Strukturering av kystfort informasjon

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Tror enda ikke vi har oppsummert hvilken bestykning dette batteriet hadde..........osv
Går det an å moderere dette innlegget til topps i denne tråden?
Dette innlegget hadde passet utmerket som det første man leser når man åpner. Synd å ha en slik utmerket oppsummering av anlegget helt nederst.

Så hvis det er mulig, så kanskje noen kan klippe og paste litt her?

PDT_Armataz_01_36 PDT_Armataz_01_04
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Går det an å moderere dette innlegget til topps i denne tråden?
Har tenkt tanken, - synd dette først kom frem såpass langt ut i historien. Kan flytte det opp i mitt nr.2 i tråden, eller inn på bunnen i TAL sitt - om det er greit for han og Arquebus.

KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote:Går det an å moderere dette innlegget til topps i denne tråden?
Greit for meg at dette flyttes frem. Jeg har foreslått at hver tråd om et anlegg kunne starte med en oversikt og et representativt fotografi. Jeg tror det er flere steder/batterier at det kommer en del info./oppsummeringer et stykke ute i trådene.

Jeg har de fleste av disse data og kan godt legge inn for de batteriene som mangler.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Jeg har de fleste av disse data og kan godt legge inn for de batteriene som mangler.
Jeg har tenkt litt på dette, også etter at du nevnte det den siste gangen Arquebus. Sånn forumet virker blir det nødvendigvis både varierende informasjonsgehalt og format. Det er forumets svakhet - og styrke. Styrke fordi et utvunget format senker listen for å komme med både gode spørsmål/svar og tilleggsinformasjon. Altså alt det som gjør at alle over tid lærer mer.

Det er ikke mulig å legge inn post nr.1 på nytt. Og det å endre mer eller mindre informative førstemeldinger for å oppnå en opplistende start synes jeg er å gå for langt. Jeg strekker meg vanligvis til å legge inn melding om splittede tråder ev. lenker til beslektede tråder nederst i andre sine meldinger.

Men jeg har et forslag til deg.

Du har jo allerede laget lister på ARTILLERIGRUPPE KARMØY - SYD HKAA IV/978 og ARTILLERIGRUPPE HAUGESUND HKAA V/977 med alle anlegg.

Hva om du legger inn et innlegg for hver av de samme anleggene i hver sin svarpost i samme rekkefølge, gjerne med et par bilder til hver.

Disse kan løftes til toppen av tråden med "Prioritet" (allerede utført) , og låses (allerede utført) slik at ikke forstyrrende kommentarer og innspill ødelegger flyten. De må selvfølgelig låses opp under utarbeidelsen, men en "UNDER CONSTRUCTION - IKKE SVARMELDINGER TAKK" på toppen burde holde folk borte. Kommer det noen inn kan jeg slette eller splitte ut.

Hver enkelt anlegg i tråden kan ha lenke(r) nederst først og fremst til den allerede pågående tråden som finnes, og f.eks til siden som er laget på Hagland og tilsvarende (om det finnes).
Jeg kan lage lenker videre nedover i tråden fra anleggslisten din øverst, samt lenker til de eksisterende trådene nederst på hver post.

Hva synes du om det ? Noe uklart ?

KOS
Last edited by KOS on 11 Nov 2008 1:01, edited 2 times in total.
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Arquebus wrote:
bactuz wrote:Går det an å moderere dette innlegget til topps i denne tråden?
Greit for meg at dette flyttes frem. Jeg har foreslått at hver tråd om et anlegg kunne starte med en oversikt og et representativt fotografi. Jeg tror det er flere steder/batterier at det kommer en del info./oppsummeringer et stykke ute i trådene.

Jeg har de fleste av disse data og kan godt legge inn for de batteriene som mangler.
Enig i dette jeg også, det er en del rot ute i trådene. Forumet begynner og bli voksent så det blir nok en del arbeid og rydde opp i alt :)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TAL wrote:Enig i dette jeg også, det er en del rot ute i trådene. Forumet begynner og bli voksent så det blir nok en del arbeid og rydde opp i alt :)
Hei, det er nok ikke formålstjenelig å "rydde opp i alt"... Trådene er "pågående diskusjoner", og det er ikke mulig eller ønskelig å holde orden på alle innspill mht. format, innhold og viktighet etc. ;-)

mvh
KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:
Men jeg har et forslag til deg.

Du har jo allerede laget lister på ARTILLERIGRUPPE KARMØY - SYD HKAA IV/978 og ARTILLERIGRUPPE HAUGESUND HKAA V/977 med alle anlegg.

Hva om du legger inn et innlegg for hver av de samme anleggene i hver sin svarpost i samme rekkefølge, gjerne med et par bilder til hver.

