Tyske Kystfort ved Haugesund

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KRE wrote:Praktfull plakat. Men den inneholder noen feil.

Festung Bergen. Opplysningen på plakaten øverst til høyre om Haakonsvern som marinebase i Bergen er feil. Denne marinebasen eksisterte ikke under krigen men ble gradvis tatt i bruk fra 1960. At det var marinebase i Bergen under krigen er riktig nok, men det var Marineholmen som er riktig navn og denne lå inne i selve byen. Den var i virksomhet fram til Haakonsvern ble innviet som marinestasjon tidlig på 1960 tallet.

Også opplysningene om Flesland er feil. Denne flyplassen eksisterte ikke under krigen men ble anlagt i 1950 årene hvor NATO var involvert og bekostet mye av utgiftene. Flesland flyplass ble dermed tatt i bruk i annen halvdel av 1950 årene.

Ellers er opplysningene om Herdla flyplass riktig. Den ble anlagt av tyskerne under krigen.

Du har helt rett og det er en gammel versjon som ble liggende inne og alt dette er rettet i den endelige utgaven. Jeg har slettet bildet med den føsrte versjonen som ble lagt ut for kommentar.
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

hei gutter, vi tenkte oss til haugesunds området og kikke i bunkerser i påsken.. og da hadde jo dette kartet her vert av STOR interesse. :-)
Hvor kan jeg se kartet her på forumet?
Og så syns jeg og det var kjedelig at arquebus museet var stengt i påsken... :sur:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Her er et kart til bruk på Kystfort Forum.

Kartet selges på Arquebus i A2 format for de som er interessert, ta turen innom mellom 1. mai og 31. august eller send en mail til museet.

post@arquebus.no
Attachments
Kystfortkart for Kystort Forum.jpg
Kystfortkart for Kystort Forum.jpg (306.62 KiB) Viewed 271 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Her er et kart til bruk på Kystfort Forum.
Det var en fin gest Arquebus :bra: (kjapt svaret også - så da burde påsketuren være reddet !)


mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:
Arquebus wrote:Her er et kart til bruk på Kystfort Forum.
Det var en fin gest Arquebus :bra: (kjapt svaret også - så da burde påsketuren være reddet !)

Dere har det vel for salg ferdig innrammet også ?

mvh
KOS

Takk for det KOS, det er greit å ha dette ute på forumet, og jeg hadde en gang intensjoner om å legge inn det ferdige produktet. Kanskje vi skulle hatt en passe størrelse av dette i begynnelsen av Haugalandet eller en annen tråd for en oversikt for de som er interesert?

På Arquebus selges disse i A2 i grei papirkvalitet enten innrammet eller i pappsylinder (rullet)

De kan sendes i A2 format på rull for 200.- pluss kr. 75.- i embalasje og porto som brev.

Alternativt selges de i A2 format ferdig innrammet for kr. 400.- som må hentes på museet.

Det er på sin plass å tekke Erik Hårberg for innsatsen med denne plakaten. Det startet med at vi vant noen timer med grafisk produksjon på Kystfort auksjonen til støtte for Heinkel 111 prosjektet. Det ble en del mer utav det og til slutt synes vi dette ble en grei oversikt av kystfort mellom Boknafjorden og Selbjørnsfjorden.

Plakaten ble egentlig laget i en vannvittig høy opløsning og er laget i 2 meters høyde for den nye avdelingen for kystartilleri ved Arquebus.

Kanskje noen har noen bilder å legge ut fra den nye avdelingen?
Attachments
Kystfortkart for Kystort Forum.jpg
Kystfortkart for Kystort Forum.jpg (549.85 KiB) Viewed 209 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Flott plakat som jeg kommer til å plukke opp så snart jeg får somlet meg en tur til Haugesundsområdet...

Tillater meg et par små merknader som evt. kan vurderes til neste opplag:
* Under "STATUS PR. MAI 1945" i 2. setning står det "forsvarar" - skal formodentlig være "forsvar"?
* Under "Tysk minelegging", siste ord i 2. linje: Skal det vel være "og", ikke "å"?
* "Oppsamlingsplass for båter" klinger ikke helt bra: Her snakker vi vel primært om skip eller fartøy? (tilsvarende under "Konvoiruter").
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Relevante kommentarer Natter som vi skal ta med oss.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

En siste merknad, som vi har vært inne på før Arquebus, er at 'Fiskåvann' har havnet 4 kilometer for langt nord på dette kartet.
Greit å få med så ikke folk leter forgjeves på Hauge :)

Et flott kart som henger på veggen min her jeg sitter :bra:
* Under "Tysk minelegging", siste ord i 2. linje: Skal det vel være "og", ikke "å"?
'Å' er riktig...

Kai
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

bactuz wrote:
* Under "Tysk minelegging", siste ord i 2. linje: Skal det vel være "og", ikke "å"?
'Å' er riktig...
Ok, da er det åpenbart andre grammatikkregler i dag enn da jeg gikk på skolen (basert på det dagens unge knoter ned, er det åpenbart ingen regler lenger... PDT_Armataz_01_18 ).
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Natter wrote:
bactuz wrote:
* Under "Tysk minelegging", siste ord i 2. linje: Skal det vel være "og", ikke "å"?
'Å' er riktig...
Ok, da er det åpenbart andre grammatikkregler i dag enn da jeg gikk på skolen (basert på det dagens unge knoter ned, er det åpenbart ingen regler lenger... PDT_Armataz_01_18 ).
Hehe.... Samme regler som har vært i alle år. Det er nok bare du som ikke fikk dem helt med deg :)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

bactuz wrote:
Natter wrote:
bactuz wrote:
* Under "Tysk minelegging", siste ord i 2. linje: Skal det vel være "og", ikke "å"?
'Å' er riktig...
Ok, da er det åpenbart andre grammatikkregler i dag enn da jeg gikk på skolen (basert på det dagens unge knoter ned, er det åpenbart ingen regler lenger... PDT_Armataz_01_18 ).
Hehe.... Samme regler som har vært i alle år. Det er nok bare du som ikke fikk dem helt med deg :)
Nja, jeg husker også ha lært de samme grammatikkreglene som Natter tilbake i barneskolen, men har derimot fått med meg at det ikke er slik lenger.
--
Tommy
Post Reply

Return to “ROGALAND”