Filmprosjekt

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Flott film Alexander, håper det går seg til med resten av prosjektet! :bra:
Lykke til videre og stå på!


Kai
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Stilig å se tyske soldater på fortet . Det blir som å få et glimt av en svunnen tid ....
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Nå har man sikkert ikke lagt ned så mye arbeid i detaljene på en testfilming (mtp. utstyr, moderne armbåndsur ol.), men er plasseringen av fallskjermjegere fra Luftwaffe på et Hærbatteri gjort bevisst?
Regner med at fasilitetene (bunkere og nedgrodde omgivelser) vil få en "touch-up" med CGI i det endelige resultatet (mye av landgangscenen var formodentlig konstruert)?
AlexanderKristiansen
Posts: 9
Joined: 30 Oct 2010 2:50

Natter wrote:Nå har man sikkert ikke lagt ned så mye arbeid i detaljene på en testfilming (mtp. utstyr, moderne armbåndsur ol.), men er plasseringen av fallskjermjegere fra Luftwaffe på et Hærbatteri gjort bevisst?
Regner med at fasilitetene (bunkere og nedgrodde omgivelser) vil få en "touch-up" med CGI i det endelige resultatet (mye av landgangscenen var formodentlig konstruert)?
Siden dette er en testfilm, er ikke kravet til detaljer veldig høyt. I utgangspunktet er det bare de som skal vurdere søknaden vår som skal se filmen, men pga. stor interessse har vi gjort filmen offentlig.

Fallskjermejegere på Syre er mer en tilfeldighet. Korrekt uniform vil være Heer og det vil utelukkende være Heer-uniformer vi bruker i de ferdige scenene fra Slaget i Normandie. Hovedpersonen har tjenestegjort på østfronten i SS Wiking og i SS Nordland så i resten av filmen kommer han til å gå i SS-uniform.

Landskapet i Normandie er også mye grønnere og slakere enn det kupperte og steinete landkspapet på Syre. Det har vi en stor jobb å gjøre. Kommer nok til å bruke mye greenscrenn og bytte ut landskapet rundt dem.

Men Syre vil fungere utmerket som en kuliss i filmen. Vi håper vi får lov av grunneieren til å pusse opp fortet litt og gjøre det levende igjen. Rydde skrot, steiner og støv, legge inn belysning, male innvendig, sette inn kontorpulter, stoler, senger osv.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo
Vi håper vi får lov av grunneieren til å pusse opp fortet litt og gjøre det levende igjen. Rydde skrot, steiner og støv, legge inn belysning, male innvendig, sette inn kontorpulter, stoler, senger osv.
Hvis dere skal male i bunkerne, eller sånn sett i det heletatt forandre noe og fjerne "skrot", husk at dette er et batteri som er nevnt i verneplanen som et av de mest bevaringsverdige på Karmøy. Det som er skrot for noen kan være verdifult for andre. :wink:
Et tips dersom dere vil fremstå som "ryddige" utad,er å ta med lokale vernemyndigheter i en slik forespørsel og ikke bare grunneier.

Mvh
Erik E
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Hva er vitsen med å male bunkerene innvendig?
Å sette inn lys og innventar i de aktuelle bunkere er vel greit nok , men
eg håper han Alexander ikke har tenkt å la dette stå ubevoktet der ute .
For der er jo nok av vandaler på denne øya som elsker å ødelegge ...
Mvh Henning Dalsvåg
AlexanderKristiansen
Posts: 9
Joined: 30 Oct 2010 2:50

Husk at dette er på et meget tidlig planleggingsstadie, fint om dere ikke går rett i strupen på meg allerede nå.

Med skrot og rask mener jeg feks. trappeoppganger som er delvis fyllt igjen med stein. Hvis vi skal filme en realistisk scene hvor noen går opp en trapp kan det vel neppe ligge en haug med steiner der? Inne i bunkersene er det også en del støv/jord/stein som må ryddes ut. Klippe gresset der det var naturlig slitt osv.

Hele poenget med å "pusse" opp er jo å få det til å fremstå som 1940, uten å renovere hele anlegget. Jeg antar, på grunnlag av befaringen sist vi var der, at bunkersene var malt hvit innvending. Mange rom så hvitmalte ut. Vitsen med å male bunkersene innvendig vil da være å få dem til å fremstå som 1940-45. Dette kan vel neppe sidestilles med vandalisme, da vi kun er ute etter å få det til å fremstå som "nytt". Feks. inne i kommandobunkeren er det masse tagging. Er det ikke enig at det er vanskelig å skape realistisk scener der ute hvis en har masse tagging på veggene?

Både for å få nok lys til å filme og for å få det til å fremstå som realistisk, må vi lage en provisorisk belysningsordning hvor vi midlertidig strekker noen kabler for å gi strøm til noen enkel lyspærer, drevet av et aggregat. Dette vil være inngrep som IKKE skader eller etterlater noen som helst spor på fortet. Et alternativ kan være å bruke parafinlamper, men vet ikke hvor realistisk dette vil bli.

