HKB 2./978 Bokn (påbegynt dobbel-tråd)

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Locked
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

INFO: ARTILLERIGRUPPE KARMØY - SYD HKAA IV/978 | HKB 2/978 Bokn

-Lokalisert på posisjon: N6563688 Ø293873 Loten, Bokn.
Ved og åpne 1-2stk. grind(er) kan man kjøre helt ut til anlegget.

-Skytset bestod av: 4stk. 10,5cm K332(f)

-Opprettet i 1941.

EDIT KOS 25.01.2009
Moderator har gjort denne til "sub-tråd" for Bokn "felt-dokumentasjon", siden den andre tråden har bilder inkludert. Så kan de holdes samlet. Hoved-tråden for HKB 2./978 Bokn fra TAL er altså nå her, og denne tråden låses nå for videre innlegg.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

TAL wrote:-Lokalisert på posisjon: N6563688 Ø293873 Loten, Bokn.
Ved og åpne 1-2stk. grind(er) kan man kjøre helt ut til anlegget.

-Skytset bestod av: 4stk. 10,5cm K332(f)

-Opprettet i 1941.

Anlegget bestod i 1945 av 21stk. barkker med tils. ca. 80 senger, 4stk. åpne hovedkanonstillinger, kommandobunker og ca. 15 bunkere. Anlegget var ikke koplet til elektrisk linjenett, så kraftforsyning ble gitt av aggregat til kjøkken og spisebrakke. Det første som slo meg da jeg besøkte batteriet første gang var at det ikke fantes en eneste kabel på veggene.

10,5cm. K332(f) kanonene var fastmontert i tyske dreielavetter, men i åpne stillinger. I tillegg hadde batteriet en 7,5cm. feltkanon, en 4,5cm. feltkanon på gummihjul, to 2,0cm. FLAK, i tillegg til 81mm. BK og lyskastere.

Ytterst på denne øya uten fastlandsforbindelse (veg) fant man fem kanonvogner til de store kanonene etter krigen. Hvorfor tok tyskerne en tom kanonvogn til 10,5cm. K332(f) til festningens eget kaianlegg på Loten(?) evt. hvor er den femte kanonen blitt av, eller er dette en feil i rapporten? BK'en ble heller ikke funnet etter krigen, bare 222 8cm. granater, så den er kanskje på Bokn enda(?) Samtlige sluttstykker til 10,5cm. kanonene var også fjernet da norske styrker overtok batteriet.

Vi får komme tilbake til en detaljert fortegnelse senere av Bokn etter samme leste som den vi la ut for Zug Ytraland.


KILDER: - Arquebus krigshistorisk museum, div.rapporter fra juni 1945.
Last edited by Arquebus on 31 Aug 2007 18:55, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TAL wrote:-Lokalisert på posisjon: N6563688 Ø293873 Loten, Bokn.
Ved og åpne 1-2stk. grind(er) kan man kjøre helt ut til anlegget.
Hei, har du vært der ute i senere tid kanskje ?

Har selv aldri vært der - men stedet er på "ønskelisten" - og ikke så langt borte heller ;-)
Ps. Får en gå i fred der uten kviger og annet "utøy" PDT_Armataz_01_19 ? (Sauer er ålreite dyr ) :D

mvh
KOS

ps. Fant en Google Earth Kmz-fil på batteriet (vedlagt). Måtte zip'e den siden filformatet .Kmz ikke er på tillatelseslisten til forum'et. Den er ikke komplett etter Arquebus sin liste - men viser en OK måte å visualisere layout på.
Attachments
HKB 2-978.zip
Google Earth markører for batteriet
(4.61 KiB) Downloaded 39 times
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

KOS wrote:
TAL wrote:-Lokalisert på posisjon: N6563688 Ø293873 Loten, Bokn.
Ved og åpne 1-2stk. grind(er) kan man kjøre helt ut til anlegget.
Hei, har du vært der ute i senere tid kanskje ?

Har selv aldri vært der - men stedet er på "ønskelisten" - og ikke så langt borte heller ;-)
Ps. Får en gå i fred der uten kviger og annet "utøy" PDT_Armataz_01_19 ? (Sauer er ålreite dyr ) :D

mvh
KOS

ps. Fant en Google Earth Kmz-fil på batteriet (vedlagt). Måtte zip'e den siden filformatet .Kmz ikke er på tillatelseslisten til forum'et. Den er ikke komplett etter Arquebus sin liste - men viser en OK måte å visualisere layout på.
Kjekt kart!
Tja, det er noen år siden sist jeg var der ute, men tror det var sauer som holdt til her. Husker jeg kjørte rett ut etter jeg hadde lukket opp ei grind. Har vært her flere ganger med båt også. Skal ha meg en tur i nær fremtid og ta bilder. PDT_Armataz_01_20 Mvh. TAL
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

4,7cm. PAK(r)
Litt flisespikkeri kanskje, men dette er vel enten en 4,5cm(r), 4,7cm(t) eller 4,7cm(f). Kan ikke minnes at russerne hadde styts i 47mm...
Hvorfor tok tyskerne en tom kanonvogn til 10,5cm. K332(f) til festningens eget kaianlegg på Loten(?)
Det er vel ikke HELT uvanlig dette... Det ble jo fraktet ut komplette kanoner til batteriene lenge før man startet ombygging til sokkellavetter.
Har sett mange eksempler på at slike understell ligger igjen der hvor en slik modifikasjon har funnet sted, så det var nok ikke så høyt prioritert å bringe disse vognene/understellene tilbake.

Den femte kanonen kan kanskje forklares som reservedeler eller at man hadde "havari" på en av skytsene i løpet av 1943-45 og fikk tilsendt en ny??


Mvh
Erik E
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote:
4,7cm. PAK(r)
Litt flisespikkeri kanskje, men dette er vel enten en 4,5cm(r), 4,7cm(t) eller 4,7cm(f). Kan ikke minnes at russerne hadde styts i 47mm...
Mvh
Erik E
Ikke flisespikkeri dette, men her har den ene rapporten en unøyaktighet. Den beskriver kanonen som 4,7cm. mens ammunisjonen er beskrevet som 4,5cm. Jeg tror vi inntil videre skal anta at dette er en 4,5cm. Jeg skal se om de håndskrevne notatene finnes for denne registreringen, men flere av disse ble kastet når den maskinskrevne rapporten var laget. Jeg er heller ikke sikker på om det er laget en skisse av dette anlegget i 1945.
Locked

Return to “ROGALAND”