HKB 1./978 Skudenes

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:
Arquebus wrote:Skal se om vi kan ha noe om HKB Skudesnes i arkivet. er på kurs ved HVSKS i et par uker, men skal sjekke når jeg kommer hjem. Noe spesielle opplysninger du er ute etter?
Ja i grunnen... PAK-kanoner, 5cm KwK, FLAK og MG/Mitr.

Det er jo et større område involvert enn "bare" det på haugene, men bare der var der flere flankerende innskutte større groper. Også for "kontrollregning" av de 2 FLAK og 2 KwK hittil - for å sjekke om det er mer bortgjemt i skogen - og langs sjøkanten.

mvh
KOS
Ved anlegget på Falnes finner vi blant annet følgende:
- 6 stk. 15,5cm. med 3.101 granater
- 2 stk. 5,0cm. med 3.804 patroner
- 2 stk. 2,0cm. med 6.519 patroner
- 1 stk. 7,5 cm. (en av kanonene vi savner fra Visnes?)

Jeg finner ikke noe om 2,5cm. PAK som du refererer til, men det kan kanskje være noe de ikke fikk med seg ved gjennomgang av anlegget. Jeg skal skekke noen andre kilder jeg har vedr. dette.

Maskingevær var både 6,5mm. og 7,92mm. og noen av dem hadde magasiner (kan da tyde på M/22 Madsen). Veldig mye av innventaret er det 115 stk. av, noe som kan gi oss indikasjon på bemanningen ved anlegget. På Falnes fant man også fem kikkerter og tre avstandsmålere av forskjellig størrelse. En 20cm. ESW20 signallyskaster, ett wetterdienstgerät to tåkelurer og to radiosendere tyder på at de også har hatt kapasitet til å kommunisere med konvoier/skipstraffikk. 3 separate vanntanker, hver på 1.700 liter, tyder også på relativt høy bemanning.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Ved anlegget på Falnes finner vi blant annet følgende:
- 6 stk. 15,5cm. med 3.101 granater
- 2 stk. 5,0cm. med 3.804 patroner
- 2 stk. 2,0cm. med 6.519 patroner
- 1 stk. 7,5 cm. (en av kanonene vi savner fra Visnes?)

Jeg finner ikke noe om 2,5cm. PAK som du refererer til,
Det gjør jeg da ikke heller ... refererer til 2,5cm. PAK altså ;)

Jeg tenkte mer på mulig flankeforsvar mot øst-stranden (altså "bak").

7,5 cm er absolutt en kandidat til "LAG" eller Landungsabwehrgeschütz som Erik E nevner f. eks. her 06.11.2007

Takk for info Arquebus, da har vi ihvertfall en "løs kanon på dekk" :D

Kan der ha vært noe utenfor selve "batterihøyden" som ikke er tatt med i batteriopptellingen...?

mvh
KOS
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Maskingevær var både 6,5mm. og 7,92mm. og noen av dem hadde magasiner (kan da tyde på M/22 Madsen). Veldig mye av innventaret er det 115 stk. av, noe som kan gi oss indikasjon på bemanningen ved anlegget. På Falnes fant man også fem kikkerter og tre avstandsmålere av forskjellig størrelse. En 20cm. ESW20 signallyskaster, ett wetterdienstgerät to tåkelurer og to radiosendere tyder på at de også har hatt kapasitet til å kommunisere med konvoier/skipstraffikk. 3 separate vanntanker, hver på 1.700 liter, tyder også på relativt høy bemanning.
Mye interessant utstyr som skal plasseres her du PDT_Armataz_01_06

Så det er bare å begynne...

Hva med denne posisjonen rett nord for den sydligste KwK'en ?
Attachments
Braketter i bergveggen som vises ovenfra i forrige bilde.
Braketter i bergveggen som vises ovenfra i forrige bilde.
20071104_121_2.jpg (490.09 KiB) Viewed 467 times
Oppstilling for lyskaster ?
Oppstilling for lyskaster ?
20071104_120_1.jpg (423.34 KiB) Viewed 467 times
Last edited by KOS on 06 Jan 2009 10:09, edited 1 time in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: Mye interessant utstyr som skal plasseres her du PDT_Armataz_01_06

Så det er bare å begynne...

Hva med denne posisjonen rett nord for den sydligste KwK'en ?
Vet ikke hva denne konstruksjonen er, virker mer som en innhegning for meg hvis underlaget som vises er originalt. Lyskasterne til dette batteriet stod langt fra batteriet, langs kysten mot sør og sør-vest. Signallyskasteren jeg nevnte var i en kasse og ble nok lokalisert etter situasjonen.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote: Vet ikke hva denne konstruksjonen er, virker mer som en innhegning for meg hvis underlaget som vises er originalt.
Mja... men festebrakettene i berget er ihvertfall innenfor "innhegningen"...
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

HKB Skudenes var satt opp med 1 stk. 150 cm. lyskaster. Denne lyskasteren stod ut mot Skudefjorden/Boknafjorden ved det gamle fyrtårnet på Falnes, et godt stykke fra selve batteriområdet. Her hadde de god utsikt utover havet fra en lyskasterstilling som ligger relativt høyt over havflaten. Det må ha vært en selsom opplevelse å ha lyskastervakt ved Skudenes batteriet en vinterdag.