Disse kan løftes til toppen av tråden med "Prioritet" (allerede utført) , og låses (allerede utført) slik at ikke forstyrrende kommentarer og innspill ødelegger flyten. De må selvfølgelig låses opp under utarbeidelsen, men en "UNDER CONSTRUCTION - IKKE SVARMELDINGER TAKK" på toppen burde holde folk borte. Kommer det noen inn kan jeg slette eller splitte ut.

Hver enkelt anlegg i tråden kan ha lenke(r) nederst først og fremst til den allerede pågående tråden som finnes, og f.eks til siden som er laget på Hagland og tilsvarende (om det finnes).
Jeg kan lage lenker videre nedover i tråden fra anleggslisten din øverst, samt lenker til de eksisterende trådene nederst på hver post.


KOS
Jeg lager da nye innlegg under ny heading som du løfter inn i prioritet, ett nytt innlegg for hvert batteri i rekkefølge som de er listet inder de respektive HKAA?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:
KOS wrote:
Men jeg har et forslag til deg.

Du har jo allerede laget lister på ARTILLERIGRUPPE KARMØY - SYD HKAA IV/978 og ARTILLERIGRUPPE HAUGESUND HKAA V/977 med alle anlegg.

Hva om du legger inn et innlegg for hver av de samme anleggene i hver sin svarpost i samme rekkefølge, gjerne med et par bilder til hver.

Disse kan løftes til toppen av tråden med "Prioritet" (allerede utført) , og låses (allerede utført) slik at ikke forstyrrende kommentarer og innspill ødelegger flyten. De må selvfølgelig låses opp under utarbeidelsen, men en "UNDER CONSTRUCTION - IKKE SVARMELDINGER TAKK" på toppen burde holde folk borte. Kommer det noen inn kan jeg slette eller splitte ut.

Hver enkelt anlegg i tråden kan ha lenke(r) nederst først og fremst til den allerede pågående tråden som finnes, og f.eks til siden som er laget på Hagland og tilsvarende (om det finnes).
Jeg kan lage lenker videre nedover i tråden fra anleggslisten din øverst, samt lenker til de eksisterende trådene nederst på hver post.


KOS
Jeg lager da nye innlegg under ny heading som du løfter inn i prioritet, ett nytt innlegg for hvert batteri i rekkefølge som de er listet inder de respektive HKAA?
Nei, det er tydeligvis mulighet for misforståelse her - så det er best vi går forsiktig fram.

- To HKAA hovedposter finnes allerede. Informasjonen her blir vel omtrent som den er. Den inneholder allerede liste på fortene.
- "Svarpost" i samme rekkefølge (i samme tråden), altså "et svar" for hvert fort er det jeg mener.
- Vi kan lage lenker på bunnen av hver av disse postene som "hopper" direkte til trådene/diskusjonene som allerede finnes.
- Vi kan lage lenker direkte inn til HKAA-listen/fort, bla a fra nr.1 trådene i de forskjellige batterier.

Hva som skal være minimum/maksimum-innhold bør også diskuteres - da dette kanskje kan bli en mal som kan benyttes bredere på forum.
Det er vel duket for diskusjon rundt dette også ;-)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Forumformatet er vel godt egnet til å presentere og diskutere ting, men dersom man ønsker å begynne å strukturere informasjonen som kommer frem her på forumet etterhvert, så hadde kanskje vært formålstjenlig med et format som var bedre egnet? Ser for meg at noe slags wiki-løsning tilknyttet kystfort.com kanskje kunne vært nyttig.
Samtidig innser man jo at det krever at noen gjør jobben med å sette opp dette, og holder det oppdatert etc, og at det selvsagt kan være vanskelig å få tiden til å strekke til :-)
--
Tommy
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Mottatt og forstått KOS, er den jag lagde for MKB Haugesund her en dag grei nok for disse, hvis jeg legger inn bilde?

Låser du opp trådene når jeg har laget draften til disse, eller hvordan hadde du tenkt at vi får det inn som "Quote" i rekkefølge?
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jeg kan lage noe som dette i rekkefølge for batteriene i de to omtalte artillerigruppene. Var fristende å legge dette for artilleriundergruppe Bømlafjord også, kanskje med link fra Rogaland - siden disse ligger på Haugalandet.