Vi ønsker å gjenskape et miljø hvor vi viser tyskerene liv og leven på et kystfort. Da trenger vi å sette inn noen møbler og rekvisita. Dette vil heller ikke ødelegge eller skade fortet. Vi kommer nok ikke til å la det stå ubevoktet, men sette det opp de dagene vi skal filme.

Alt vi gjør der ute vil være av midlertidig art og alt tas selvfølgelig ned igjen, utenom malingen da.

Vi har ikke på noen som helst måte tenkt å vandalisere, skade, endre eller ødelegge noe som helst der ute, det er jo en fantastsisk flott plass som er verdt å bevare. Synd at kommunen ikke har gjort noe for å forhindre at det forvitrer fullstendig...

Alexander
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

....Feks. inne i kommandobunkeren er det masse tagging...
Ja, det er jo det forsåvidt, men jeg må si det er synd om veggen inne i kommandobunkerens observasjonsrom blir overmalt.
Her har mange besøkende de siste 65 årene risset navn og årstall inn i veggen, og spør du meg så er det synd om noe slikt forsvinner under et lag med maling...

Personlig liker jeg at et kystfort fremstår autentisk og akkurat slik det er. Det er 65 år siden det ble fraflyttet og da liker jeg at det ser slik ut også.
Selvfølgelig går det an å rydde adkomst og slikt, men å male veggene blir litt feil for meg. Eventuelt kan jo innendørs scener skytes på et sett en helt annen plass, slik at de helt store inngrepene ikke blir gjort på Syre. Bare en tanke, og helt personlige meninger...

Men for all del Alexander, jeg ønsker dere all lykke til med prosjektet, og håper dere kommer i havn med søknad og finansiering.
Et flott initiativ som fortjener en lykkelig slutt...


Mvh.
Kai
Attachments
Signaturer på veggen i kommandobunker.
Signaturer på veggen i kommandobunker.
- sign.jpg (408.28 KiB) Viewed 127 times
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

AlexanderKristiansen wrote:Husk at dette er på et meget tidlig planleggingsstadie, fint om dere ikke går rett i strupen på meg allerede nå.

Med skrot og rask mener jeg feks. trappeoppganger som er delvis fyllt igjen med stein. Hvis vi skal filme en realistisk scene hvor noen går opp en trapp kan det vel neppe ligge en haug med steiner der? Inne i bunkersene er det også en del støv/jord/stein som må ryddes ut. Klippe gresset der det var naturlig slitt osv.

Hele poenget med å "pusse" opp er jo å få det til å fremstå som 1940, uten å renovere hele anlegget. Jeg antar, på grunnlag av befaringen sist vi var der, at bunkersene var malt hvit innvending. Mange rom så hvitmalte ut. Vitsen med å male bunkersene innvendig vil da være å få dem til å fremstå som 1940-45. Dette kan vel neppe sidestilles med vandalisme, da vi kun er ute etter å få det til å fremstå som "nytt". Feks. inne i kommandobunkeren er det masse tagging. Er det ikke enig at det er vanskelig å skape realistisk scener der ute hvis en har masse tagging på veggene?

Både for å få nok lys til å filme og for å få det til å fremstå som realistisk, må vi lage en provisorisk belysningsordning hvor vi midlertidig strekker noen kabler for å gi strøm til noen enkel lyspærer, drevet av et aggregat. Dette vil være inngrep som IKKE skader eller etterlater noen som helst spor på fortet. Et alternativ kan være å bruke parafinlamper, men vet ikke hvor realistisk dette vil bli.

Vi ønsker å gjenskape et miljø hvor vi viser tyskerene liv og leven på et kystfort. Da trenger vi å sette inn noen møbler og rekvisita. Dette vil heller ikke ødelegge eller skade fortet. Vi kommer nok ikke til å la det stå ubevoktet, men sette det opp de dagene vi skal filme.

Alt vi gjør der ute vil være av midlertidig art og alt tas selvfølgelig ned igjen, utenom malingen da.

Vi har ikke på noen som helst måte tenkt å vandalisere, skade, endre eller ødelegge noe som helst der ute, det er jo en fantastsisk flott plass som er verdt å bevare. Synd at kommunen ikke har gjort noe for å forhindre at det forvitrer fullstendig...

Alexander
De steinene i trappegangene opp fra bunkersene kan du gjerne forsøke å fjerne .Men pass på helsa di ,mange av steinene som er veltet ned veier et par hundre kilo .
Veggene inne i kommandobunkerens observasjonsrom (på HKB syre) er det bedre å dekke til med hvitmalte papp plater eller lignende fremfor å male over med maling direkte på betongen .
Med hvitmalte papp plater så vil det se autentisk ut samtidig som historien (taggingen,signaturene)bevares for ettertiden. PDT_Armataz_01_29
Mvh Henning Dalsvåg
AlexanderKristiansen
Posts: 9
Joined: 30 Oct 2010 2:50

Godt forslag, Henning, takk skal du ha!

Målsetningen vår er å gjenskape et levende fort uten å sette varige spor etter oss. Løsningen med hvitmalte papp-plater var fin og vil sikkert fungere fint, uten å dekke inskripsjonene på vegene :-)

Alexander
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

AlexanderKristiansen wrote:Godt forslag, Henning, takk skal du ha!

