HKB 68./977 Tropp «Storøy»

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Trist syn, alt va borte unntat den helt ytterst på øya :cry: :nei:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Det advares altså mot STERKE SCENER når Bactuz har fremkalt turbilder ... :lei: :lei: :lei: :lei: :lei:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ja idag var virkelig en sorgens dag...
Endelig skulle jeg få sett det som var på Storøy trodde jeg. Kode til broen var innhentet og alt klart og tilrettelagt. Hadde til og med skrevet ut flyfoto av øya i alle fire vinkler for å være sikker på å få med meg alt. Den eneste som fikk med seg alt var Skifte Eiendom! For på Storøy var absolutt ALT jevnet med jorden.
Kanonbunkerne, leitstand, brakkene, grunnmurene - ALT! Borte vekk.

Det eneste sporet etter Tysk aktivitet på øya er stillingen og betongrestene helt ytterst nordvest. Og den skikkelige fine løpegrava inn til stillingen.
En liten trøst på en real bomtur, men jeg kjenner jeg er eitrende forbanna langt inn i margen etter å ha vært ute og sett - ingenting!

Vi lyser fred over minnet.

:gutta:
sten
Posts: 32
Joined: 02 Jun 2008 17:36
Location: Stavanger
Contact:

Er Leitstand også fjernet? Jeg har heldigvis fått tatt et panoramabilde derfra for et par år siden (180 grader utsikt slik det ser ut fra innsiden av leitstand). Du finner det her: http://dueland.com/ww2/
-sten-
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

For å si det slik. Fjerne Eiendom...eh... Skifte Eiendom mente jeg, har vært på ferde her ute og da ser det slik ut som bildene under viser...

Triste bilder som taler for seg selv. Dessverre.

:cry:

Kai
Attachments
Storøy slik den kan beskues på Gulesider Kart. Storøy slik jeg trodde jeg skulle få se den. Kanonbunker, brakkene og leitstand ringet inn...
Storøy slik den kan beskues på Gulesider Kart. Storøy slik jeg trodde jeg skulle få se den. Kanonbunker, brakkene og leitstand ringet inn...
- den gang da.jpg (400.59 KiB) Viewed 362 times
Området slik det ser ut idag... Alt er borte eller spadd over. Ringet inn i rødt er hvor (fra venstre) brakke, brakke, kanonbunker og leitstand sto. Nå er alt borte....
Området slik det ser ut idag... Alt er borte eller spadd over. Ringet inn i rødt er hvor (fra venstre) brakke, brakke, kanonbunker og leitstand sto. Nå er alt borte....
- borte vekk.jpg (362.86 KiB) Viewed 362 times
Kanonbunker nord er ikke lenger... Et utrolig trist syn når du overhodet ikke var forberedt på det...
Kanonbunker nord er ikke lenger... Et utrolig trist syn når du overhodet ikke var forberedt på det...
- kanonbunker nord.jpg (446.02 KiB) Viewed 362 times
Kanonbunker sør, med det karakteristiske overbygget er også historie. Mulig noe ligger her ennå, men det er i tillfelle godt gjemt under noen tonn fyllmasse....
Kanonbunker sør, med det karakteristiske overbygget er også historie. Mulig noe ligger her ennå, men det er i tillfelle godt gjemt under noen tonn fyllmasse....
kanonbunker sør.jpg (461.38 KiB) Viewed 362 times
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

På 50 og 60-tallet var mye av anlegget fortsatt intakt . Da min far var der ute sist hang det fortsatt telefoner på tavlene og hjelmer på knaggene ...
Mvh Henning Dalsvåg
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

utrolig mye som har blitt gjevnet med jorden di siste årene, og verre kommer det til og bli.
graver de det ikke vekk for og lage tomter eller industri, så "sikkrer" de plassene
med og fylle igjen med betong eller pukk.
De kunne spart seg med alt "sikringen" de holder på med, folk har jo klart og
gå tur i områdene de siste 65-årene uten og bli innvalide
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

bactuz wrote:For på Storøy var absolutt ALT jevnet med jorden.
Kanonbunkerne, leitstand, brakkene, grunnmurene - ALT! Borte vekk.
Burde ikke være en stor overraskelse..? Iht. info fra Skifte eiendom, ble arbeidet ferdigstilt 25. august 2009:
http://www.skifte.no/portal/Miljoprosje ... %20sikring
http://www.skifte.no/portal/Artikler/st ... essebilder
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Burde ikke være en stor overraskelse..? Iht. info fra Skifte eiendom, ble arbeidet ferdigstilt 25. august 2009:
Nei selvfølgelig ikke en overraskelse for den som visste det... Jeg derimot hadde ikke fått med meg at hele sulamitten var borte. Har fått med meg at kanonene ble tatt, men jeg trodde virkelig resten sto igjen. Defor var det en overraskelse for meg å komme ut og se at alt var borte...

:lei:

Kai
karmøybunkers
Posts: 1
Joined: 27 Mar 2011 14:37

ja det er synd alt på storøy er desturert. men jeg har faktisk en del bilder av anlegget der ute. skal finne dem frem å få dem inn her. jobba faktisk på multiserv og hadde flere turer rundt om der. kan nå si at fra første gangen jeg så anlegget til siste gang hva forfallet stort. hva nå godt de redda de 2 kanonene som sto der.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Heisann karmøybunkers og velkommen til forumet :bra:

Håper å se noen flere bilder fra deg og høre mer fra deg her på forumet. Vi trenger flere aktive medlemmer fra distriktet, så ikke vær redd for å poste innlegg rundt omkring PDT_Armataz_01_18

Mvh.
Kai
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tysk beslaglegningsbevis for Haugesund sildolje og fodermelfabrik på Storøy:
Attachments
Storøy-Bescheinigung.jpg
Storøy-Bescheinigung.jpg (56.18 KiB) Viewed 219 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Tysk beslaglegningsbevis for Haugesund sildolje og fodermelfabrik på Storøy:
Artig !

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Kanon nr 2
storøy 1961.jpg
storøy 1961.jpg (175.36 KiB) Viewed 136 times
Mvh Henning Dalsvåg
Maglite
Posts: 96
Joined: 14 Feb 2009 9:43
Location: Karmøy

karmøybunkers wrote:ja det er synd alt på storøy er desturert. men jeg har faktisk en del bilder av anlegget der ute. skal finne dem frem å få dem inn her. jobba faktisk på multiserv og hadde flere turer rundt om der. kan nå si at fra første gangen jeg så anlegget til siste gang hva forfallet stort. hva nå godt de redda de 2 kanonene som sto der.

Alt er ikke destruert . jeg har ikke sjekket det nøye men det står noen murer igjen helt Nord på øya som de mest sannsynlig glemte å fjerne . De har vært utilgjengelig utenom bruk av båt helt til nå nylig når Norsk sanerings service har begynt å fjerne slagghaugene som har skjult dem for tilgang .
Post Reply

Return to “ROGALAND”