HKB 67./977 Ferkingstad

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

runeh
Posts: 4
Joined: 11 Aug 2007 0:09

Tok meg den frihet å plassere de elementer jeg kjenner til på fortet. Jeg tar forbehold om at dette er basert på opplysninger fra de som bodde her under krigen, samt info og innspill jeg har fått fra dere her på forumet.

Kartet ble nødvendigvis litt rotete. Skal få laget en ryddigere utgave som også tar med de interne piggtrådsperringene som delvis gikk gjennom soner inne på selve fortet. Området rundt sperringene er krydret med mindre nærforsvarsstillinger samt noen minefelt.

Flere hus i området ble beslaglagt av styrkene, også de som lå innenfor sperringene. Disse er tegnet inn. Tre av disse husene ble revet mot slutten av krigen, visstnok for å sikre bedre sikt/forsvar mot eventuelle angrep fra landsiden.

Uansett håper jeg kartet kan gi et inntrykk av hvordan fortet i sin helhet var bygget opp.

Det som etter lokale folk skal ha vært et slags radioanlegg på Langhei og radaranlegg på Dyrland ligger bare noen hundre meter øst for hovedporten.

Hilsen Rune
Attachments
kart5C.jpg
kart5C.jpg (169.24 KiB) Viewed 475 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

FANTASTISK arbeid Rune!

Tusen takk for at du tok deg tid til å lage et slikt utrolig detaljert kart over fortet. Gleder meg virkelig til å komme ut og kikke hos deg igjen med dette kartet i hånda! Kjempebra!

Mvh. Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

runeh wrote:Tok meg den frihet å plassere de elementer jeg kjenner til på fortet. Jeg tar forbehold om at dette er basert på opplysninger fra de som bodde her under krigen, samt info og innspill jeg har fått fra dere her på forumet.

Kartet ble nødvendigvis litt rotete. Skal få laget en ryddigere utgave som også tar med de interne piggtrådsperringene som delvis gikk gjennom soner inne på selve fortet. Området rundt sperringene er krydret med mindre nærforsvarsstillinger samt noen minefelt.
Bra saker Rune :D , vi ser virkelig frem til videre utvikling av kartet ditt !!!

mvh
KOS
Attachments
Denne havner vel mellom flagg-stang og offisersbrakke da ?
Denne havner vel mellom flagg-stang og offisersbrakke da ?
OpphBunk.jpg (196.88 KiB) Viewed 427 times
runeh
Posts: 4
Joined: 11 Aug 2007 0:09

Ang. forrige bilde så stemmer det - denne lille bunkeren lå bare noen meter fra offisersbrakka. En tilsvarende finner vi fortsatt like ved det som tidligere var administrasjonsbrakka. Dessuten er 3 av kanonstillingene utstyrt med samme type bunker (omtrent samme grunnflate, dør, vindu og rundtømmer i tak). Noen formening om hvorfor disse var plassert inne mellom (og ganske nært inntil) brakkene?

Hilsen Rune
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ingen fasit. Men, ettersom utførelse for de ved kanonstillingene mht. dør (inngangsparti) og vindu ikke er spesielt egnet til tung dekning - kan en vel anta at dette var oppholdsrom for kanon-mannskapet (på vakt).
Da kan en kanskje anta at de to viktige forlegningene du nevner hadde vaktmanskaper i nærhet - og i tilvarende opph.bunkere til de.
Det er nå det jeg kan tenke meg sånn umiddelbart.

mvh
KOS
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Hvordan stiller det seg med BK/MG- anlegget like øst for riksvegen ?
(Mellom fortet og radarstasjonen) Sorterte dette under fortet ?
Inneholder dekningsrom, ammolager, hustuft, nærforsvarstillinger.
NIB : N 6568753 Ø 282509
Det ble øvelseskutt med BK derfra ved mer enn en anledning.
Mannskapene var etter sigende forlagt i bedehuset.
Attachments
holmenogdyrland 012.JPG
holmenogdyrland 012.JPG (170.15 KiB) Viewed 363 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hand wrote:Hvordan stiller det seg med BK/MG- anlegget like øst for riksvegen ?
(Mellom fortet og radarstasjonen) Sorterte dette under fortet ?
Inneholder dekningsrom, ammolager, hustuft, nærforsvarstillinger.
NIB : N 6568753 Ø 282509
Det ble øvelseskutt med BK derfra ved mer enn en anledning.
Mannskapene var etter sigende forlagt i bedehuset.
Godt spørsmål som sikkert ingen har noe håndfast bevis å grunngi en forklaring med siden det er tynt med skriftelige etterlatenskaper i distriktet.
Men det var denne diskusjonen jeg egentlig var ute etter lenger oppe i tråden ;-)
Jeg mener at dette, en km bak fortets frontlinje, ikke har vært underlagt HKB'et. Ev. minekart fra området kan gi mer info om inndeling.