Like bakenfor lyskasterstillingen er det rester etter en vakthytte som lyskasterbetjeningen har benyttet.

Etter krigen har noen tippet lyskasteren utenfor kanten, og der står den i dag også. Det må ha vært et slit for yskerne å få lyskasteren på plass, og etter krigen fant vel ikke noen det bryet verd å flytte den. Det kan også være at denne også har vært benyttet etter krigen i forbindelse med HV batteriet i Skudenes havn eller i forbindelse med Fjøløy.
Attachments
Utsikt fra lyskasterstillingen utover mot Kvitsøy, Boknafjorden og Skudefjorden
Utsikt fra lyskasterstillingen utover mot Kvitsøy, Boknafjorden og Skudefjorden
Lyskasterstilling for HKB Skudenes, desember (3) 2007.jpg (133.77 KiB) Viewed 406 times
Lyskasterstillingen sett fra nord-vest med trappen opp til stillingen.
Lyskasterstillingen sett fra nord-vest med trappen opp til stillingen.
Lyskasterstilling for HKB Skudenes, desember (2) 2007.jpg (117.72 KiB) Viewed 406 times
restene av lyskasteren slik den enda ligger der den ble tippet utenfor kanten av lyskasterstillingen.
restene av lyskasteren slik den enda ligger der den ble tippet utenfor kanten av lyskasterstillingen.
Lyskaster for HKB Skudenes, Desember 2007.jpg (244.48 KiB) Viewed 406 times
Lyskasterstillingen sett fra sør-øst med sambandsledningen og kopling til felttelefon.
Lyskasterstillingen sett fra sør-øst med sambandsledningen og kopling til felttelefon.
Lyskasterstilling for HKB Skudenes, desember 2007.jpg (135.54 KiB) Viewed 406 times
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Den lyskasteren så ut til å være i "forholdsvis" god stand til å ha vært i saltvann i så mange år.

var den på 150 cm?


Werner
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

werner wernersen wrote:Hei

Den lyskasteren så ut til å være i "forholdsvis" god stand til å ha vært i saltvann i så mange år.

var den på 150 cm?


Werner

HKB 1/978 Skudenes var oppsatt med 1 stk. 150 cm. og 1 stk. 60 cm. lyskaster. Jeg er også imponert over standen til denne lyskasteren etter over 60 år i saltråket der ute.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Synes det er litt rart at dekkene fikk ligge i fred egentlig.... Kanskje det tyder på at den ble dumpet en del år etter krigen?

Gummidekk var jo ekstrem mangelvare i Norge både under og etter krigen. I tillegg, på flere flyvrak jeg har vært og sett på er gummien skåret av felgene og dette er fly som ligger 1-2 dagers tur innover i landskapet! En vi snakket med i et av tilfellene sa at man laget sko av gummien pga rasjoneringen.

En heeeelt annen ting er jo at de vanlige tyske 150cm lyskasterne man ser på museer og bilder var på to akslet henger som ble frakoblet selve lyskasteren under bruk.
Denne her i Skudenes er jo tydeligvis av en annen type!?!
Synes å huske at det er tyske skilt på den ett eller annet sted?

Mvh
Erik E
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote:... de vanlige tyske 150cm lyskasterne man ser på museer og bilder var på to akslet henger som ble frakoblet selve lyskasteren under bruk.
Denne her i Skudenes er jo tydeligvis av en annen type!?!
Synes å huske at det er tyske skilt på den ett eller annet sted?

Mvh
Erik E
Dette er ikke en tysk lyskaster av den typen som står på en to-akslet Sonderanhänger 201. Museet har flere 150 cm. lyskastere som står på SH-201, og disse avviker en del fra denne, som ser mye enklere ut.
Dekket som er igjen ved den som står på Falnes er av typen "Matador" og teksten står på tysk (bl.a. "LUFTDRUCK", men det trenger bare å bety at dekket er tysk. Fant ikke noen dataplate i farten. Dette er samme type lyskaster som stod ved HKB Syre og etter det jeg husker ved Zug Skudenes Hafen. Det er mulig de er franske, men det kan noen med disse oversiktene sjekke.
Attachments
Dekk til lyskastervogn ved Falnes i desember 2007
Dekk til lyskastervogn ved Falnes i desember 2007
Dekk på lyskaster ved Falnes for HKB Skudenes.jpg (196.64 KiB) Viewed 374 times
arnfinn
Posts: 23
Joined: 14 Dec 2007 19:20
Location: Tromsø

Mest sannsynlig er det en BPW-aksel på hengeren og den skal normalt la seg identifisere med et lite skilt på akselhylsen. Men så er vel ingenting normalt etter 60 år +- i flomålet PDT_Armataz_01_09

Har selv en liten stolpehenger som forrige eier overtok fra Bardufoss like etter krigen. Som jeg kan minnes må den være mindre enn denne - men er altså temmelig lik i selve navet.

