litt nærmere plassering.
Kjenner en som bor i omr. kan høre med ham når jeg får tid.

Mvh
Hand
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

bactuz wrote:526 meter (ifølge NiB) sørøst for overstående MG-stilling og helt i ytterkanten av det som en gang var kystfortet på åkra kom jeg over denne stillingen på topppen av en knaus. Med hus på alle kanter er det vel noe av det aller siste som står igjen her ute. Ihvertfall på denne kanten av kystfortet.
Hva som har stått her er for meg ukjent, men det kan jo ligne på en lyskasterstilling eller lett artilleri uten at jeg på noen måte kan si meg sikker.... Noen forslag...?

Løpegraver var det endel av her og som det siste bildet viser så ser det ut som det en gang har vært et dekningsrom av ukjent slag her oppe også...

Koordinater for stillingen er N6574711 Ø282374
Ifølge mine informatører var dette en stilling for en 7,5 cm Belgisk feltkanon. På baksiden av høyden ligger/lå det en liten ammo-bunker.
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

Henning Dalsvåg wrote:Kan det være en idé å studere et topografisk kart over stong-området for å finne ut hvor tyskerene plasserte Leitstand ?
Leitstand blei vel bygget i et område med god utsikt over det området som kanonene skulle dekke ?
Leitstand lå mellom Kanon 2 & Kanon 3. Var en såkalt "falkenhorst-bunker". Det spesielle med denne, var at det på baksiden var adkomst via en liten tunnel. Denne ble vistnok også brukt som garasje av kommandanten til hans bil. Det var også en sideinngang fra sør. Hvis en tenker seg Øst-veggen på bilverkstedet, så var dette omtrent der fronten på leitstand lå.
Jeg var med å brukte tunnellen en gang på 70 tallet til opptakssermoni for speidere.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Takk for info om Leitstand,mosen :)
Mvh Henning Dalsvåg
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

Jeg vil her fokusere på den søndre delen av HKB Aakrehamn. Her er det en LV-stilling. Ukjent for meg hva som har stått her, da det ikke er noen "tradisjonelle" fester for de vanligste LV-kanoner. "lLite" mysterium? På den plane flaten foran LV-stillingen, ser det ut som om det kan ha stått en småkalibret kanon, evt en panservernkanon på hjul? Det er noen fester inn mot steinen i bakkkant som kanskje kan se ut som støtter for en lavett. Videre en utsprengt løpegrav som ender i en skytestilling. Det kan ha stått en MG-fot her, men denne ble mest sansynlig fjernet rett etter krigen. Det er derimot en MG-stilling på nordsiden av dette "høydedraget", for her står fremdeles jernsøylen opp (gjorde det sist jeg var der ute i 2006). På nedsiden (mot vest) er det en garasje. Her sto det en lyskaster med en liten motorslede (samt mest sansynlig en eller annen form for motor). Før var det sementert vei opp til plattformen (sjøen har i årenes løp vasket vekk det meste, da dette ikke var armert). Plattformen var således en lyskasterstilling. Mest sansynlig en 120-150 cm. Det er en pipe i denne garasjen som mest sansynlig har vært til fjerning av eksos. Tviler vel på at dette har vært til oppvarming...
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

mosen wrote: Ifølge mine informatører var dette en stilling for en 7,5 cm Belgisk feltkanon. På baksiden av høyden ligger/lå det en liten ammo-bunker.
Da batteriet flyttet til Fiskåvann så var de oppsatt med en belgisk 7,5 cm. F.K. så det stemmer bra.
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Var en tur i området en dag da denne dukket opp.
Noen som vet hva det kan ha vært?
Vannkum kansje...
Attachments
hva er dette.jpg
hva er dette.jpg (140.9 KiB) Viewed 187 times
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Kanskje lettere å se dersom vi fikk ett bilde fra innsiden? :)
Mvh.
Jon-Vegard
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

Eagle Wind wrote:Var en tur i området en dag da denne dukket opp.
Noen som vet hva det kan ha vært?
Vannkum kansje...
Helt rett. Dette er høyeste punktet på den "sentrale" delen av fortet, så en vanntank er ikke så dumt her. Like ved siden av denne mener jeg det skal finnes rester (sprengte) av en LV-stilling, kanskje en av de 20 mm som var så vanlige? Litt lengre sør var det engang (kanskje ennå?) en utsprengt tomt til en liten brakke. Dette er jo etter det jeg skjønner midt i en utbygging av leiligheter nå?
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

mosen wrote:
Eagle Wind wrote:Var en tur i området en dag da denne dukket opp.
Noen som vet hva det kan ha vært?
Vannkum kansje...
Helt rett. Dette er høyeste punktet på den "sentrale" delen av fortet, så en vanntank er ikke så dumt her. Like ved siden av denne mener jeg det skal finnes rester (sprengte) av en LV-stilling, kanskje en av de 20 mm som var så vanlige? Litt lengre sør var det engang (kanskje ennå?) en utsprengt tomt til en liten brakke. Dette er jo etter det jeg skjønner midt i en utbygging av leiligheter nå?
Bilde fra innsiden fikk eg ikke ta da kameraet mitt låste seg.

Det var noen rester litt lengre mot sjøen her, men fikk ikke bilder av de heller.
Området er under utbygging ja, men fra vanntanken og et stykke der er det ikke skjedd noe enda. å det var her disse restene lå.
Ska prøve en dag å se om eg ikke får tatt bilder av dette også.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Eagle Wind wrote:Bilde fra innsiden fikk eg ikke ta da kameraet mitt låste seg.
Dette er vel det nærmeste en kommer innsiden av 'bossbeholderen'...uten å grave PDT_Armataz_01_18
For øvrig snakket jeg med en av de nære naboene, som mente denne IKKE var av tysk opprinnelse såvidt jeg husker. Jeg vet ikke.
Eagle Wind wrote:Var en tur i området en dag da denne dukket opp.
Den har vært der siden jeg passerte i 2007 ihvertfall :D

mvh
KOS
Attachments
Picture by Canon - for reliability - always ;-)
Picture by Canon - for reliability - always ;-)
20070710_027_1.jpg (160.12 KiB) Viewed 134 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

En befaring på innsiden må vel til for å avgjøre om bunkeren er av tysk fabrikat eller ikke?
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “ROGALAND”