HKB 65./977 Fiskaa Vann (1944 -> 1945)

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Tror kanskje vi må finne på et nytt navn til den siden den tydeligvis ikke bare har huset et MG, men også endel mer med sine tre rom pluss ringstand.
Det blir spennende !
Kanskje en av de 'funksjonene' vi savner :smile:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote:Nå er det på tide med litt betong i tråden igjen, og som en liten teaser på morgendagens poster, så legger jeg ut dette bildet.
Dette er bunkeren jeg tidligere har omtalt som sMG-bunker med ringstand. Idag gravde vi oss inn i den og den var overraskende stor...

Tror kanskje vi må finne på et nytt navn til den siden den tydeligvis ikke bare har huset et MG, men også endel mer med sine tre rom pluss ringstand.

Kai
Bor dere i telt der ute ved Fiskåvann eller?

Her kommer litt mere skryt til Kai&Co. da jeg synes det er fantastisk at dere tar dere tid til dette.
Her har vi masse relevant informasjon på en strukturert måte - spennende lesning - og det kommer ofte :)

Enig i KOS sin kommentar at dette kan være en manglende funksjon. Vi har vel ikke funnet en sambandsbunker enda, som mangler sammen med avstandsmåleren og kommandoplassen. Skjønt at med så liten operativ periode sent i krigen kan dette ha vært nedprioritert eller provisorisk anlagt Graden av beskyttelse henger sikkert også sammen med at dette var et områdebatteri tilbaketrukket fra kystlinjen.

Kanskje de lokale kan svare på hvor disse innretningene var. Avstandsmåleren er spesiell og en lang sak som de sikkert kan huske og SB-bunkeren/kommandoplassen hadde antenner. Vet du forresten om batteriet avfyrte skudd noen gang?

Venter spent på fortsettelsen av dette!!!


.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hehe... takk for litt skryt og ekstra motivasjon Arquebus :)

Nei, vi bor ikke i telt her ute, men det har blitt endel turer hit de siste dagene for å si det sånn, så kanskje vi rett og slett bare skulle hatt med oss telt.. hehe.

Har fått slik blod på tann her nå at nå er det full fokus på denne tråden og jeg prøver å lage en så komplett oversikt som mulig for batteriet.

Jeg har ennå til gode å få tatt meg en prat med den 85 år gamle damen som har bodd her i hele sitt liv og som ennå bor på gården. Håper å få tatt meg en tur ut i uken og forhøre meg om de spørsmål du kom med her, blant andre.

Fortsettelsen kan jo ikke bli annet enn spennende! :m16:

Kai
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Da er vi igang igjen. Idag er det bunkeren tidligere omtalt som sMG bunker med ringstand vi skal bli bedre kjent med.

Denne må omdøpes, da det viste seg at denne var mye større enn tidligere antatt (fra utsiden i mørket)...
Nevnte tidligere at denne hadde tre rom pluss ringstand, men det riktige er fire pluss rs.

Har laget noen bildemontasjer for de forskjellige rommene som viser det som var å se der inne. Ikke så veldig mye spor etter kabel og samband, og heller ingen vanlige antennegjennomføringer slik vi ofte ser i bunkere andre steder.

Vi begynner med noen bilder fra utsiden før vi går inn i den 8x4 meter store bunkeren som ligger på 32 V 287827 6583442, rett bak kanonstilling fire.

Kai
Attachments
Godt kamuflert bunker som går utrolig bra i ett med terrenget rundt...
Godt kamuflert bunker som går utrolig bra i ett med terrenget rundt...
fasade.jpg (395.93 KiB) Viewed 10 times
Inngangen. Vi måtte grave oss inn for å si det slik... hehe...
Inngangen. Vi måtte grave oss inn for å si det slik... hehe...
inngang utenfra.jpg (646.18 KiB) Viewed 10 times
Last edited by bactuz on 10 Oct 2010 23:17, edited 2 times in total.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Her er et bilde tatt fra inngangen og viser vei til de forskjellige rommene i bunkeren.
Attachments
Fire rom og kjøkken... eh... ringstand.
Fire rom og kjøkken... eh... ringstand.
inn fra gang.jpg (369.83 KiB) Viewed 33 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Rom 2.

