Züg 66./977 Visnes

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

bactuz wrote:
Den ligger nord/nordvest for den nordligeste kanonen, men ikke så langt som ruinen, men den ligger i den fordypningen/myra som starter med ruinen og går sørover.... se bilde av ruin ( var en post for folk som driver med oløp(?) rett ved sia av treet)
Hehe... Steike godt forklart du PDT_Armataz_01_14

Ruinen du har tatt bilde av er forøvrig et toalett om vi kan kalle det det...

Ser ikke noe til den bunkeren din på bildet mitt heller som viser litt mer enn ditt gjør. Slengte på koordinatene til dassen så vet vi hvor vi er i verden ihvertfall.

Flott om du tar bilder som gjerne viser litt bakgrunn slik at det går an å orientere seg i terrenget.

Men kjempebra funn Eagle. Vi får ta turen innom imorgen, så skal jeg lære deg å sage... hehe...


Kai
Beklager bedre forklaring enn det der hadde eg ikke. Takk for koordinatene på dassen så ser en retningen hvertfall. Den ligger utenfor bilde ditt. når du sto på toppen av berget såg det bare ut som en bro over myra/fordypningen.
Ja vi får ta turen dit så får du lære meg :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:
Den ligger nord/nordvest for den nordligeste kanonen, men ikke så langt som ruinen, men den ligger i den fordypningen/myra som starter med ruinen og går sørover.... se bilde av ruin ( var en post for folk som driver med oløp(?) rett ved sia av treet)
Hehe... Steike godt forklart du PDT_Armataz_01_14
Ja, den satt så ei kula :nei:

ps. Fint om du kan legge koordinater i ASCII-tekst Kai, f.eks " 284955 6586102 " - jeg får tårer i øynene :? av å prøve å lese hva det står på bildene.
Les alt om de ENORME fordelene med Cut&Paste her http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=44&t=3768

Tar du i tillegg med "32 V 284955 6586102" er en raskt på stedet også i MapSouce(Garmin) for å orientere seg i forhold til andre 'turer'.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

OK.... Kanskje.

Skal vurderes. Lettere å paste et bilde inn i bildet enn å fysisk skrive ned en haug med tall.... hehe...
Vær glade for de koordinater dere får... PDT_Armataz_01_14
Er ikke alle som stiller med slikt.

Men forstår poenget og skal seriøst prøve å gjøre det skikkelig neste gang. 32 V øst nord - got it!

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Men forstår poenget og skal seriøst prøve å gjøre det skikkelig neste gang. 32 V øst nord - got it!
Takk :) Og forresten, har du ikke MapSource installert ?!?!? - da er det jo bare Cut&Paste ut derfra også... Ctrl-C / Ctrl-V 'hele dagen' ikke et tall å skrive feil :bra:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

KOS wrote:
bactuz wrote:Men forstår poenget og skal seriøst prøve å gjøre det skikkelig neste gang. 32 V øst nord - got it!
Takk :) Og forresten, har du ikke MapSource installert ?!?!? - da er det jo bare Cut&Paste ut derfra også... Ctrl-C / Ctrl-V 'hele dagen' ikke et tall å skrive feil :bra:

KOS
Nei, har faktisk ikke det.... Kan jo ikke med denne gps'en min i det hele tatt jeg, så jeg tar bare bilde av koordinatene jeg når jeg står i en stilling. Largrer jo punktet også da, men jeg tror du må lære meg dette her... Må jo være enklere det.

Jeg får ta meg en tur opp til deg en dag og ta med gps og gitar, så spiller vi oss i godt humør igjen... :bra:

Kai
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Hei KOS
Kan du ikke bare slette alt fra der eg la inn det bilde å resten..
Ble så mye bare for et enkelt bilde. så eg velger å fjerne det. Så kan heller noen med gps utstyr gå å ta bilde av den. For da får dere koordinater å det der.(er sikkert bilde av den her alikevel, bare uten det treet i veien.....)
For vanligvis klarer eg å plassere ting i forhold til hverandre på et kart. Men dette område klarte eg ikke det på..
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei EW,

med 'koordinatfoto'(?) fra 'koordinat-koordinatoren' fant jeg ut hvor det var. Denne var ny for meg også. Ofte så snubler en over 'ting' bare ved å gå en ennen vei enn sist.

Flott du fant denne - kikket du inn i den, en liten hule ?

Det kommer snart nye bilder derfra har jeg på følelsen :)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

med 'koordinatfoto'(?) fra 'koordinat-koordinatoren' fant jeg ut hvor det var.
Hahahaha.... koordinat-koordinatoren, det er vel meg du refererer til her... hehe... ;)

Ble ingen tur til Visnes idag så mulig det drøyer litt med nye bilder herfra. Men klart vi må ut og kikke en dag.


Kai
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Hei.
da prøver eg igjen med bilder fra denne bunkeren. Fant og to nærforsvarstillinger. Har og bilde og plassering av disse.
Bunkeren er ca 2 X3 M høyden inni er ca 2M
Den totale høyden er ca 2,56M, de vil da si at taket er ca 56cm tykt..
Bredden på veggen med døren i er på ca 58cm.
Attachments
Inngangen
Inngangen
ingang.jpg (72.15 KiB) Viewed 126 times
Inni bunkeren
Inni bunkeren
Inni bunker.jpg (133.92 KiB) Viewed 126 times
Her ser en plasseringen på bunkeren i forhold til det andre
Her ser en plasseringen på bunkeren i forhold til det andre
Oversikt over Bunk og mer.jpg (126.07 KiB) Viewed 126 times
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Her er nærforsvarstillingene eg fant på min tur i dag.
Skal dere sjekke ut disse på nært hold må dere klatre og slippe dere i fritt fall enkelte plasser :p Men før i tia ser det ut som det kan ha vært mer logiske veier her....
Attachments
oversikt
oversikt
Bunk,nær,nær.jpg (168.68 KiB) Viewed 126 times
Nærforsvar 1
Nærforsvar 1
Nær 1.jpg (173.39 KiB) Viewed 126 times
Nærforsvar 2
Nærforsvar 2
Nær 2.jpg (177.48 KiB) Viewed 126 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Bra Eagle!

Jeg ser du nyttet den fine søndagen ute i fin tysk natur ;) Godt jobba....

Kai
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Eg trur heller me seie Norsk natur misbrukt av av den tyske hærmakt...
Mvh Henning Dalsvåg
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

bactuz wrote:Bra Eagle!

Jeg ser du nyttet den fine søndagen ute i fin tysk natur ;) Godt jobba....

Kai
Ja det ble en fin søndag, måtte få litt b-vitamin, ble litt manko(men bare litt..) på det i går;) Takk for det Kai.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Fra et eBay-album jeg tror ikke ble solgt. Trolig pga. en nokså stiv utropspris på € 179,-

Anyway, er det noen som kjenner igjen hus og/eller omgivelser til sambands-sentralen "Funkstelle Visnes" ?


mvh
KOS
Attachments
Funkstelle Visnes
Funkstelle Visnes
Funkstelle(foto).jpg (54.18 KiB) Viewed 55 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Jeg kan ikke helt tenke meg hvor dette huset skulle stått....
Bakgrunnen ligner egentlig ikke på noe jeg husker fra Visnes og hus på en høyde med en vik i bakgrunnen og en tank på andre siden....
Jeg må melde pass her og si at egentlig ligner ikke dette Visnes i det hele tatt. Her må det litt lokal rekognosering til kjenner jeg.

Et kjapt søk på "funkstelle visnes" gir dette treffet....
Noe lenger nord.

Kai
Post Reply

Return to “ROGALAND”