hvem har saget ut?

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

Hvem har saget ut halve kanontårnet til en liten kanonbunkers på forus ved gamle forus flyplass? halve kanontårnet er borte, og de som har gjort det har brukt skjørebrenner, noen herfra?
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

HVA? :sint: :cry: :sint:
Bilder?
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Dette var ikke bra! :sint: Hvilket tårn dreier det seg om?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Er ikke dette gammelt nytt? Mener Erik E hadde en egen tråd i høst med bilder fra fjerningen av de siste restene der nede (med alle mulige forbehold ift. hukommelse og at vi snakker om samme sted/ objekter...). Noen søk på Forus og pansertårn burde evt. kunne avklare det...
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Dette?
IMG_5382s.jpg
IMG_5382s.jpg (432.05 KiB) Viewed 671 times
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

jepp.. der var den..
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

synes denne ser "demontert" ut jeg da, ikke saget eller skjært i filler. Stålplatene i tårnet er jo naglet sammen, og det virker om om noen har tatt seg bryet med å borre ut/fjerne naglene og på den måten tatt med seg deler av tårnet hjem. Er det noen merker etter sag eller skjærebrenner, så synes det ikke på bildet i allefall.
Ser jo at den sideplaten som står igjen virkelig har fått seg en smell. Lurer på åssen det skjedde, da det i utgangspunktet ikke har vært noen trefninger der som skulle sprekke opp ei tykk panserplate på denne måten.

Uansett så er det jo feil å bare ta for seg på denne måten, men slik har det lett for å bli når ting bare ligger der ute tilgjengelig for alle.
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Rykte seier at dei som har demontert her holder til ved en liten by som heter Haugesund :)
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

I såfall kanskje Arquebus kjenner til noe rundt dette?
Hvis ikke, så er vel dette som et vanlig middels rykte. Halvsant og slett ikke alltid riktig i det hele tatt :smile:

Kai
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Rykte kalles det :) Du som drar inn museum :rodme: Men ingen røyk uten ild :smoke:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Det er ofte det er røyk uten ild Vevang... Kanskje noen vil at noen skal se i en annen retning enn den korrekte...

Haugesundere er vel som alle andre troende til det meste, også dette, uten at jeg tar på meg noe ansvar for de 40.000 som bor i kommunen av den grunn... hehe...
Museet har nok ikke noe med dette å gjøre, så jeg beklager at jeg i det hele tatt nevnte det. Her er det nok helt andre folk som står bak. Mente bare at Arquebus kunne gått ut og fortalt at det ikke var dem. Det var det jeg mente med at dersom noen vet noe her, så er det Arquebus.
Beklager den der...


Kai
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

Er det ingen som vet noe om denne? Står den på museum i Haugesund?
Er vel noen her inne som kan bekrefte om det er noe sannhet i disse ryktene.
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

Da ser det ut for at dette kan beskues på museum i Haugesund da. Regner med at det hadde vært hylekor her inne hvis det ikke var de som hadde hentet det.
Ble det hentet med eller uten tillatelse?
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Les resten av føljetongen om disse tårnene i denne tråden...

http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 981#p42981


Kai
Post Reply

Return to “ROGALAND”