HKB 65./977 Fiskaa Vann (1944 -> 1945)

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

KOS wrote:
Eagle Wind wrote:IMG 1600 er fjernet da Bactuz har lagt det ut med henvisning hvor det er.
Og "Bunkeren i bakgrunnen og sju små betongsøyler i forgrunnen. Søyle nummer åtte er utenfor bildet, men den niende var borte vekk..." Hvor er dette ? Vise til bilde nedenfor....
Hei, nå skjønner jeg 'litt mer', eller... der er opptegnet en brakke 'Wien' og en mindre navnløs 'sak' nord for den på kartet - er det en av disse som passer med søylene ?

Takk for bildevisning :)

mvh
KOS

ps.: Ser du legger 'bildeforklaring' i filnavnene... Bedre å fylle ut feltet "Filkommentar" etter opplasting av bildet før lagring. Da kommer denne ovenfor bildet og det er en nyttigere bildeforklaring.
Har lagt eksempel inn i det siste bildet du lastet opp.

ps2.: "IMG 1600 er fjernet da Bactuz har lagt det ut med henvisning hvor det er."
Ser ikke at Kai har lagt ut tilsvarende. ?
ps: Ja skal huske på det til neste gang.

ps2: det bilde eg hadde er det samme som den første Bactuz har lagt ut, "Nærforsvarsstillinger vest på området..." mitt bilde var bare fra en annen vinkel...

Angående navn på brakkene godt mulig der er en av de, menne klarer ikke å plassere den etter husk på kartet. Men skal sjekke de opp i helga hvor den er i forhold til kartet..Lettere når en har stede foran seg.:)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Med andre ord, ikke inne på selv kystfortet...
Her er det lite utsikt i noen som helst retning egentlig, og minner litt om Skåredalen som heller ikke hadde utsikt i noen retning.
Nå har jeg holdt meg lenge (etter mine normer) Bactus :)

1km rett sør - ca.80 moh. Der er der jo en fin, og uferdig, 'sak' :smile:

mvh
KOS :smoke:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

KOS wrote:1km rett sør - ca.80 moh. Der er der jo en fin, og uferdig, 'sak' :D
Joda, vi var jo å kikket på "Tyskerhålå" som mine besteforeldre omtalte stedet som. En mengde utsprengt stein på fremsiden av fjellet, og en påbegynt stilling på toppen var vel det som vitnet om aktiviteten i området. Ikke noe mer.
At dette hadde en sammenheng med Fiskåvann og kanskje også Sommerfjellet er vel høyst tenkelig, men hvor kommandobunker og leitstand for Fiskåvann lå, det er et uløst mysterium.

EDIT: Kommandobunker for batteriet er nå funnet... Den ligger på fortet, rett bak kanonstilling 4 (østligste)
Attachments
Tyskerhålå ca. 1 km rett sør for HKB 65./977 Fiskaa Vann. Uferdig og uforklart....
Tyskerhålå ca. 1 km rett sør for HKB 65./977 Fiskaa Vann. Uferdig og uforklart....
TYSKERHÅLÅ.jpg (498.21 KiB) Viewed 119 times
Last edited by bactuz on 11 Oct 2010 9:29, edited 1 time in total.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

... der er opptegnet en brakke 'Wien' og en mindre navnløs 'sak' nord for den på kartet - er det en av disse som passer med søylene ?
Hehe... det er jo det som er litt spesielt med dette kartet over området. Det som står på kartet finner vi ikke så mye av, mens vi finner stadig ting som ikke står der... :)

Bunkeren og søylene står ikke avmerket på kartet. Den navnløse, men avmerkede, ovenfor "Wien" er den grunnmuren jeg har lagt ut bilde av tidligere i tråden.
(side 2)

Legger med dette bildet for å vise plasseringen til de vi her snakker om.


Kai
Attachments
bunkerplassering.jpg
bunkerplassering.jpg (252.1 KiB) Viewed 115 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:At dette hadde en sammenheng med Fiskåvann og kanskje også Sommerfjellet er vel høyst tenkelig, men hvor kommandobunker og leitstand for Fiskåvann lå, det er et uløst mysterium.
Fiskåvann ble nevnt under 'befaringen' ja, og så med lite en ser fra fra batteriområdet så har en ihvertfall lite å måle avstand til ;-)
Her oppe derimot ser en jo 'litt av hvert' :cool:

For øvrig kunne vel egentlig områdebatteriet på Fiskå også motta ildordrer via samme kommando-/OP-apparat som styrte Tømmerdalen-kanonene.
bactuz wrote:, men hvor kommandobunker og leitstand for Fiskåvann lå, det er et uløst mysterium.
Og sambands-sentral...

mvh
KOS
Attachments
Tatt ovenfra &quot;Tyskerhålå&quot; , 32 V 287737 6582240 , ned mot 'et større masseuttak'... <br />(nb. Bildet 'lyver litt, det er lenger ned enn det ser ut til)
Tatt ovenfra "Tyskerhålå" , 32 V 287737 6582240 , ned mot 'et større masseuttak'...
(nb. Bildet 'lyver litt, det er lenger ned enn det ser ut til)
IMG_6636_1.jpg (661.15 KiB) Viewed 114 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Her er et "panoramabilde" av det østlige området på fortet. Her skulle altså kanoner og pak med mer ha vært plassert ifølge det tyske kartet.
Ikke spor etter noe så langt vi har kunnet sett. Området er ikke direkte dyrket mark, så om det har vært noe her så burde vi sett spor etter det for området virker stort sett urørt.

