HKB 66./977 Vikene

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Bra filming. Kjekt å se fortet fra fugleperspektiv.
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

I løpet av runden på Karmøy ble det også en tur innom Vikene i Kvalavåg. Her har det skjedd mye med kommandobunkeren, selv om jeg ikke hadde gleden å se den fra innsiden. Ellers er fortet spredd over flere knauser her og der og bebyggelsen er virkelig spist seg godt inn i området. Jeg var i dialog med en nabo i forhold til å komme inn og se de to luftvernstillingene på de to toppene inne på den gamle "bilskroten". Men herregud for en negativ person. Han er heldigvis ikke grunneier for der kommandobunkeren står (etter å sett på bildene i tråden om oppussingen av kommandobunkeren), for han ønsket hele fortet, kommandobunkeren, rett og slett rubbel og bit jevnet med jorden!

Jeg har lagt ut 429 bilder og skrevet litt om turen som vanlig her:

https://www.kak.net/2019/06/27/vikene-kystfort/
Attachments
vikene1.jpg
vikene1.jpg (287.17 KiB) Viewed 91 times
vikene2.jpg
vikene2.jpg (334.87 KiB) Viewed 91 times
vikene3.jpg
vikene3.jpg (311.56 KiB) Viewed 91 times
vikene4.jpg
vikene4.jpg (274.77 KiB) Viewed 91 times
vikene5.jpg
vikene5.jpg (257.85 KiB) Viewed 91 times
vikene6.jpg
vikene6.jpg (306 KiB) Viewed 91 times
vikene7.jpg
vikene7.jpg (248.43 KiB) Viewed 91 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Vikene har gitt oss mange spennende turer ... Ikke alt er funnet/registrert - og det skjer aldri 100% tenker jeg.
Arquebus m/venner har jobbet mye med 'restore' av kommandobunkeren, og snart får vi vel se resultatene håper jeg :sjef:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “ROGALAND”