*** E K S E M P E L ***




MKB HAUGESUND



HOVEDSKYTS
- 4 stk. 15,0 cm SKL45
- Kaliber:15,0 cm
- skuddvidde: 17.000 meter
- Prosjektilvekt: 45,3 kg.
- Skuddtakt: 4 - 6 skudd/min. (noe høyere over korte tidsrom)
- Utgangshastighet: 835 m/sek
- Sideretting: 360° (kunne betjenes på begge sider av kanonen)
- Elevasjon -4° – +45
- Modell: 15 cm SKL/45 in 15 cm MPLC/1913
- Kanonen er beskyttet med splintsikring med 2” tykkelse i front


LUFTVERN
- 8 stk. 2 cm FLAK. 4 stk. Flak C/30 og 4 stk. 2,0cm Madsen (i 1943)
- 8 stk, 2 cm FLAK. 4 stk. 2,0 cm Oerlikon og 4 stk. 2,0 cm Flak 38 (i 1945)


NÆRFORSVAR
- 2 stk. 5,0 cm KwK i sokkellavett
- 1 stk. 7,62 cm F.K.(r)
- 2 stk. 5,0 cm BK(f)
- 2 mitl. FlW. og 8 stk. Abwehr-Flammwerfer 42
- 7 stk. sMG og 2 stk. MG


ANDRE STRIDSMIDLER
- 2 stk. 150 cm lyskastere (i 1945)
- 2 stk. 60 cm lyskastere (i 1945)


BESKRIVELSE AV ANLEGGET
MKB Haugesund var det eneste marinebatteriet som beskyttet Haugesund. Batteriet hadde fire kraftige tyske 15 cm skipskanoner fra Første verdenskrig og var operativt fra september 1940. I en eventuell rolle som områdebatteri kunne dette levere ca. ett tonn granater i minuttet i en radius av 17 km - og dekket de fleste andre batterier fra Visnes, Skåredalen og Buavåg.

Batteriet hadde tjue brakker og tjue bunkere/kanonstillinger. Av bebyggelse kan vi nevne kontorbrakke, sykebrakke med tretten sengeplasser, vaktbrakke med skomakerverksted og elleve køyer, arrestbrakke med fire celler, pumpehus med 0,8 kilowatt pumpe og vanntank med vann fra eget vannreservoar. Vannreservoaret finnes fremdeles. I tillegg var det to lagerbrakker med til sammen ti lagerrom, boligbrakke med fire soverom og ni køyer, garasjebrakke på 26 x 8 meter med kontor og tre køyer, infanteribrakke med tolv soverom og oppholdsrom, spisebrakke med kjøkken, to spisesaler og oppholdsrom, verksted/ boligbrakke med elektroverksted, verksted med et soverom, badehus med et soverom, to boligbrakker med til sammen seks soverom, mannskapsbrakke med tre rom, og fire boligbrakker med til sammen tolv rom og seksti køyeplasser.

Batteriet på Hagland var ellers av god kvalitet med gasstette mannskapsbunkere og brakker av tømmer. I sentrum av batteriområdet lå en stor kommandobunker med ildledningssentral og en 6 meter avstandsmåler av fransk fabrikat. I kommandoplassen var det også montert en stor kikkert på peilestativ. Batteriet kunne benyttes som ett batteri med fire kanoner, eller to batterier med to kanoner hver, så batteriet kunne bekjempe to forskjellige målgrupper samtidig.

To kilometer sør for batteriet ligger Bleivikklubben fyrlykt der en av festningens 150 cm lyskastere var plassert. Batteriet hadde en 150 og en 110 cm lyskaster i flankene. Det kan være at batteriet også hadde en tredje (fremskutt) lyskaster på enten 110 eller 150 cm. I tillegg hadde batteriet to 60 cm lyskastere for luftvernbatteriene. I 1945 hadde Hagland fått to 150 cm lyskastere. Både luftvernkanoner, lyskastere og maskingevær ved MKB Haugesund varierte stadig fra 1940 til 1945.


BESKRIVELSE AV HOVEDSKYTSET
Hovedkanonene på Hagland var opprinnelig skipskanoner for oppstilling i kasematt på linjeskip. På 1920-tallet fikk tyskerne lov av den allierte kontrollkommisjon å modernisere en del ledig artillerimateriell for oppsetting som kystartilleri. Det opprinnelige kasemattskjoldet ble skåret av og et nytt skjold for landoppstilling ble montert. Videre ble siktearrangementet utskiftet fra skipssystem til kystartillerisystem. Batteriet stod på Fehmarn i østersjøområdet som Batterie Bismarck før det havnet på Hellestø ved Stavanger i april 1940, da som dekningsbatteri for Vigdelbatteriet mens dette ble bygget. Deretter ble batteriet flyttet til Hagland der det var stridsklart som MKB Haugesund i oktober 1940. Kanonene har trolig aldri vært montert om bord i noe fartøy under første verdenskrig, ettersom alle fartøyer med denne type kanoner stort sett ble utlevert til de allierte etter at tyskerne hadde kapitulert.

