HKB 8./978 Jederens Rev

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Revtangen
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2009 19:29
Location: Klepp

Hei
I 2005 hadde Erik E noen innlegg på axis forum vedrørende fortet på Reve. Det var da vedlagt et engelsk "spionkart" som vel ikke var helt i samsvar med faktiske forhold. Det var også bilder av min bunkers nr 3. Eg har også nr 21 og ytterligere en uten nummer på min eiendom. Av gamle erstattningsdokument fra krigen fremgår at det ble bygget 5 brakker, 3 "store" bunkers og en liten på mitt småbruk (20 mål) som ligger i bakkant av kanonene. Brakkene og store bunkers har eg kontroll på men hvor var den minste ?.

Er det noen som kjenner til om det finnes tyske kart over 8/978 ?.

Midt på 70 tallet ble noen bunkers fjernet i forbindelse med et santak vegvesenet hadde rett sør for min eiendom. Det kom da frem et haleparti og rester av en vinge fra et tysk fly. Restene var brukt som fyllmasse rundt bunkersene.

Hilsen

Jan Scheie
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Kan ikke bidra med opplysninger, men ligger ved noen flyfoto fra Norge i bilder der man ser noen av stillingene.
Lurte på hvor kanonstillingene var. Var de der jeg har markert med ??
mvh
Paul S.
Attachments
JR.jpg
JR.jpg (167.66 KiB) Viewed 1095 times
JRb.jpg
JRb.jpg (164.8 KiB) Viewed 1095 times
JRc.jpg
JRc.jpg (184.54 KiB) Viewed 1095 times
Revtangen
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2009 19:29
Location: Klepp

Hei
Bruket mitt ligger øverst på øvre bildet. Brakkeleiren låg på marken øst for boligen min. Kanonstillingene låg på marken rundt gårdsbruket øst for det midtre bildet (øst for pilene dine). Bolighuset rett nord for min bolig vest for vegen er bygget på den ene stillingen.
Viderø luftfoto fra 1954 viser endel bedre med betongfundament inntakt på 2 av disse. Vet ikke helt om det er lov å legge disse ut på nettet ?.
Har også noen bilder fra krigen og rett etter.
Spennende med metallsøker. Ligger fortsatt fenghetter, minetennere, patronhylser, skarp ammo, rester av skipsmodeller, mynter etc i pløyelaget. Fikk forøvrig et fint minekart fra statsarkivet i Stavanger som viser mineområdet rundt leiren (helt ned til orrevatnet), men byggene var ikke angitt i detalj. Det er vel ikke lov å legge ut disse ?
Det som er spennende å vist, er om tyskerene hadde komplette tegninger over fortene under krigen og om disse er tatt vare på ?. Fortet her ble ikke brukt av norske styrker etter krigen.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Revtangen wrote:Hei
Bruket mitt ligger øverst på øvre bildet. Brakkeleiren låg på marken øst for boligen min. Kanonstillingene låg på marken rundt gårdsbruket øst for det midtre bildet (øst for pilene dine). Bolighuset rett nord for min bolig vest for vegen er bygget på den ene stillingen.
Viderø luftfoto fra 1954 viser endel bedre med betongfundament inntakt på 2 av disse. Vet ikke helt om det er lov å legge disse ut på nettet ?.
Har også noen bilder fra krigen og rett etter.
Spennende med metallsøker. Ligger fortsatt fenghetter, minetennere, patronhylser, skarp ammo, rester av skipsmodeller, mynter etc i pløyelaget. Fikk forøvrig et fint minekart fra statsarkivet i Stavanger som viser mineområdet rundt leiren (helt ned til orrevatnet), men byggene var ikke angitt i detalj. Det er vel ikke lov å legge ut disse ?
Det som er spennende å vist, er om tyskerene hadde komplette tegninger over fortene under krigen og om disse er tatt vare på ?. Fortet her ble ikke brukt av norske styrker etter krigen.
Det ligger en opptegning av området i denne tråden på axishistory-forumet.
--
Tommy
Revtangen
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2009 19:29
Location: Klepp

Hei
En av kanonene stod igjen etter krigen. Denne ble flyttet ned i skogen ved Orrevatnet etter krigen. Det er der bildet er tatt.

(Da var bildet rett vei).


Hilsen

Jan Scheie

Kanon Reve 1.jpg
Kanon Reve 1.jpg (70.08 KiB) Viewed 975 times
Last edited by Revtangen on 25 Jun 2011 20:47, edited 1 time in total.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Revtangen wrote:Hei
En av kanonene stod igjen etter krigen. Denne ble flyttet ned i skogen ved Orrevatnet etter krigen. Det er der bildet er tatt.

(Så får vi håpe at vedlagte bildet følger med)

Hilsen

Jan Scheie

Kanon Reve.jpg
Du glemte å snu bildet før du la det ut ...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kjempeflott bilde Jan! Utrolig morsomt med slike bilder.

Nå som dette HKB'et har fått sin egen tråd, så hadde det jo vært kjempeflott om Erik E kunne lagt inn kartet og bildene her, som han i sin tid la ut på axisforumet .

PDT_Armataz_01_18

Kai
Revtangen
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2009 19:29
Location: Klepp

NR 3.
Noen bilder fra bunkers nr 3.

Hilsen

Jan Scheie
Attachments
Trapp ned til bunkers.
Trapp ned til bunkers.
Bunkers nr 3 01.jpg (171.08 KiB) Viewed 976 times
Inngang. "Ytterdør" mangler. Skytterluke strategisk plassert.
Inngang. "Ytterdør" mangler. Skytterluke strategisk plassert.
Bunkers nr 3 02.jpg (106.63 KiB) Viewed 976 times
Indre inngang. Dør mangler.
Indre inngang. Dør mangler.
Bunkers nr 3 03.jpg (76.13 KiB) Viewed 976 times
Innerside av skytterluke og inngangsdør.
Innerside av skytterluke og inngangsdør.
Bunkers nr 3 04.jpg (109.3 KiB) Viewed 976 times
Indre vegg med luftesjakt ut.
Indre vegg med luftesjakt ut.
Bunkers nr 3 05.jpg (126.62 KiB) Viewed 976 times
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Fine bilder! Utrolig hva som finnes rundtomkring.

