Filmprosjekt

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

AlexanderKristiansen
Posts: 9
Joined: 30 Oct 2010 2:50

Hei!

Har lest med stor interesse på dette forumet. Utrolig mye nyttig informasjon, flotte bilder og hyggelige, hjelpsomme folk :-)

Jeg jobber i Filmavdelingen AS som er et seriøst produjsonsselskap som holder til på Bryne. For tiden jobber jeg med et kortfilmprosjekt som involverer andre verdenskrig og kystfort. Prosjektet er i en tidlig fase og vi jobber nå med et forprosjekt. Jeg håper at noen her inne kan hjelp meg med 3 følgende ting:

- Tips om kulisser til innspilling av scener med bunkers, OP, kanonstillinger, luftvernskyts og mg-stillinger. Jeg har selv gjort en befaring på Fjøløy fort som var veldig nyttig og har også fått tips om Syre og Hagland Festning. Det som er viktig er at områdene er ryddet og fremstår mest mulig "rene" og ikke forfalne, feks. med masse steiner i løpeganger og trapper. Mye kan rettes i 3D.

- Hvis noen har uniformer, våpen eller har lyst til å være med som statister er vi også svært interessert i å komme i kontakt med dere. Vi skal gjøre noen testopptak sannsynligvis den 13 eller 14. november og trenger da noen som kan stille opp i uniform med våpen, eller å låne uniform + våpen. Vi trenger bare 2-4 personer for å gjøre testopptakene.

- Vi er også svært interessert i å komme i kontakt med miljø eller personer som driver med reenactment fra andre verdenskrig. Eller kanskje du bare kjenner til noen? Send meg en PM! Vi kommer til å filme en del actionfyllte scener og kommer til å trenge folk, både i tyske og US-uniformer.

Håper det finnes noen ivrige sjeler der ute som synes at et filmprosjekt høres kult ut. All hjelp verdsettes svært høyt!

--

Med vennlig hilsen
Alexander Kristiansen
alexander@filmavdelingen.no
Tlf: 47 39 49 55
www.filmavdelingen.no
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Det er vel bare å ta med seg kamera ut til Syre en dag - der er det endel som leker seg allerede...
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=2642
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Vet ikke helt hva du ser for deg å spille inn, men vil påstå at det nærmeste anlegget dere har med utgangspunkt på Bryne, som ville passet greit for en filminnspilling ville vært Ogna/Sirevåg.
Her er et nesten komplett anlegg med hundrevis av meter med tunneler å boltre seg i :-)
Er ikke mange bilder herfra på forumet, men ligger et knippe her:
http://news.webshots.com/album/232308472vFUJJb

Fjøløy fremstår heller som et "kald krig" sted enn et tysk kystfort, og det meste av det man ser der ute er enten etterkrigs eller tildels kraftig modifisert.
Kanskje greit som inspirasjon, men skal man ha en troverdig ww2 kulisse så synes jeg personlig ikke det blir riktig sted...
All hjelp verdsettes svært høyt
Får si fra om du trenger "kjentfolk" på befaring hvis dere vil sjekke ut lokalitetene på Ogna/Sirevåg, men jeg stiller helst i sivilt antrekk :wink:

Mvh
Erik E
AlexanderKristiansen
Posts: 9
Joined: 30 Oct 2010 2:50

Hei Natter: Ja, det er det som er planen, men vi er alltid åpne for andre lokasjoner å filme på. Det kommer helt sikkert ikke til å være kun ett sted, men flere. Ett sted har kanskje den råeste kommandobunkeren, et annet sted har kanskje bedre MG-stillinger, oppholdsrom, korridorer osv. Feks så er kanonene på Ny Hellesund utrolig bra, samt den på

Erik E: Tusen takk for tipset! Det var mange flotte bilder der ute. Fin "Leitstand", men det finnes jo mange ganske like. Likte korridorene, trappegangen og området generelt. Fyllt med tyskere i tidsriktige uniformer og våpen kan dette bli et troverdig opptakssted. Tar kontakt med deg hvis vi skal ut dit.

Vi er fremdeles på jakt etter uniformer, våpen, statister, tips, lokasjoner så bare post her eller send meg en PM. Spesielt folk som driver med re-enactment. Alle forslag mottas med stor takk!

Alexander
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Stæsj, dvs uniformer osv har i alle fall Furuborg i Kr.sand. Tror han har nok til en middels tysk hær
AlexanderKristiansen
Posts: 9
Joined: 30 Oct 2010 2:50

overland53 wrote:Stæsj, dvs uniformer osv har i alle fall Furuborg i Kr.sand. Tror han har nok til en middels tysk hær
Konge! Hvem er Furuborg?

Alexander
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Leier ikke Filmparken på Jar ut uniformer?

Mvh
Jan
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Konge! Hvem er Furuborg?
Bjørn Furuborg i Kristiansand, kanskje en av norges største samlere skal man tro NRK. Furuborg har jobbet mye med filmproduksjoner selv oppigjennom tidene, så hvis dere reiser til Lista, så er han sikkert med og viser vei :wink:

Erik
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ser ut som Vigdel og Karmøy ble valgt:

http://www.aftenbladet.no/bildegallerie ... 290001.ece
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hmmmmm....

Tysk våpen, amerikansk hjelm og norsk uniform?
Et salig rotihop? hehe...

Kai
Attachments
hmmmmmm.jpg
hmmmmmm.jpg (168.01 KiB) Viewed 235 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Blir filmtittelen "Redd menig Olsen" ? :wink:
Mvh
Tormod
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Som nevnt i første post er dette et testopptak og er neppe representabelt for det ferdige resultatet :wink:

Erik
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Og der var Aftenbladet oppdatert:
Vi er klar over at våpnene og andre ting er feil. Men dette er bare en testfilming vi ikke bruker så mye ressurser på. Alt blir riktig på filmen, sier regissør Alexander Kristiansen (39) fra Filmavdelingen AS på Bryne.
Interessant nok ser det via debattforumet på Aftenbladet ut til at filmen skal handle om en utvandret Karmøymann som vervet seg i US army og deltok i Normandie.

Erik
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Håper det ferdige resultatet blir bra, for med ressursene som finnes her inne og der ute, så er det ihvertfall ingen grunn til å drite seg ut på feil våpen og uniformer.

Lykke til :bra:

Kai
AlexanderKristiansen
Posts: 9
Joined: 30 Oct 2010 2:50

Vi i Filmavdelingen jobber med et filmprosjekt og har tatt noen testopptak som skal følge med en søknad om støtte fra et filmfond. Den ene dagen var vi ute og filmet på Syre, her kan dere se sluttresultatet:

http://vimeo.com/17393665
Post Reply

Return to “ROGALAND”