Kanonene fra Hagland ble flyttet til Fjøløy i 1948, og da Fjøløy fikk 12,7 cm kanoner i 1959, ble rørene kassert, mens lavettene delvis ble gjenbrukt på batteri Rauøy. Det siste av lavettene fra Hagland ble kassert i 1963.




KILDER
- Arquebus krigshistorisk museum
- Jan Egil Fjørtoft
- Tyske Kystfort i Norge (Agder Presse 1982)
- Årbok for Haugalandmuseene 2007-2008
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Jeg kan lage noe som dette i rekkefølge for batteriene i de to omtalte artillerigruppene. Var fristende å legge dette for artilleriundergruppe Bømlafjord også, kanskje med link fra Rogaland - siden disse ligger på Haugalandet.
Jeg lager en "test-sekvens" med dummy-entries under "ARTILLERIGRUPPE HAUGESUND HKAA V/977" der det siste fortet bruker ditt info-oppsett, som jeg for øvrig synes var meget bra.
Det er lettere å vise i praksis, siden det tar litt tid å beskrive i detalj.

Etter en "høring" med ev. gode innspill i denne tråden - så starter vi i ARTILLERIGRUPPE KARMØY - SYD HKAA IV/978. Om ikke noen av Erik'ene har innvendinger mot konseptet da.

"Test-sekvensen" slettes etterpå, før lignende utføres i "ARTILLERIGRUPPE HAUGESUND HKAA V/977" med HKB 64/977 Skaaredal som andre post (ikke quote altså).

Lager test ila. kvelden regner jeg med.

Artilleriuntergruppe Bömlafjord er jo klar for "inngrep" og er nr.3 i listen.

Mulig det hadde vært en ide å ha med nabo-HKAA'er (sør / nord) i første posten med ryddige lenker også til disse om/når de er definert.

KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Skal se på dise fremover da KOS, hvor skal jeg legge disse oversiktene?
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Synes dette ser bra ut KOS. Jeg kan lage og legge disse inn i helgen hvis det er det vi ønsker. Vi kan bli enige om når for å åpne trådene for "quote"
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hmmm... det er altså ikke "Quote" (sitat) som brukes - men "Post Reply" - og "Tema" legges for ordens skyld lik installasjonsnavnet ;-)

Gjennom denne testen har følgende spørsmål dukket opp, for meg, - kanskje andre har noen andre momenter ?

- "Fiskaa Vann / Aakrehamn problematikken" må vi forholde oss til. Ser at opprinnelig liste bruker cut-off date '45 - som i "standard referanseliteratur" og derved utelater Aakrehamn som egen installasjon i listen. Jeg synes vi må forholde oss til at restene faktisk ligger der (ennå) og bruke tidsepoke i listen:
HKB 65/977 Aakrehamn (1942 -> 1944)
HKB 65/977 Fiskaa Vann (1944 -> 1945)
Samme med "Züg 66/977 Visnes (-> 1943)" som ikke er tilstede heller.

- Også "kontroversielt" er disse 6 middels-store 15,5cm felthaubitserene i Tømmerdalen - tett på, og i fortsettelse av Mørser-linjen med noe felles infrastruktur. Ansvar under HKAA'et eller ikke..., de hadde også byens strandlinje og nærområde "på agendaen". Jeg synes det vil være på sin plass å nevne de i eget avsnitt under de regulære batteriene - for helt uvesentlige var de ikke.

- Bilder: Som et utgangspunkt har jeg "slengt ut i luften": Foretrukket maksbredde 800 pixler.
Tror det kan være greit å begrense antall bilder fra min.1 > maks.3 om det er spesielt flotte bilder. Kanskje fortrinnsvis tidsriktige bilder og helst av vitale objekter som leitstand og/eller hovedvåpen.

Noen tanker om dette ?

- Lenke fra "gammel tråd". Jeg har kommet fram til at det vil være minst inngripen med størst virkning å legge en info-lenke øverst i første post til disse nye sidene. TAL har meg sikkert unnskyldt, men jeg mener disse må standardiseres leselige - m.a.o. øverst i tråden, slik: http://www.kystfort.com/forum/topic483.html

- Har lagt til et par lenker til, siden sist - andre relevante kategorier å tenke på ?

Det var det jeg kom på i farten, det dukker kanskje opp mer.

Uansett kan det være greit å ha mest mulig plan før arbeidet starter - vi vil helst slippe for mye omigjenarbeid PDT_Armataz_01_18

EDIT: Ja, og så var det... Bør "nabo HKAA'ene" tas med nederst i hovedposten for å lage "jump-point" Nord/Sør langs "volden" ?

KOS
Post Reply

Return to “ROGALAND”