Dolmen hos Arquebus.

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Mod har slettet noen kommentarer som kun var en solid avsporing.

Vennligst forsett med bildene fra Arquebus Museet Dolmen. Det er mange som ikke har hatt anledning til å besøke dette spennende museet på Haugalandet og som setter stor pris på flotte bilder.

mvh
KOS

ps. Det hadde vært fint med tekst på enkelte bilder, som "bidrag til folkeopplysningen"...

F.eks. er det kjøretøyet som har en flypropell stående bak merket med "Sdkfz7 - 8 ton half track - Krauss Maffei KM m11" om ikke mine notater "lurer meg". Arquebus kan sikkert korrigere om jeg har feil - ev. bidra der info savnes ;-)

d.s.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:
F.eks. er det kjøretøyet som har en flypropell stående bak merket med "Sdkfz7 - 8 ton half track - Krauss Maffei KM m11" om ikke mine notater "lurer meg". Arquebus kan sikkert korrigere om jeg har feil - ev. bidra der info savnes ;-)

d.s.
KOS har helt rett. Betegnelsen 8 tonn er et mål på hvor mye den kan trekke etter seg. Kjøretøyet veier ca. 11 tonn og ble produsert av Krauss Maffei og Hansa Loyd.

Ellers kommer det noe lokalt om Arquebus på TV Haugaland i dag.

Synes også det er greit når Dolmen legger ut bilder enten det nå er fra Arquebus eller sine mange vandringer i terrenget.


.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Det som skikkelig overrasket meg var å se hvor stor en slik sak virkelig er!
Attachments
- monstertruck.jpg
- monstertruck.jpg (604.98 KiB) Viewed 181 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jeg er usikker på hvor dette innlegget hører hjemme, men her ser vi et pansertåtn fra en FT17(f) stridsvogn i museets utstilling om kystartilleriet. Det stod tårn av denne typen på Visnes og på Ytraland. FT17(f) var vel den første stridsvognen med roterende tårn hvis jeg ikke husker feil. Der var moderne i slutten av første verdenskrig, men hadde altfor svak pansring og bevæpning til å ha noen kampverdi mot stridsvogner i andre verdenskrig. Flere hundre av disse ble tatt til Norge som nærforsvar. (noen som vet hvor mange tyskerne tok til Norge av denne stridsvognen?).

Oppsettet er ikke ferdig, veggen bak skal males og vi skal montere tekst og bilder for å illustrere objektet.


.
Attachments
Pansertårn FT17(f) i utstilling ved Arquebus - 3.jpg
Pansertårn FT17(f) i utstilling ved Arquebus - 3.jpg (52.69 KiB) Viewed 174 times
Pansertårn FT17(f) i utstilling ved Arquebus - 4.jpg
Pansertårn FT17(f) i utstilling ved Arquebus - 4.jpg (69.56 KiB) Viewed 174 times
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Propellen hørte tydeligvis ikke til på bilen! Se bilde som Bactuz har lagt ut. Nå er det ryddet, og propellen er borte. Tror kanskje Dolmen ville ha det litt gøy med leserne?? :D Stå på Dolmen!! :bravo
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Jon-Vegard wrote:Propellen hørte tydeligvis ikke til på bilen! Se bilde som Bactuz har lagt ut. Nå er det ryddet, og propellen er borte. Tror kanskje Dolmen ville ha det litt gøy med leserne?? :D Stå på Dolmen!! :bravo
Propellen har nok kommet til etter at jeg var der og tok mitt bilde i 2008 ;)

- - -

Kjempebra pansertårn Arquebus! Ser ut som jeg må ha meg en ny tur til dere snarest. Hva er åpningstidene for tiden egentlig?


Kai
User avatar
Cap
Posts: 42
Joined: 23 May 2010 18:04
Location: Sandviksberget

Flotte bilder fra et flott museum :D

Kanskje museumet burde få sin egen tråd.. :?: :idea:
Mvh Ken

The future is not what it used to be...
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Propellen har nok kommet til etter at jeg var der og tok mitt bilde i 2008

OK. Ser ikke helt nytten av propell på ett slikt kjøretøy! Har heller ikke sett det før, så tenkte at Dolmen kanskje hadde lyst til å ablegøye litt med oss! :bravo
Enig i att det kanskje kunne vært lagd en egen tråd, ikke bare fra Arquebus museum, men fra andre museum også?
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Kjempebra pansertårn Arquebus! Ser ut som jeg må ha meg en ny tur til dere snarest. Hva er åpningstidene for tiden egentlig?
Du må følge med Kai ;-)

Les alt om saken -> http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 319#p38319

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Flott at dette museet og andre får egne tråder under museer.Bør være en tråd for museer under hvert fylke så kan folk legge inn bilder fra besøkene.Oppfordrer alle som har bilder til å legge de ut der.Selv har jeg brukt dagen på Villa Grande (Gimle) som var den norske fører Quislings residens fra 1941 og til 1945 før jeg i morgen setter kursen mot Telemark.
Fikk med meg to flyvrak der i fjor men det er ennå noen jeg ikke har sett. :)
Dolmen.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

mener å huske en plass at jeg så det var bygd en bunker/tilfluktsrom under villaen, eksisterer den isåfall ennå?
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Den eksisterer ennå den. :)
Dolmen.
Post Reply

Return to “ROGALAND”