Züg 66./977 Visnes

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Disse franske 3,7cm kanonene som nevnes kan være interessanne....
Ofte når man ser 3,7 cm KwK(f) så dreier det seg om tårn fra Renault panservogner.... Du skulle vel ikke ha ett noe sånn vel? :-)
Erik E wrote:- 1 stk Kwk.... Et lite mysterium her da denne ser ut til å ha vært mobil?
Men noen har sett PDT_Armataz_01_06
På Digermul høyden var der kanonstilling, der var fast bemanning av 10-15 soldater. De bodde i en brakke som lå på østsiden av høyden. I førstningen tok de seg inn i Halvard Visnes sitt hus. Den første kanonen ble tatt av en gammel fransk Renault-tanks som de kom kjørende med. Denne tanksen fikk motortrøbbel nederst i bakken til Visnesgarden og ble stående der lenge. Siden fikk de den opp til løen til Hogganviken, også der ble det motortrøbbel. De tok kanonen og tårnet og monterte det på Digermulhøyden. Hvor tanksen havnet til slutt vet jeg ikke. Der var svingbart tårn som kanonen var montert i. Denne kanon med tårn ble siden flyttet til Klubbodden (der som Magne Nilsen nå har bygget sitt hus). På Digermul fikk de en annen kanon som hadde gummihjul, og var av nyere dato.
Utdrag fra Nord-Karmøy Historielag: "Minefelt og sperringer".

KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Interessant historie fra Nord-Karmøy historielag KOS. Plassering av ett av disse pansertårnene må da ha vært noenlunde slik som på bildet nedenfor. På NiB ser det ut som det er ett eller annet der ute. Kanskje chassiset fra stridsvognene fremdeles er igjen der ute på gårdene et sted?
Attachments
Mulig plassering av Ft17 pansertårn i Visnes området
Mulig plassering av Ft17 pansertårn i Visnes området
FT17-Visnes.JPG (119.21 KiB) Viewed 448 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ja, har sett det på NiB, men det kan også være litt lenger sør(høyere) på høydedraget. Uansett ikke lange turen ut dit. Skogen er og interessant å ta en titt i, så jeg får få med JEI en dag så vi kan dekke mer.
Hva som finnes i låvene der ute er ikke godt å si - men det er jo nærliggende at reisverk er benyttet til å heise av tårn.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ring om du skal utover da KOS. Blir gjerne med jeg også om du orker selskapet... PDT_Armataz_01_18

Vil bare legge til at på Gulesider sitt kart-opplegg, så får vi nå faktisk "skråfoto" for Visnes-området.... Da kan du se ting fra øst, vest, nord eller sør. Litt greit for oss som leter etter ting i terrenget... Skråfoto er ikke så utbredt her i distriktet foreløpig, så jeg tenkte bare å nevne det. Visnes kan du nå altså se på skrått også.....
Attachments
Odden som Arquebus hadde avmerket på bildet sitt....sett fra vest...
Odden som Arquebus hadde avmerket på bildet sitt....sett fra vest...
visnes skrått.jpg (121.33 KiB) Viewed 410 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Da kan du se ting fra øst, vest, nord eller sør. Litt greit for oss som leter etter ting i terrenget...
Hvor er "Skog AV/PÅ" knappen :D

Joda, skal utover - har "mer" å gjøre der også PDT_Armataz_01_18

mvh
KOS
Last edited by KOS on 14 Dec 2008 21:17, edited 1 time in total.
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

KOS wrote:Hvor er "Skog AV/PÅ" knappen :D
Javel, da finner dere disse også. Det hjelper ikke med noen av/på-knapp for skogen, her trengs det motorsag. For på det første bildet her ligger stillingen, merket med rød sirkel, men det er så tett skog at den er vanskelig å fotografere. I bakgrunnen skimtes steinmurene til et dekningsrom for stillingen. Brakken øst for stillingen er også grei å finne, om en følger veien. Fire mindre ammunisjonsbunkere m.m. like ved, og en del nærforsvarsstillinger.
Attachments
Brakkeruinen 4,63x8,20 m, foto 17. juni 08
Brakkeruinen 4,63x8,20 m, foto 17. juni 08
012.JPG (67.71 KiB) Viewed 353 times
0707b.JPG
0707b.JPG (95.54 KiB) Viewed 344 times
Last edited by jaba on 13 Dec 2008 11:22, edited 3 times in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

jaba wrote:I bakgrunnen skimtes steinmurene til et dekningsrom for stillingen.
Ja, den så tett ut den skogen, men det er jo der det er høyde ;-)

Sikker på at "steinmurene til et dekningsrom" ikke er bunker for tårnkanonen da ? Ser sånt ut med det hullet.