Målsetningen vår er å gjenskape et levende fort uten å sette varige spor etter oss. Løsningen med hvitmalte papp-plater var fin og vil sikkert fungere fint, uten å dekke inskripsjonene på vegene :-)

Alexander
:bra:
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

AlexanderKristiansen wrote:Godt forslag, Henning, takk skal du ha!

Målsetningen vår er å gjenskape et levende fort uten å sette varige spor etter oss. Løsningen med hvitmalte papp-plater var fin og vil sikkert fungere fint, uten å dekke inskripsjonene på vegene :-)

Alexander
Når det gjelder fjerning av ned veltede steiner i trappeoppganger så lurer eg på
hvilke av trappene som er mest aktuelle i forbindelse med filmsekvenser .
Eg blir gjerne med ut til fortet og hjelper til med å fjerne steiner som blokkerer trappeganger og lignende .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

AlexanderKristiansen wrote:
Natter wrote:Nå har man sikkert ikke lagt ned så mye arbeid i detaljene på en testfilming (mtp. utstyr, moderne armbåndsur ol.), men er plasseringen av fallskjermjegere fra Luftwaffe på et Hærbatteri gjort bevisst?
Regner med at fasilitetene (bunkere og nedgrodde omgivelser) vil få en "touch-up" med CGI i det endelige resultatet (mye av landgangscenen var formodentlig konstruert)?
Siden dette er en testfilm, er ikke kravet til detaljer veldig høyt. I utgangspunktet er det bare de som skal vurdere søknaden vår som skal se filmen, men pga. stor interessse har vi gjort filmen offentlig.

Fallskjermejegere på Syre er mer en tilfeldighet. Korrekt uniform vil være Heer og det vil utelukkende være Heer-uniformer vi bruker i de ferdige scenene fra Slaget i Normandie. Hovedpersonen har tjenestegjort på østfronten i SS Wiking og i SS Nordland så i resten av filmen kommer han til å gå i SS-uniform.

Landskapet i Normandie er også mye grønnere og slakere enn det kupperte og steinete landkspapet på Syre. Det har vi en stor jobb å gjøre. Kommer nok til å bruke mye greenscrenn og bytte ut landskapet rundt dem.

Men Syre vil fungere utmerket som en kuliss i filmen. Vi håper vi får lov av grunneieren til å pusse opp fortet litt og gjøre det levende igjen. Rydde skrot, steiner og støv, legge inn belysning, male innvendig, sette inn kontorpulter, stoler, senger osv.
Det som er viktig er at områdene er ryddet og fremstår mest mulig "rene" og ikke forfalne, feks. med masse steiner i løpeganger og trapper.
Kansje du skulle tatt deg et besøk ut til HKB 1/978 Skudenes (du finner fortet i listen).På dette fortet øst for falnes kirke er der ikke blitt utøvd fullt så mye hærverk som ute på syre d.v.s steiner i løpeganger etc.
Mvh Henning Dalsvåg
AlexanderKristiansen
Posts: 9
Joined: 30 Oct 2010 2:50

Henning Dalsvåg wrote:
AlexanderKristiansen wrote:Godt forslag, Henning, takk skal du ha!

Målsetningen vår er å gjenskape et levende fort uten å sette varige spor etter oss. Løsningen med hvitmalte papp-plater var fin og vil sikkert fungere fint, uten å dekke inskripsjonene på vegene :-)

Alexander
Når det gjelder fjerning av ned veltede steiner i trappeoppganger så lurer eg på
hvilke av trappene som er mest aktuelle i forbindelse med filmsekvenser .
Eg blir gjerne med ut til fortet og hjelper til med å fjerne steiner som blokkerer trappeganger og lignende .
Hei Henning og tusen takk for tilbudet om å være med å rydde, en ekstra hånd vil garantert komme godt med.

Takk også til forslagene om HKB 1/978 Skudenes og Ogna/Sirevåg, skal sjekke disse opp.

Husk at vi har en felles interesse her - HISTORIEN. Mitt fokus er ikke å ødelegge eller vandalisere, men å fremstille historien slik den en gang var.

Og det kunne aldri falle meg inn å male over de originale tyske inskripsjonene, de må jo selvfølgelig bevares!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

AlexanderKristiansen wrote:Hei Henning og tusen takk for tilbudet om å være med å rydde, en ekstra hånd vil garantert komme godt med.
Ja, da får du ihvertfall fått en som liker steinarbeid med på laget Alexander :bra:

Tror det mangler et par steiner rundt R636'en om det blir et aldri så lite overskudd (ref. foto) PDT_Armataz_01_29

Lykke til med filmprosjektet
:gutta:
mvh
KOS
Attachments
R636 Befehlsstand für Heeresküstenbatterie
R636 Befehlsstand für Heeresküstenbatterie
Kommandoplass 2.jpg (73.01 KiB) Viewed 117 times
R636 Leitstand für Heeresküstenbatterie
R636 Leitstand für Heeresküstenbatterie
Kommandoplass 3.jpg (50.23 KiB) Viewed 117 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “ROGALAND”