Men... Den merkede flate haugen er jo mistenkelig. Overgravd kommandobunker? Stilling? Kun bonden vet....
Men naturlig er den nok neppe.

Den flate haugen er forøvrig midt mellom kanon 2 og 3 på det tyske kartet, så kommandobunker/ildledning er kanskje ikke utenkelig.
Men kanonene havnet jo aldri her, så spørsmålet henger fortsatt ubesvart og svever.... sukk.

:?

Kai
Attachments
Hva skjuler seg her?
Hva skjuler seg her?
fiskå øst.jpg (412.13 KiB) Viewed 87 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Vollen er forøvrig midt mellom kanon 2 og 3 på det tyske kartet.
På linje eller litt tilbaketrukket , NiB ?
Har du ikke feltspade i sekken da Bactuz... ?-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

KOS wrote:På linje eller litt tilbaketrukket , NiB ?
Har du ikke feltspade i sekken da Bactuz... ?-)
På linje vil jeg påstå, sett utfra kartet ihvertfall. NiB ca. 6583471-287959.

Feltspaden er missing in action dessverre. Må ha en med neste gang tror jeg... hehe...

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:På linje vil jeg påstå, sett utfra kartet ihvertfall. NiB ca. 6583471-287959.

Feltspaden er missing in action dessverre. Må ha en med neste gang tror jeg... hehe...
Å der ja !, tenkte i forhold til stillingene som faktisk er bygget jeg først....

Har 2 spader jeg 'for spesielle oppdrag' - en 'forsvarets treskaft' og en 'sammenleggbar pinglespade' fra Biltema. Etterligning etter forsvarets sammenleggbare - men 'kjipere'.
De veier/tar for mye kapasitet til 'vanlige turer' ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

KOS wrote: De veier/tar for mye kapasitet til 'vanlige turer' ;-)KOS
Helt riktig... Derfor den forsvant. Tok den ut av sekken og siden har jeg ikke sett den... Missing in rotet er vel rettere å si kanskje.. hehe...
Den veide jo to tonn minst! ;)

Ellers? Ka du trur om haugen? Rart å plassere noe der når kanonene aldri ble plassert her... Men uten utsyn noe sted så er det vel likegyldig hvor en slik bunker plasseres kanskje? Men fremdeles en merkelig plassering...

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Ellers? Ka du trur om haugen? Rart å plassere noe der når kanonene aldri ble plassert her... Men uten utsyn noe sted så er det vel likegyldig hvor en slik bunker plasseres kanskje? Men fremdeles en merkelig plassering...
Det er vel fremdeles utsyn i retning de nye kanonstillingene - og det er ikke dumt, og sikrere adkomst fra brakkeområdet. Lettere å dekke med jord enn å rive.

Verd å undersøke videre :bra:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ja, det er mye her ute som skal undersøkes videre...
"Flathaug" er en av dem uten tvil.

Også denne lille betongflaten litt lenger nord er et lovende utgangspunkt for videre utgraving og fundering.
Mon tro hva mer som skjules av gress her? Og mon tro hva som sto her?

Plassering kan stemme med nordligste KwK på kartet sånn omtrentlig.

Kai
Attachments
En liten betongplate litt nord for &quot;Flathaug&quot;. Ingen andre synlige elementer i nærheten.
En liten betongplate litt nord for "Flathaug". Ingen andre synlige elementer i nærheten.
betongflate.jpg (613.94 KiB) Viewed 61 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Heisann godtfolk :)

Var en tur og hadde meg en prat med de lokale idag. Meget hyggelige folk som var svært så gjestmidle og gavmilde....
Fikk forklart endel saker og ting og fikk låne noen dokumenter og bildet som dere ser under her.

Dette bildet ble tatt 1. pinsedag 1947 på Fiskåvann og viser altså en K405(f) :-D

Utrolig herlig med slike bilder, så tusen takk for lånet!

Mer snacks kommer etterhvert....


Fikk også vite at "Flathaug" er et resultat av fyllmasse fra legging av gassledning over området i nyere tid... Dessverre...

Kai
Attachments
Kanon på HKB Fiskaa Vann i 1947
Kanon på HKB Fiskaa Vann i 1947
kanon fiskåvann 1947.jpg (364.45 KiB) Viewed 38 times
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Det som er mest spennende med vår hobby er når det dukker opp slike bilder :m16:
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Helt sant Henning...!

Her følger bilder av et par andre kurositeter...

Det første er av navneskiltene til tyskernes hester :)
Det andre viser hjulet til den nå avdøde artillerivognen vi kjenner fra side 1 i denne tråden....

Kai
Attachments
Tyskerne hadde navneskilt til hestene i stallen...
Tyskerne hadde navneskilt til hestene i stallen...
hestenavn.jpg (562.95 KiB) Viewed 24 times
Hjulet til artillerivognen som nå er historie.
Hjulet til artillerivognen som nå er historie.
vognhjul.jpg (365.01 KiB) Viewed 24 times
Post Reply

Return to “ROGALAND”