Det området du viser til her kan kanskje samsvare med et Wn (motstands rede) med formål å forsvare området i forkant av radar-anlegget. (For øvrig kom vel dette, tilfeldigvis, også med i vår vandring i tråden ("Frauenschuh" anlegget på Dyrland, Karmøy - s.3).

Også tydelig definerte områder lenger vest for dette, på andre siden av Rv.47, kan ha vært Wn'er med inkludering av tyngre infanteri-våpen.

Så her har en tett på hverandre innenfor et par km²:
- Kystfort m/sitt nærforsvar og LV
- Radarvarslingsanlegg med luftvern (trolig >2cm)
- Veipost (nord for bedehuset - har noen bilde av den bunkeren som ble revet der ? Det var forresten en avst.måler også på en haug der ;-) )
- Flere infanteri Wn'er med både kanon og sMG til landingsforsvar.

Så alt i alt, etter å ha studert Erik E sin fine redegjørelse av de tyske forsvars-elementene i boken "Festung Stavanger", er det mulig at det hele har vært sammordnet som et støttepunkt her ute,
f.eks. Stützpunkt Ferkingstad.
For så tett på hverandre må det ha vært en felles plan og ledelse på overlappende oppgaver.

Mener EE la ut noen forklaringer på Wn, Stützpunkt etc. på forum - men finner de ikke i farten.

mvh
KOS

ps. Det må ha vært relativt mye tysk personell her ute.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:Mener EE la ut noen forklaringer på Wn, Stützpunkt etc. på forum - men finner de ikke i farten.
Her tenker jeg:
http://www.kystfort.com/forum/topic1986 ... estungsbau
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:
bactuz wrote:Så om du vet om andre interessante objekter, så legg dem gjerne til i tråden.
Så det "vanlige problemet" Bactuz (jfr. Visnes) ... Når slutter HKB'et - og når begynner infanteriets landgangsforsvar langs strender og viker, sikring av radaranlegget på Dyrland og deres aktiviteter samt veipost langs hovedvei... Ja, der er mer - men alt kan ikke legges på HKB Ferkingstad.
Disse 3-veis MG-redene i vikene sør for HKB'et f.eks - vet vi om de tilhørte fortet sin oppsetting ?
Så.... med kartene som er lagt inn nå (Minenplan für Minenfeld bei Hebnes) kan vi kanskje komme litt videre ;-)

De dekker Hemnesbukten med Hemnesstranden og Sandhålandstranden samt den strandlinjen sør for HKB Ferkingstad.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

For en del år tilbake besøkte eg HKB Ferkingstad . På den turen undersøkte eg kløften nedenfor den nordligste kanonstillingen . Der fant eg det som for meg såg ut til å være rester etter understellet til en mindre kanon .Vet ikke om den ligger der enda .Kansje Rune vet noe om denne siden han er lommekjendt i området ?
På vedlagt bilde er kløften markert .Husker desverre ikke hvor i kløfta eg fant restene ...
EDIT: Etter turen min på fortet idag fant eg det som eg for mange år siden(før eg ble med på forumet)
trudde var understellet til en kanon. Eg kunne ikke tatt mer feil...
Et jordbruks-redskap
Et jordbruks-redskap
CIMG2742.JPG (385.54 KiB) Viewed 61 times
Attachments
rester av kanon.png
rester av kanon.png (652.19 KiB) Viewed 138 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Var en tur ute på fortet idag og fant mye nytt som ikke er vist på forumet tidligere.
Tok en utradisjonell rute langs ytterkanten av fortet's nordre flanke og fant etter hvert 9 nærforsvars-stillinger.
Legger først ved et oversiktskart over området eg gikk i . Noen av skytter-stillingene på kartet kan være feilplassert .
Skytter stillinger nord for HKB Ferkingstad.jpg
Skytter stillinger nord for HKB Ferkingstad.jpg (222.64 KiB) Viewed 60 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