Her var det blant annet kabelgjennonføring både oppe ved taket og nede ved gulvet så det ut som. Vindu, mye stein på gulvet og store deler av gradeskiven fra kanonstillingen var innholdet ellers i rommet.

Kai
Attachments
Rom 2
Rom 2
rom 2.jpg (998.03 KiB) Viewed 32 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Midt på gulvet i dette rommet var det fire rør (ca. 10-12 cm. dim. og ca. 60 cm. høyde) som var støpt ned i gulvet. Treplaten som ligger mellom dem er en av dørene fra bunkeren, så dette er ikke et veltet bord. Noen som kan ane hva slags funksjon disse har hatt?

Ellers var det noen kroker og innfestinger i taket og et rør kom inn fra sør. Ellers ingen nisjer eller større gjennomføringer.


Kai
Attachments
rom 3.jpg
rom 3.jpg (1.02 MiB) Viewed 10 times
Last edited by bactuz on 10 Oct 2010 23:18, edited 1 time in total.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Det innerste rommet hadde vindu, og to "hull" i taket med gjennomføringer. Den ene var forøvrig rett over vinduet og den andre ca. 80 cm. til høyre.
Ellers intet spennende å se her...

Kai
Attachments
rom 4.jpg
rom 4.jpg (698.74 KiB) Viewed 28 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Her er et bilde av rom 1 som viser inngangen vi måtte grave oss gjennom, og en nisje til venstre når man kommer inn.
Utgang til ringstand ser vi til venstre for nisjen...

Kai
Attachments
rom 1 inngang.jpg
rom 1 inngang.jpg (684.1 KiB) Viewed 26 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Og til slutt, og som innlegg nummer 100 i denne tråden, så tar vi turen til ringstanden... :)

Jeg har tidligere omtalt dette som ringstand for MG, men om jeg tar feil her så er dette tidspunktet å korrigere meg på.... :bra:

Kai
Attachments
ringstand.jpg
ringstand.jpg (488.99 KiB) Viewed 22 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Da er jeg ferdig med innleggene for idag, så kjør debatt!

hehe...

Kai
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jeg har tidligere omtalt dette som ringstand for MG
Ser ikke ut som det er noen som helst festeanordninger for MG her?
Heller mer i retning av observasjon.... Og med så mange rom, så ville jeg ut av det blå tippet at dette er ildledningsbunkeren? Hvordan er utsikten herfra om man stiller klokka tilbake 60-70 år? :?

Erik
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Erik E wrote:Ser ikke ut som det er noen som helst festeanordninger for MG her?
Heller mer i retning av observasjon.... Og med så mange rom, så ville jeg ut av det blå tippet at dette er ildledningsbunkeren? Hvordan er utsikten herfra om man stiller klokka tilbake 60-70 år? :?
Enig i dette Erik... Mangler liksom noe her for MG...

Utsikten fra ringstanden er egentlig veldig bra. Man ser alle kanonstilligene og den ligger veldig midt i fortet og har fri sikt til alle retninger. Skal prøve å lage en slik 360 graders panorama herfra om jeg får det til...

Men som fortets eneste bunker med mer enn ett rom så må jo denne ha hatt funksjonen som både ildledning og kommandosentral. Noe annet sted på fortet er det ihvertfall ikke...

Kai
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Bra bilder Bactuz :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Tipper det samme. Illedning, observasjon og kommunikasjon. Utsikt/kommunikasjon til kanonene - og samband til OP'er/sammordning annet sted er okei for områdebatt. (ref. Tømmerdalen)

Flotte bilder Kai !

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “ROGALAND”