KOS
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

KOS wrote:Sikker på at "steinmurene til et dekningsrom" ikke er bunker for tårnkanonen da ? Ser sånt ut med det hullet.
Nei, er ikke sikker, men jeg tror det. Satte en pil på den muren jeg mente, så du ikke misforstår. Du får gi en vurdering når du har vært der.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Kjempefint jaba, da fant du stillingene på Visnes. har du noen formening om stillingen kan passe til et Ft17 tårn? Fortellingen fra hjemmesidene til Nord Karmøy historielag fortalte at pansertårnet ble tatt av en stridsvogn og plassert her og at det senere ble byttet ut med en mer moderne kanon på gummihjul. Det betyr at det enten er to forskjellige kanonstillinger der ute, siden en stilling for en kanon på gummihjul må være annerledes utformet enn stillingen for pansertårnet.

Vi har disse kanontypene på museet, så vi kan eventuelt ta noen mål hvis det trengs.

Er det mulig å plassere de stillingene du har funnet på et kart eller NiB foto?
Last edited by Arquebus on 12 Dec 2008 21:43, edited 1 time in total.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Fant denne historien på samme sted, som kanskje kan være til hjelp:


To barakker i Vågadalen i Visnes ble sprengt til ruiner en natt under krigen.

Den ene stod der som nå er en kjeller med en liten leilighet over, før du kommer til barnehagen, den andre stod der som nå er barnehage. Den ene var kjøkkenbrakke den andre spisesal.

Tyskerne trodde at det var utført sabotasje av Milorg eller Engelskmenn, 10-15 voksne nordmenn ble tatt som gissel og måtte gå vakt om nettene i lag med tyskerne i tilfelle der skulle bli utført flere sprengninger eller lignende. Far min og flere rundt i området her var utkommandert, blant andre Peder Bårdsen på Visnesgarden, han var en luring. En natt såg Peder en sau oppe i en bakke over Mykjåhagen (det var vist Røthing sin sau). Peder ropte ” HOLT ” så høgt han kunne og tyskerne kom stormende, for dei trodde det var en sabotør. Dei stormet opp bakken med geværene sine, men kom slukøret tilbake, det var ingen sabotør. Dei sa at det var en ”Sjafer”, skulle visstnok bety ”Sau”. Mannfolkene godtet seg og når de senere traff på Peder, så blei der sagt ”Holt” og karene hadde en koselig prat om dette.


Det viste seg at det var den tyske kokken som hadde utført sprengingen, han hadde underslått matvarer, og skulle med sprengingen ødelegge bevisene, han trodde vel at det skulle ta fyr og brenne opp. Husene ble smadret uten at det tok fyr.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

Arquebus wrote: har du noen formening om stillingen kan passe til et Ft17 tårn?
Ja, det er ikke umulig, jeg ser at jeg i sin tid har notert at firkanten inni er 63x59 cm, men har ikke notert mål på sirkelen, mulig den kan være 91 cm i diamterer om jeg tolker notatene mine fra i sommer. Jeg tror kanonen på gummihjul sto rett utenfor (den røde halvsirkelen på bildet) her var det planert ut et passe område, men det kommer ikke frem på bildet pga trærne.
Attachments
Den røde ringen er kanonstillingen/e med dekningsrom, de blå er mindre bunkere, brakkeruinen taler for seg selv. Seks groper/løpegraver også i området.
Den røde ringen er kanonstillingen/e med dekningsrom, de blå er mindre bunkere, brakkeruinen taler for seg selv. Seks groper/løpegraver også i området.
visneskart.JPG (62.68 KiB) Viewed 301 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

jaba wrote:
...har ikke notert mål på sirkelen, mulig den kan være 91 cm i diameter...
Målte Ft17 tårnet på museet i dag og den nederste strålingen er nokså nøyaktig 100 cm. Bredden på denne ringen er ca. 4,5 cm og innerdiameter blir da ca. 91 cm. Det kan være denne du har målt (innerdiameter på hullet i betongen)? Selve tårnet har har en diameter i nedre kant på ca. 110 cm. Ringen festes med 10 eller 12 bolter når den monteres på panserplata i stridsvognen.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan disse Ft17 tårnene festes inn i en bunker, men det er sikker to muligheter. Den ene muligheten er å skjære et stykke av toppen på stridsvognen, men det er ikke så mye av topplata på vognen som er større enn selve tårnet.

Hvordan de fester tårnet hvis det skrus av stridsvognen er jeg ikke sikker på, men jeg antar at de støper bolter i betongen som tårnet festes til, evt. at de støpte ned en flens med hull tilpasset boltene i svingkransen. Uansett burde det kanskje vært merker etter bolter i disse stillingene.

Men... tårnet veier 450 kg så det kommer ingen veg om man bare setter dette nedi det støpte betonghullet. Kan det være mulig at de hadde tårnet løst nedi?