starter med de 3 stillingene som ligger et stykke nedenfor den nordre lyskaster stillingen.
Eg har ikke hvert i denne delen av fortet før så det var tilfeldig at eg fant disse nærforsvars-stillingene.
Bildet er tatt fra lyskaster stillingen .<br />I midten av bildet er det mulig å se en liten steinmur.Eg bestemte meg for å se nærmere på den...
Bildet er tatt fra lyskaster stillingen .
I midten av bildet er det mulig å se en liten steinmur.Eg bestemte meg for å se nærmere på den...
CIMG2743.JPG (321.49 KiB) Viewed 57 times
Og ganske riktig . To stillinger som bare ventet på &quot;besøk&quot; .
Og ganske riktig . To stillinger som bare ventet på "besøk" .
CIMG2746.JPG (351 KiB) Viewed 57 times
CIMG2747.JPG
CIMG2747.JPG (362.15 KiB) Viewed 57 times
CIMG2748.JPG
CIMG2748.JPG (362.54 KiB) Viewed 57 times
CIMG2749.JPG
CIMG2749.JPG (369.99 KiB) Viewed 57 times
Mot den første stillingen .
Mot den første stillingen .
CIMG2757.JPG (331.22 KiB) Viewed 57 times
Mot den andre stillingen. måtte jo ha bilder av det fine steinarbeidet.
Mot den andre stillingen. måtte jo ha bilder av det fine steinarbeidet.
CIMG2756.JPG (263.75 KiB) Viewed 57 times
Da eg snudde meg etter å ha sett på denne stillingen oppdager eg en til rett bak meg...
Da eg snudde meg etter å ha sett på denne stillingen oppdager eg en til rett bak meg...
CIMG2759.JPG (347.86 KiB) Viewed 57 times
Den var ikke lett å se
Den var ikke lett å se
CIMG2751.JPG (313.15 KiB) Viewed 57 times
Den 3 stillingen var litt skjult.
Den 3 stillingen var litt skjult.
CIMG2752.JPG (387.7 KiB) Viewed 57 times
her ser du utsikten fra denne.
her ser du utsikten fra denne.
CIMG2753.JPG (301.43 KiB) Viewed 57 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hennvald Dagslys wrote:Etter turen min på fortet idag fant eg det som eg for mange år siden(før eg ble med på forumet)
trudde var understellet til en kanon. Eg kunne ikke tatt mer feil...
Ja, det er det vanlige det... Kunnskap er skummelt på sett og vis. Fjerner litt av mystikken rundt spennende ting av og til... hehe... :)

Flotte bilder Henning, og jeg regner med det kommer mer :)

Kai
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Her er bildene fra stilling 4 og 5 .
Løpegraven til en godt skjult stilling. Nr.4
Løpegraven til en godt skjult stilling. Nr.4
CIMG2763.JPG (386 KiB) Viewed 57 times
Stilling nr. 4 .
Stilling nr. 4 .
CIMG2764.JPG (384.34 KiB) Viewed 57 times
Rett ved (4m) fant eg denne halv sirkelen og eg rekner med at det også er en stilling (nr.5) .
Rett ved (4m) fant eg denne halv sirkelen og eg rekner med at det også er en stilling (nr.5) .
CIMG2762.JPG (324.81 KiB) Viewed 57 times
Ved stilling nr.5 fant eg tysk piggtråd.
Ved stilling nr.5 fant eg tysk piggtråd.
CIMG2760.JPG (381.4 KiB) Viewed 57 times
I den første stillingen eg fant låg der en oransje blåse ,den heiv eg over kanten og er nå synlig fra stilling nr.4
I den første stillingen eg fant låg der en oransje blåse ,den heiv eg over kanten og er nå synlig fra stilling nr.4
CIMG2766.JPG (259.44 KiB) Viewed 57 times
Last edited by Henning Dalsvåg on 27 Mar 2011 3:28, edited 1 time in total.
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Henning Blåsekaster wrote:I den første stillingen eg fant låg der en oransje blåse ,den heiv eg over kanten og er nå synlig fra stilling nr.4
Åh... Trodde det lå røde blåser i alle stillingene jeg... Det så ihvertfall sånn ut på oversiktsbildet du la ut.

Kan du ikke sette nummer på stillingene også på oversikten slik at vi aner hvor stillingene er. Du bruker jo tallbenevnelse på dem i billedtekstene.
Kai
Post Reply

Return to “ROGALAND”