12,2cm russisk feltkanon på NRK?

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Kaare_70
Posts: 19
Joined: 23 Apr 2009 22:52
Location: Skudeneshavn

Lenge siden jeg har vært på forumet nå, men jeg kvapp så pass i stolen i går kveld at jeg tenkte å dele det med dere andre interesserte. NRK viser som de fleste vet, serien "Apokalypse - verden i krig", og i 5. episode handler det bl.a. om kampene om Stalingrad høsten 1942.

Ca. 4 min og 40 sek ut i episoden ser vi en kran som løfter ned en feltkanon, og i nærbilde er det SVÆRT mye som minner om 12,2cm kanonen av samme type som det stod 5 stk. av i Syreneset.

Se lenken til filmen her og spol fram og se selv!

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/633637/

For oss som er litt gira på lokale forhold hadde det vært artig å vite om det virkelig er denne typen kanon. Jeg har studert diverse bilder, og det stemmer veldig bra med bl.a. antaller eiker i hjulene, tykkelsen på felgen, skjermen og de vertikale rørene. Dette var vel en av russernes vanligste feltkanoner, og tyskerne fikk nok med seg mange fra det russiske felttoget. De fem i Syreneset skal være de eneste i sitt slag i Norge, men i Hanstholm står det jo en den dag i dag.

Er det først denne typen kanon, kan det jo være artig å "drømme" litt om det kan være en av de fem herifra som er vist på filmen. Den er jo fra høsten 1942, og fortet i Syreneset var operativt om lag et halvår senere. Men da hadde Paulus kapitulert og russerne berget Stalingrad...

Meld tilbake om jeg tar feil av typen, i alle fall. Om det er "vår" type, er det jo litt artig!
Kaare_70
Posts: 19
Joined: 23 Apr 2009 22:52
Location: Skudeneshavn

Enda mer spennende! 18 min 20 sek ut i samme episode sees det som trolig er samme kanontype i et massivt russisk angrep mot tyskerne. Ifølge filmen skal det være russernes avgjørende motangrep som knekket Paulus' armé.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Fin serie - så noen episoder da jeg var nordpå siste uken. Noterte meg også noen glimt av hva jeg mente å gjenkjenne som Skoda (?) haubitser - svært lik de som sto på en del batterier i Norge (Hemnskjel bla.). Har dessverre ingen referanse til episode/ tidskode...
Post Reply

Return to “ROGALAND”