.
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

Arquebus wrote: innerdiameter blir da ca. 91 cm. Det kan være denne du har målt (innerdiameter på hullet i betongen)?
Ja, det er riktig, det er innerdiameter i betongen jeg har mål. Måtte ut i dag for å sjekke, og det er riktig, det var 91 cm og ca 1,90 i omkrets. Det er ingen tegn til bolter, men det er støpt to skinner ned i overflaten på hver side av sirkelen, parallellt med ytterkantene på taket, disse går helt ut til kanten av taket, og jeg vit ikke hva de har vært til. Tok et nytt bilde i dag som viser den sirkelformede flaten for kanonen, som er 6 meter i diameter. I bakgrunnen det jeg oppfatter som et deknigsrom. Bunkeren for tårnkanonen ligger nå utenfor bildekanten til høyre.

Ringte også på hos han som bygget hus der tårnkanonen senere ble flyttet, men det var ikke folk hjemme. Han som bygget huset er visst død, og det er nye folk som eier det nå. Hva som var under huset før, vet de vel ikke, men om det finnes et eller annet under busker og trær i hagen?

I hvert fall masse stillinger oppmurt med stein innover mot Buvik, og en spennende MG-stilling med en lag tunnell. Ser om jeg får lagt inn et bilde av den i morgen.

Forresten husket jeg feil mht antall bunkere rundt den førstnevnte stillingen, det var bare tre, ikke fire. To av bildene jage hadde var fra samme bunker. Sorry
Attachments
den sirkelformede flaten for kanonen, som er 6 meter i diameter. I bakgrunnen det jeg oppfatter som et deknigsrom. Bunkeren for tårnkanonen ligger nå  utenfor bildekanten til høyre
den sirkelformede flaten for kanonen, som er 6 meter i diameter. I bakgrunnen det jeg oppfatter som et deknigsrom. Bunkeren for tårnkanonen ligger nå utenfor bildekanten til høyre
2653b.JPG (71.71 KiB) Viewed 243 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Dette var fine tilleggsopplysninger jaba.
jaba wrote:
Arquebus wrote: innerdiameter blir da ca. 91 cm. Det kan være denne du har målt (innerdiameter på hullet i betongen)?
Ja, det er riktig, det er innerdiameter i betongen jeg har målt.
Med alle disse opplysningene bør vi fastslå at dette er en bunker for 3,7 cm Ft17 pansertårn.


jaba wrote: det er støpt to skinner ned i overflaten på hver side av sirkelen, parallelt med ytterkantene på taket, disse går helt ut til kanten av taket, og jeg vit ikke hva de har vært til.
Vi får se om vi kan få dette til å passe inn i et slags festesystem. Jeg tror egentlig ikke tårnet trenger å festes på en statisk stilling, men kanskje de laget en slags festeanordning på hver side?


jaba wrote: Ringte også på hos han som bygget hus der tårnkanonen senere ble flyttet, men det var ikke folk hjemme.
Er det mulig å plassere denne posisjonen på et oversiktskart over området. Ligger denne posisjonen langt fra den opprinnelige plasseringen av pansertårnet?



.
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

Arquebus wrote:
Er det mulig å plassere denne posisjonen på et oversiktskart over området. Ligger denne posisjonen langt fra den opprinnelige plasseringen av pansertårnet?
Det meste er mulig. Her er en oversikt over hele området. Den kjente kanonstillingen med rød ring øverst, der jeg også har antydet en alternativ plassering om behovet skulle oppstå. Det er veg mellom de to røde ringene.
Huset som Magne Nilsen bygde, ligger på andre siden av Narravik (ny rød ring). Nedenfor denne er det altså flere stillinger/groper langs strandlinjen.
De grønne ringene er bygningsruiner, som jeg skal komme tilbake til med egne bilder.
Attachments
Narravik.JPG
Narravik.JPG (146.08 KiB) Viewed 220 times
Innvendig fra stilling med lang tunell og to skyteskår. Jeg oppdaget ikke den spesielle kledningen før jeg gikk gjennom bildene etterpå, det var så mørkt der inne. Det kan vel aldri være noe originalt, dette...? To skyveluker kan stenge åpningen fra hver
Innvendig fra stilling med lang tunell og to skyteskår. Jeg oppdaget ikke den spesielle kledningen før jeg gikk gjennom bildene etterpå, det var så mørkt der inne. Det kan vel aldri være noe originalt, dette...? To skyveluker kan stenge åpningen fra hver
2679b.JPG (53.81 KiB) Viewed 217 times
Liten hytte som både i forhold til form og plasssering ganske sikkert har hatt noe med anlegget å gjøre.
Liten hytte som både i forhold til form og plasssering ganske sikkert har hatt noe med anlegget å gjøre.
1019b.JPG (66.8 KiB) Viewed 217 times
Detalj fra en av to parallelle skinner på hver sin side av sirkelen for tårnkanonen.
Detalj fra en av to parallelle skinner på hver sin side av sirkelen for tårnkanonen.
1008b.JPG (97.35 KiB) Viewed 217 times
Grunnmur ved innkjørselen til anlegget som godt kan ha vært en vakthytte.
Grunnmur ved innkjørselen til anlegget som godt kan ha vært en vakthytte.
2662c.JPG (106.59 KiB) Viewed 215 times
Last edited by jaba on 14 Dec 2008 14:50, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “ROGALAND”