Kjennskap til stor bunker mellom Brekke og Revurveien ?

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Rockaren
Posts: 1
Joined: 16 Aug 2015 19:25

Hei!

Jeg har sett litt rundt på sidene deres, men ikke sett at noen har nevnt noe om den svære bunkeren som jeg iblant saumfaret som ung entusiast!
Det dreier seg om en Bunker med flere rom, 2 innganger med pansrede dører, og en utkikkspost i ett. Lokalisert på toppen av fjellet man kjører forbi når man tar turen nordover fra Sør Karmøy mot Kopervik/Haugesund, rett over veien fra "Revurvegen".

Fra ett enkelt søk på Gulesider.no kom jeg frem til GPS kordinatene 59°16'48.5"N 5°15'42.9"E , men det er kun utkikksposten som er synlig. Tror enda det store anlegget skal være der. Bare lurte på om noen vet noe om hvilket bruk denne har hatt, om det har vært noe form for batteri her muligens?
Du har fra toppen av fjellet her flott utsikt over innseilingen til Veavågen/Skår mener jeg. Er blitt mange år siden jeg var der oppe!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei Rockaren,

det gjelder vel denne da; Kommandoplass på Brekke, Karmøy m/R608

Det er vel rimelig sikkert at dette var bataljons-HQ for den infanteribataljonen som var stasjonert på øyen. Det ble funnet et bra antall bunkere, og stillinger, i området etter at Stoplehaugen kom på kartet.
For dette, og mye mer, se avdelingen for Haugalandet :sjef:

/mvh KOS PDT_Armataz_01_18
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “ROGALAND”