Bunkers Forus "fjell bak nådlandskroken"

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Joneho
Posts: 1
Joined: 13 Feb 2012 21:57

Hei.

Noen som vet om noe aktivitet her oppe.
Husker jeg for lenge siden var oppe her og så på en bunkers.

Har prøvd og ringet inn et område på bilde men kan selvsakt avvike litt
da det er godt og vel 10-15 år siden.
husker tunnelenåpningen var i topp og du kom ut i en sprekk i bunn av fjellet.

Noen som kjenner til denne eventuelt vet hva det er.
Attachments
Untitled.jpg
Untitled.jpg (373.39 KiB) Viewed 597 times
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

der var det ingen bunkers nei, så det må du eventuelt ha drømt. Fant fire fem skytter stillinger i lødd stein, og to betong trekanter etter en eller annen liten luftskytts kanon. Ingen større betong bygg, ingen veier som skulle indikere at det kunne ha blitt bygget noe slikt, og aldeles ikke en tunell fra toppen av fjellet og ned til bunnen.
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Hei
Mener at det i Aftenbladet på nett,for bare et par uker siden, under et turforslag ble omtalt en "spennende" e.l. bunker som var verd å kikke innom ved Nådlandskroken. Finner ikke artikkelen igjen i farten. :? Noterte meg Kvieberget.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

H_c wrote:der var det ingen bunkers nei, så det må du eventuelt ha drømt.
Hehe... Folk har litt forskjellig oppfatning av hva en 'bunker' er av og til... Det har vi erfart selv på våre turer.
Fikk et tips om bunker en gang, som viste seg å være en liten grop med noe opplødd stein rundt. Det var alt. Men likefullt 'bunker' for tipseren.
Slik du beskriver dine funn på stedet H_c, så var det atskillig mer 'bunkere' der du var enn der vi var, og helt klart spor av aktivitet som stemmer for tidsepoken :)

Kai
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

Leste og det stykket i Aftenbladet, klarer ikke forstå hvor de har den "bunkersen" sin fra. Men det ligger en liten en oppe med fritidsgården, mulige det er den de har ment..
jkjk
Posts: 5
Joined: 10 Jan 2010 23:25

Hei. Beklager å dra frem et gammelt emne, men er litt nysjerrig på akkurat dette da jeg også har hørt om "en stor bunker" i dette området. Men jeg kan virkelig ikke forstå hvor den skulle være og jeg har heller aldri sett noe som sulle tilsi at det er noe her. Det er riktig nok en liten sprekk/hule ved bunnen av fjellet, men den virker å være av den naturlige sorten.

Angående kvieberget, bunker og tur gir et kjapt google søk denne siden: http://ut.no/tur/heddåturen-–-fra-berg-til-berg2
Etter det som står her virker det som om "bunkeren på kvieberget" er på fritidsgården. Her er det så vidt jeg vet to bunkere å velge i, men ingen av disse er vel særlig store.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

"Noen" sier at det er/har vært inngang i fjellet bak trafostasjonen og at denne delvis benytter dette anlegget. Har prøvd å verifisere dette selv, men har ikke funnet noe. Men generelt vil jeg si at det nesten ikke finnes et helt uberørt høydedrag på Stavangerhalvøya mhp tyske etterlatenskaper, så hvorfor ikke her også?
Post Reply

Return to “ROGALAND”