Kan du huske - eller ha bilde av dekkdimensjonen?
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

arnfinn wrote: Kan du huske - eller ha bilde av dekkdimensjonen?
Tok noen bilder av denne lyskasteren, tenkte det kunne bli interessant, men jeg får ta en tur igjen og se om det finnes noe merkinger på den. Likevel finnes det data der ute som kan identifisere hvilken nasjonalitet lyskasteren hadde, men jeg har bare info. som viser at den var 150 cm.

Legger ut noen flere detaljbilder, bl. a. av dekkdimmensjonen som du spurte etter.
Attachments
Lyskasteren ved Falnes, detaljbilde
Lyskasteren ved Falnes, detaljbilde
Lyskaster for HKB Skudenes, Desember 2007 (3).jpg (142.61 KiB) Viewed 338 times
Lyskasteren ved Falnes, detaljbilde
Lyskasteren ved Falnes, detaljbilde
Lyskaster for HKB Skudenes, Desember 2007 (2).jpg (174.13 KiB) Viewed 338 times
Dekkdimmensjon for lyskasteren ved Falnes
Dekkdimmensjon for lyskasteren ved Falnes
Dekk på lyskaster ved Falnes for HKB Skudenes (2) .jpg (135.95 KiB) Viewed 338 times
arnfinn
Posts: 23
Joined: 14 Dec 2007 19:20
Location: Tromsø

Jepp! Denne er av litt grøvre dimensjon. Min har 18 toms hjul. Er likevel blitt mindre sikker på at det er en BPW - men det er nå ikke så viktig detalj tror jeg for denne diskusjonen PDT_Armataz_01_09

Dekkmerket MATADOR har jeg nok vært borti før uten at jeg i farten husker mer om det PDT_Armataz_01_16

Kan det være noen som vet vekten på en sånn lyskaster. Forestiller meg at denne hengeren må være "godt" dimensjonert for formålet PDT_Armataz_01_15
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Inngangen har "T-form" for dekning utenfra som vist, selv om "Y-form" kanskje passer bedre på beskrivelse av "hulene" siden det deles opp i 2 adskilte utsprengte rom.
Er dette en kjent form av en ellers støpt bunkers bygget i fjell ?
Jaja, okke som... det kan se ut som vi ender på hele 4 stk. av denne Y-typen her - den ene fylt med så mye skrot at en bare kan skimte murveggen bak (første bilde).

Den neste derimot er ganske stor med 2 rom på hhv. 63 og 48 m2.

KOS
Attachments
Adgang ikke lett nei...
Adgang ikke lett nei...
20080209_058_1.jpg (196.08 KiB) Viewed 273 times
I bra stand dette inngangspartiet!
I bra stand dette inngangspartiet!
20080209_006_1.jpg (109.37 KiB) Viewed 273 times
Drenering, eller "Wassergraben".
Drenering, eller "Wassergraben".
20080209_016_1.jpg (172.29 KiB) Viewed 273 times
Innenfra den lengste hulen. Utgang til venstre.
Innenfra den lengste hulen. Utgang til venstre.
20080209_017_1.jpg (116.79 KiB) Viewed 273 times
20080209_006_Skisse_1.jpg
20080209_006_Skisse_1.jpg (41.15 KiB) Viewed 273 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Alle kystfort hadde vel kommunikasjonene i orden. Her er "HKB 1/978 Skudenes" sin 2-roms "Funkbunker".

KOS
Attachments
HKB 1/978 "Funkbunker"
HKB 1/978 "Funkbunker"
20080209_018_1.jpg (192.95 KiB) Viewed 265 times
Inn til arbeidsrom. Antenne nr.2 ved døren.<br />Bunkers er merket &amp;quot;L&amp;quot; som en ser.
Inn til arbeidsrom. Antenne nr.2 ved døren.
Bunkers er merket &quot;L&quot; som en ser.
20080209_023_1.jpg (136.67 KiB) Viewed 265 times
Innenfra mot utgangen. En &amp;quot;noe livløs&amp;quot; sau i inngangspartiet.
Innenfra mot utgangen. En &quot;noe livløs&quot; sau i inngangspartiet.
20080209_020_1.jpg (108.01 KiB) Viewed 265 times
&amp;quot;Skriften på veggen&amp;quot; med sjablon - i vanlig Karmøy stil ;-)
&quot;Skriften på veggen&quot; med sjablon - i vanlig Karmøy stil ;-)
20080209_019_1.jpg (103.04 KiB) Viewed 265 times
Ut igjen, forbi Antenne 1.
Ut igjen, forbi Antenne 1.
20080209_022_1.jpg (115.23 KiB) Viewed 265 times
Ingen forseglingshette = Begge antennene i bruk ved krigs-slutt...
Ingen forseglingshette = Begge antennene i bruk ved krigs-slutt...
20080209_024_1.jpg (205.37 KiB) Viewed 265 times
Post Reply

Return to “ROGALAND”