Fjellanlegg fra ww2 i Rogaland

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Sissel Jeaneth
Posts: 33
Joined: 28 Jun 2019 16:52
Location: Sandnes

Hvor mange fjellanlegg fra ww2 er åpne for allmenheten i Rogaland? Jeg har mistet interessen for småklossene som det finnes for mange av i nærområdet der jeg bor. Jeg har vært på Snødefjellet, Leanuten, Voll, Randabergfjellet, Skadberg, Tjora, Sirevåg, og ved Regestrande...
Roger J
Posts: 12
Joined: 26 Feb 2018 19:18
Location: Stavanger

vel..du har bybergnuten,der er det litt,tormodsvarden fjellet på vidgel er det en god del,men ikke alle inganger er lette å finne,må leite litt..du har vignes på finnøy,der er det ett par stilige tunneler,og så har du jo fjøløy fort ved mosterøy vist du ikke har vert der..vet ikke hvor mye som er åpent der lenger,men det meste var tilgjengelig for noen få år siden.. det er det jeg kommer på i farta uten om di du har nevnt som er ganske lokale og åpne
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

"Åpent for almenheten" er jo et relativt begrep, men det finnes definitivt mer å kikke inn i, f.eks. Lurahammeren. Det finnes også flere anlegg som egentlig har vært i Sivilforsvarets besittelse, usikker om noen av disse egentlig er ex-tyske. Ellers ser jeg at det foregår noe "uautorisert" graving her og der for å finne åpningen i div. fjellanlegg som er stengt og usynliggjort for almenheten.
Post Reply

Return to “ROGALAND”