Ser ut som godt bevarte anlegg. Flott at de befinner seg på privat område, så de ikke blir ramponert. :)
Revtangen
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2009 19:29
Location: Klepp

Nr 21 og Nr XX.
Vedlegger bilder av nr 21 og en tilsvarende uten nr ved siden av som også befinner seg på min eiendom. Disse har inngang på langveggen, innvendige mål 5,4X3,2 meter med høyde på 2 meter på midten. Helstøpt (uten "bølgeblikkforskaling") med buet tak. Forøvrig fulle av metallskrap fra nyere tider. Trappenedgangen hadde orginalt skråtak med tjærepapptekking.

Disse ligger like ved bolighuset mitt (Nr 7 med uthus nr 4) i nordre enden av skyttergraven på Erik E sitt kart på Axis forumet (link lenger oppe i tråden). Litt spesielt at skyttergraven var inntegnet på min eiendom. Har ikke funnet strukturendring i bakken i dette området som tilsier nedgravd skyttergrav. Rundt bolighuset ble det forøvrig anlagt en jordvoll som dannet en form for "skyttergrav" bygget over bakkenivå. Dette kan vel også ha blitt brukt ved nr 21 også. I kjellern på bolighuset var det bomberom. Taket var forsterket med tømmerstokker mellom bærebjelkene og ekstra støttevegger med kraftig plank. Tyskerne tok først 2 etasje i boligen og senere hele huset slik at familien min måtte flytte fra stedet.

For nr 21 knytter det seg en trist historie. Under opprydding rett etter krigens slutt ble en ung tysk soldat funnet død i denne bunkersen. Han hadde tatt sitt eget liv. Det ble den gang sagt at han hadde hørt nytt hjemmefra om store ødeleggelser på hjemstedet og frytet at det ikke var noe å vende tilbake til.

Hilsen

Jan Scheie
Attachments
NR 21 nærmest med "tvilling" bortenfor.
NR 21 nærmest med "tvilling" bortenfor.
Jederensrev nr 21 002.jpg (163.74 KiB) Viewed 831 times
NR 21
NR 21
Jederensrev nr 21 001.jpg (189.54 KiB) Viewed 831 times
NR XX
NR XX
Jederensrev nr 21 003.jpg (193.54 KiB) Viewed 831 times
Merking fortsatt synlig.
Merking fortsatt synlig.
Jederensrev nr 21 004.jpg (130.77 KiB) Viewed 831 times
Revtangen
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2009 19:29
Location: Klepp

Paul S lurte på hva stillingene som han markerte med ??? på et kart litt lenger opp i tråden var for noe. Forsvaret hadde bombefelt på Reve etter krigen. Dette lå litt lenger sør for fortet. Dei stillingene som er merket med ??? var også i bruk av forsvaret etter krigen i forbindelse med skyteøvelser der det ble skutt på slepemål som blei slept etter fly.

Jan Scheie.
Revtangen
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2009 19:29
Location: Klepp

Bildet viser båt modeller funnet i området der brakkeleiren på kystfortet lå under krigen. Det skal ha vore mange slike modeller her på fortet, også større ifølge eldre personer som husker dette fra rett etter krigen. Var dette vanlig inventar på kystfort ?. Hva ble disse brukt til ?. Finnes det noen linker på nett som viser til slike modeller ?. Alle ser ut til å være av ulik type.
Attachments
Rester av modeller funnet på kystfortet ca 5 cm lange.
Rester av modeller funnet på kystfortet ca 5 cm lange.
IMG_0834.JPG (1.81 MiB) Viewed 500 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Revtangen wrote:Bildet viser båt modeller funnet i området der brakkeleiren på kystfortet lå under krigen. Det skal ha vore mange slike modeller her på fortet, også større ifølge eldre personer som husker dette fra rett etter krigen. Var dette vanlig inventar på kystfort ?. Hva ble disse brukt til ?. Finnes det noen linker på nett som viser til slike modeller ?. Alle ser ut til å være av ulik type.
Disse ble brukt baade til plotting paa kartbord, planlegging av tokt og opplaering (identifisering) - foerst og fremst hos Luftwaffe, men det er vel ikke umulig at de ogsaa ble brukt ift opplaering/id paa kystbatterier ogsaa (kjekt aa vite om man skyter paa venn eller fi).

Soek paa "wiking" modellbaater paa nettet (diverse samlerforum som wehrmacht-awards ol) har ogsaa egne traader paa disse.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Revtangen
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2009 19:29
Location: Klepp

Takk for tipset. 1163 Wiking treff på Ebay Germany som eg må studere. Nå er det bare å finne ut av dette med litt større modeller. Tyskerne tok først en etasje i bolighuset mitt og senere hele huset slik at familien min måtte flytte fra stedet litt ut i krigen. Det var her i huset at det ble funnet mange båt modeller under oppryddingen rett etter krigen ifølge eldre personer her ifra.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Gravde frem mye paa disse for en tid tilbake, men har ikke tilgang til dette naa. Her er i alle fall litt info fra Wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wiking_Modellbau

Som sagt finner du mer paa ymse fora, bla det jeg nevnte ovenfor hvor jeg stilte spoersmaal paa samme tema i fjor (modellbyggerforum kan ogsaa vaere en god kilde til info om dette).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “ROGALAND”